Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-23, 15:10
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Om hovrätten kommit fram till att de endast kunde hållas skäligen misstänka hade en märklig situation uppstått.
Hade de då varit tvungna att släppa bröderna i brist på bevis för sannolikt misstänkta.
Eller hade man blixtsnabbt satt i färd en omhäktningsförhandling, lämnat anstånd för sådan, efterfrågat nytt material från åklagare och advokater, eller hade det enbart varit åklagarens skyldighet att lämna in ny häktningsframställan?

Om någon anses vara skäligen misstänkt ska förhandling hållas inom en vecka, vilket innebär om hovrätten hade ändrat misstankegraden, vore tingsrätten tvungen att omedelbart hålla en förhandling där åklagaren får argumentera för varför utredningen nått upp till sannolika skäl.

Situationen är emellertid extremt ovanlig och jag har aldrig varit med om det samt sätter lagstiftningen under viss press (eller visar vissa brister snarare).

1. Vad hade hänt om hovrätten väntat en extra dag med sitt beslut?
2. Ska samma tingsrätt som tidigare kommit fram till sannolika skäl avgöra frågan om det NU finns sannolika skäl. Givetvis kommer en ny rådman få ta hand om det men situationen är inte direkt juridiskt praktisk.
2015-06-23, 15:12
Medlem
Så här har det rimligtvis gått till:

1. Den ena brodern har våldtagit och mördat BO. Troligen den yngre ogifta om jag får gissa.
2. Den andra brodern har backat upp och hjälpt honom ta hand om kroppen när hans bror kommer till honom i panik. Vilket alltså är lika med medhjälp till mord.
3. Kvinnan har eventuellt också skyddat de båda men hon kan lika gärna vara helt ovetande.
2015-06-23, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Hon åker på ett vite, rimligen.
Vite? Jag trodde att vite var någonting som man hotas med om man inte kommer till domstolen t.e.x. alltså någonting som ges i förebyggande syfte. Men om hon nu skulle ge intervjuer låt oss säga till expressen, vad skulle hon få vite för när skadan redan var skedd?
2015-06-23, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Hon åker på ett vite, rimligen.

Vet vi att yppandeförbudet kvarstår?
Inga restriktioner sa åklagaren.
2015-06-23, 15:14
Medlem
pancoitalianos avatar
Jaha, vad följer nu därefter?

Hur länge sitter bröderna kvar i häktet?
Medlem
kebobbs avatar
Finns den anledning att tro att bevisen mot den äldre brodern är starkare då man inte behövde hjälp av åklagaren innan beslut om att häktningen skulle kvarstå togs?
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palolem
Jävla träskalle, på mindre vägar lämpade för mopedkörning kan den sida ratten sitter på vara lämpligast för avsyning av diken.
Jävla träskalle, vi talar inte om gångvägar och stigar utan om landsväg.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Vite? Jag trodde att vite var någonting som man hotas med om man inte kommer till domstolen t.e.x. alltså någonting som ges i förebyggande syfte. Men om hon nu skulle ge intervjuer låt oss säga till expressen, vad skulle hon få vite för när skadan redan var skedd?

Talar ni om överträdelse av yppandeförbudet?

Man döms till dagsböter vid överträdelse av angivet förbud jämlikt 9 kap. 6 § rättegångsbalken.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zezo
Två bröder i 30-årsåldern befinner sig i närheten av kaféet, får syn på LH och att hon är ensam kvar, bestämmer sig i all hast för att döda henne, nej det låter inte rimligt.

Två bröder i 30-årsåldern bestämmer sig för att stjäla något eller göra inbrott på kaféet, blir överrumplade av LH, något spårar ur totalt och LH dödas, njae låter heller inte rimligt.

Ändå tror jag att bröderna ligger bakom mordet åtminstone en av dem. Men hur och varför fattar jag inte.
Inte jag heller, jag tror varken det ena eller andra faktiskt, men om det är någon av dem gissar jag (vilt) på ett svartsjukerdrama. Det förutsätter att de hade en (hemlig?) kärleksaffär, att hon gjorde slut strax innan han skulle åka hem, och att det inte handlade om planerat mord utan dråp.
Tror inte att det var våldtäkt, för då hade det hela väl varit mindre tveksamt nu - sådana provsvar borde de väl för sjutton ha kunnat fixa fram vid det här laget, och bröderna har lämnat DNA.
2015-06-23, 15:15
Medlem
XeniaOnatopps avatar
GT: GW om släppta 34-åriga kvinnan
Citat:
Två omständigheter kan försvåra för åklagaren att koppla kvinnan till brottet om någon/några av de misstänkta bröderna är skyldiga.
– När det gäller det brottet så finns det en juridisk komplikation som inte har med bevisningen att göra. Och det är det faktum att hon är gift med en av de där, säger kriminologen Leif GW Persson.
Dessutom kan bevisningen påverkas av hennes relation till männen. Därmed kan hon ha naturligt kommit i kontakt med föremål som förekommer i utredningen, utan att det kan koppla henne till själva brottet.
Klart som korvspad att det kan bli svårt att åtala kvinnan.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Ett rejält sådant, antagligen blir hon av med sin licens också.

Vilken licens? Jag menade den frisläppt kvinnan och hennes eventuella yppandeförbud?
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pancoitaliano
Jaha, vad följer nu därefter?

Hur länge sitter bröderna kvar i häktet?

Omhäktning om en vecka. Den första omhäktningen kommer nog emellertid bli mer av formell karaktär då bevisningen inte lär vara färdiganalyserad tills dess. Däremot kommer den därefter, den 14 juli, blir desto mer intressant tror jag.
Senast redigerad av Tingsnotarien 2015-06-23 kl. 15:17.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in