2015-06-23, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Jag är okunnig om i vilken grad mobiltelefoner rörelser kan spåras i efterhand via master. Men om det är så att pappans mobil kan spåras i tid och geografi så har han ett kraftfullt alibi.

Det fetade. Detta har jag redan skrivit i tråden och ja hans mobil är hans alibi. Det finns alltså sammantaget väldigt mycket som pekar på att han omöjligen kan vara GM, som vissa enträget påstår. Han är med största sannolikhet kollad i alla dessa avseenden av polisen, allt annat vore tjänstefel.
2015-06-23, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det finns en risk i att polisens anseende hänger på att detta uppmärksammade mord blir löst. Det blir viktigare för polisen att någon blir dömd än att rätt man blir dömd.

Dom har garanterat rätt man. Det återstår att se
Medlem
LeeVans avatar
Det är väg 2720.
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ett alibi som placerar honom på platsen hon försvann ifrån ..
Ja, men han hade en halvtimme på sig max att döda och gömma dottern och återkomma till platsen. Är det rimligt tycker du?
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag hoppas verkligen HD prövar detta.
Då får vi kanske klarare gränser för vad som ska vara skälig misstanke resp sannolik.
Att t.ex. ha nyckel till fyndplatsen väcker i mina ögon skälig misstanke, men gör det inte ensamt sannolikt misstänkt. Så ser jag det.
Dessutom: om HD gör en prövning kanske vi får veta lite mer
HD prövar i princip aldrig häktningar och lär inte göra det i det här fallet heller om det inte är ett hårresande dåligt underlag som är grund för häktningsbeslutet.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Detta är knepigt.
Jag tror inte heller att de är speciellt smarta, men de lyckades ju ändå (givet att de är GM) snabbt och framgångsrikt gömma Lisa/kroppen den första dagen.
Den stora frågan är varför de då lät mopeden och kassen stå kvar. De måste ju ändå ha fattat att mopeden skulle göra att polisen skulle koncentrera sökandet i närområdet.
Min gissning är att de aldrig såg mopeden, vilket betyder att de träffade Lisa någon annanstans, förslagsvis vid ladan, dit hon begivit sig för att lätta på trycket. (Den låg mer ostört än caféet.)
Även om hon bar mopedhjälm, hade de inte tid att leta reda på mopeden. Om de nu ens drog slutsatsen att den skulle leda polisen rätt, de visste ju inte att nyckeln satt i!
En intressant tanke,det kan ha varit så enkelt,det var ju låst på cafet,och mördaren smet in i ladan
efter henne.
2015-06-23, 21:53
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallas
Det gällde INTE att gå in om någon nekar detta. Det gällde om det inte fanns någon där. Det gällde heller inte att gå in om något var låst. Sedan kan jag nog säga att instruktionerna varierar ganska bra från gång till gång. Jag har varit med om att söka folk med MPS 4 gånger och instruktionerna har faktiskt varierat ganska kraftigt från gång till gång. Jag vet inte om detta beror på dålig styrning uppifrån eller om beteende och metoder har ändrat sig över tid. Dock får du ju faktiskt som privatperson göra en hel del för att rädda ett liv.
Jag vet faktiskt inte vad som är juridiskt rätt men som lekman måste man ju kunna lita på en gruppledare. Om inte ledaren bestämmer utbryter ju kaos och anarki då varje person vill göra som han tycker/tror är rätt.
Så om man inte är hemma så går MPS in på fastigheten och känner på dörrhandtag och går in om det är öppet? Det låter väldigt brottsligt. Väldigt.

Hoppas någon har tid och ork att kontakta MPS för det här låter jävligt allvarligt.
2015-06-23, 21:53
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Ja, men han hade en halvtimme på sig max att döda och gömma dottern och återkomma till platsen. Är det rimligt tycker du?
Nej, en halvtimme på sig att döda och stoppa in henne i bagaget möjligen.
Hans bil genomsöktes ju knappast.

Edit:
Återigen, osannolikt att det är pappan, men att hävda det inte skulle finnas en möjlighet stämmer ju inte.
Senast redigerad av micro113 2015-06-23 kl. 21:55.
2015-06-23, 21:54
Medlem
olovpalmes avatar
Undrar om dom 2 misstänkta gärningsmännen har erkänt utan att vi fått veta nåt.
Hur länge ska vi få vänta på den nyheten ?
Medlem
fallen-angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, en halvtimme på sig att döda och stoppa in henne i bagaget möjligen.
Hans bil genomsöktes ju knappast.

Vad har han för bil?
Medlem
avsandare82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag har inte gått igen hela sidan, men några extremt unga tjejer har jag inte sett, och inget annat ögonbrynshöjande heller för den delen.

Nej, inte om killen som gillar denna sidan vore 15-22 år. MG är 35 år, är gift och har barn. Lite väl osmakligt och respektlöst mot sin fru kanske?

Förresten, gå igenom hela sidan då så förstår du vad jag talar om. "Extremt" unga tjejer/kvinnor är enligt mig typ mellan 16-20.
Medlem
Grisigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avsandare82
Denna grupp gillar den äldste brodern på Facebook: Geriausi pasiūlimai Lietuvoje

Mycket misogyna och objektifierande/sexistiska inlägg (vad jag kan utläsa, åtminstone utifrån bilderna ) samt många extremt unga tjejer.

Som ovanstående gick även jag in och kikade i gruppen för att se om det verkligen var något utöver vanligt gubbsnusk och måste säga att jag får en obehaglig känsla av innehållet/inläggen. Letade sedan efter någon kommentar för att se vilka slags personer som är aktiva i gruppen och ser då att en obekvämt ung tjej kommenterat ett inlägg.

Håller med de flesta om att denna FB-grupp var en riktig ögonbrynshöjare.

Gruppens namn översatt till svenska med Google Translate: Top Förslag Litauen

Kan det vara så enkelt att bilden på katten helt enkelt är där för att locka unga flickor in till deras grupp utan att göra det för uppenbart? Och att de sedan helt enkelt postar snusk här för att få respons/kontakt med unga tjejer eller rentav likasinnade?
Kanske överanalyserar helt och hållet men för en vuxen människa som dessutom är gift känns det bara konstigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in