2015-06-23, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Den här kvinnan är överklass, resten av Hollywood fruarna i den här serien är inte det,

https://www.youtube.com/watch?v=2TDbwlA2pe4

https://www.youtube.com/watch?v=gbpM3U5u2l4

https://www.youtube.com/watch?v=XBVbcvsoIIc

1) hemmet är ganska typiskt för generell överklass. Ni kan se att hon har ett ganska enkelt hem, hon har en liten inomhus trädgård, som jag har nämnt tidigare, ni kan se att det inte finns någon speciell grej som endast överklass/rika har utan det kan variera.

2) Jag skulle säga att hon är representativ för svenska överklass kvinnor (hon är lite mer quirky och mindre snäll, men det varierar).

3) Notera att hon gör det mesta i hemmet själv. Hemlagad mat är en överklass grej.
"Flyttade på grund av min dotter." Och hon är överklass?

Det där är närmare wannabe-rik och dålig smak än något som öht kan härledas till överklass. Du bor ju själv i Kista i nåt ghetto och ser ut som en crack-hora från COPS tagen ur amerikanska slummen.
Citera
2015-06-23, 17:21
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Den här kvinnan är överklass, resten av Hollywood fruarna i den här serien är inte det,

https://www.youtube.com/watch?v=2TDbwlA2pe4

https://www.youtube.com/watch?v=gbpM3U5u2l4

https://www.youtube.com/watch?v=XBVbcvsoIIc

1) hemmet är ganska typiskt för generell överklass. Ni kan se att hon har ett ganska enkelt hem, hon har en liten inomhus trädgård, som jag har nämnt tidigare, ni kan se att det inte finns någon speciell grej som endast överklass/rika har utan det kan variera.

2) Jag skulle säga att hon är representativ för svenska överklass kvinnor (hon är lite mer quirky och mindre snäll, men det varierar).

3) Notera att hon gör det mesta i hemmet själv. Hemlagad mat är en överklass grej.
Men hon är ju med på TV... Jonas De Geer har varit med i TV:

Debatt - ND mot Expo i "Folkhemmet" på TV3, år 2001(OBS: Läs texten)
https://www.youtube.com/watch?v=AL596JG3IT4

Debatt: Jonas De Geer vs. Carl Rudbeck år 2000. Del 1 av 2
https://www.youtube.com/watch?v=TYi1KROlQqA

Debatt: Jonas De Geer vs. Carl Rudbeck år 2000. Del 2 av 2
https://www.youtube.com/watch?v=pU2JQnPfZCs

Är professor Jan »Hamilkar« Böhme (#Hamilkar) överklass?

Intervju med Jan Böhme (Hamilkar) - Flashback
https://www.youtube.com/watch?v=3GEzTqFIHps
Citera
2015-06-23, 17:34
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrashigPsycho
Hur ser inredningen ut för kläder för män respektive kvinnor t.om barn hos en välbärgad familj? Garderoben och dylikt, klocksamlingar, diskreta specifika skosamlingar.

Enligt dig alltså?

1) Om du menar hur man förvarar kläderna så har man en ganska vanlig garderob oftast i trä. Garderoben brukar vara ganska liten, både för män och kvinnor. Generellt sett ju fattigare man är desto fler kläder äger man. Det här med walk in closets och stora klädrum är en myt. Om det handlar om barn så har de sin egna trägarderob på sitt rum.

2) Generellt när det gäller överklass folk så har de inte särskilt mycket kläder, både män och kvinnor. Att folk skulle ha en massa dyra märken, outfit för varje dag i månaden, och så vidare finns inte på kartan. Plus att de flesta överklass människor har typ 0 intresse av mode.

3) Klocksamlingar kommer du bara ha om du är genuint intresserad av klockor. En average överklass man har en något dyrare kostym klocka till exempel en äldre Rolex Day Date, kanske en enkel IWC, klockor på 30-100.000. Du kommer inte se några väldigt flashiga och dyra modeller. Om man är lite yngre så kanske man har en lite mer excentrisk klocka.

4) Skor är det ingen som samlar på. Det är en underklass grej. Män har kanske några kostym skor, några sport skor, och några casual. Kvinnor har en eller flera uppsättningar lite finare skor för diverse tillställningar, och sen har de några par bekväma skor som de har haft i evigheter. Det är ingen som har designer skor för 5000 kronor paret, både män och kvinnor.

5) Överklass människor gillar kläder och skor som är bekväma. Så det är ingen som går runt i extravaganta kläder som sitter fel.

Citat:
Ursprungligen postat av chirho
"Flyttade på grund av min dotter." Och hon är överklass?

Överklass folk bryr sig om sin familj. Det är klart att hennes dotter får allt hon vill eftersom hon är enda barnet.

Citat:
Ursprungligen postat av chirho
Det där är närmare wannabe-rik och dålig smak än något som öht kan härledas till överklass. Du bor ju själv i Kista i nåt ghetto och ser ut som en crack-hora från COPS tagen ur amerikanska slummen.

1) Nej det är enkelt och praktiskt. Du är bara typ avundsjuk på hennes hus. Det finns amerikaner som bor betydligt mer tacky än henne som skulle göra dig grön av avund. Spiraltrappor, pelare, marmor, guld pläteringar överallt.

2) Jag har bott hela mitt liv i överklass områden i överklass bostäder. Jag vill inte längre bo på Östermalm, i stora hus i skärgården, enorma trävillor, centrala lägenheter från 1920 talet. Jag är trött på det jag vill inte bo där för resten av mitt liv. Jag vill definitivt inte bo som mina vänner i gated communities, i stora 2 vånings lägenheter där varje rum har ett eget badrum, det låter fancy för er fattiga människor, men man lever ett väldigt skyddat liv, man går inte ut nånstans, man går bara till speciella överklass ställen, men man går aldrig ut bland folk.

3) Nej jag ser ut som en fotomodell/porrstjärna. Jag är säker på att du skulle säga samma sak om varje annan överklass tjej som jag känner. Det är bara för att du tror att överklass kvinnor är som kvinnliga stekare. Den här tjejen är överklass, https://www.youtube.com/watch?v=6dWLAL_mwLY jag är säker på att du skulle säga samma sak om henne bara för att du är klasshatare.
Senast redigerad av Babianen 2015-06-23 kl. 17:57.
Citera
2015-06-23, 17:43
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Men hon är ju med på TV...

Men hon är inte där för att imponera på folk som Jan Guillou.

Citat:
Jonas De Geer har varit med i TV:

Debatt - ND mot Expo i "Folkhemmet" på TV3, år 2001(OBS: Läs texten)
https://www.youtube.com/watch?v=AL596JG3IT4

Debatt: Jonas De Geer vs. Carl Rudbeck år 2000. Del 1 av 2
https://www.youtube.com/watch?v=TYi1KROlQqA

Debatt: Jonas De Geer vs. Carl Rudbeck år 2000. Del 2 av 2
https://www.youtube.com/watch?v=pU2JQnPfZCs

Han försöker vara nån sorts kulturelit. Han är inte riktig överklass, inte för att jag bryr mig men för att du tog upp ämnet. Överklass människor är inte finkulturella och pretentiösa. De är väldigt chill, väldigt nedtonade, inkluderande, non judgemental.

Citat:
Är professor Jan »Hamilkar« Böhme (#Hamilkar) överklass?

Intervju med Jan Böhme (Hamilkar) - Flashback
https://www.youtube.com/watch?v=3GEzTqFIHps

Ja jag skulle säga att han är överklass.
Citera
2015-06-23, 17:57
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Han försöker vara nån sorts kulturelit. Han är inte riktig överklass, inte för att jag bryr mig men för att du tog upp ämnet. Överklass människor är inte finkulturella och pretentiösa. De är väldigt chill, väldigt nedtonade, inkluderande, non judgemental.
De Geer är en adelssläkt:

https://sv.wikipedia.org/wiki/De_Geer
Citat:
De Geer är en månghövdad svensk adelsätt från Nederländerna, som enligt en osäker tradition härstammar från den brabantiska släkten de Hamal som under 1100-talet levde i Liège.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jonas_De_Geer
Citat:
Carl Jonas Gerhard De Geer, född 7 augusti 1971 i Stockholm,[1] är en svensk friherre, journalist, författare, publicist och nationalistisk debattör. Jonas De Geer är son till professor Hans De Geer vid Handelshögskolan i Stockholm. De Geer är katolik och är anhängare av den ultrakonservativa katolska rörelsen SSPX. Han var enligt egen utsago också en av de första som bjöd in sällskapet till Sverige.[2] De Geer är bosatt på Orkneyöarna.[3]
Gustav II Adolf och hans rådgivare månade om näringslivet. Genom nederländska kontakter förmådde man yrkeskunniga protestantiska valloner att flytta till Sverige för att förnya landets smidesindustri. I främsta ledet stod finansmannen och entreprenören Louis De Geer, som byggde upp en av Europas främsta vapenindustrier i Sverige. Tack vare de rika förekomsterna av järn- och kopparmalm var Sverige självförsörjande på de nödvändiga metallerna och kunde exportera dem till kontinenten med god förtjänst. Falu koppargruva utvecklades till en av grundpelarna i rikets ekonomi.

[...]

Allra värst var att Kristian IV hade chockhöjt Öresundstullen, som till de sjöfarande grannarnas fasa nådde tidigare oanade nivåer. Från att år 1637 ha inbringat den danska kronan 229 000 riksdaler nådde tullen 1638 upp till 482 000 riksdaler och 1639 till 616 000 riksdaler, trots att antalet skepp som erlade avgifter faktiskt minskade under dessa år. De utländska sjömakternas ilska ledde till att Kristian IV tvingades sänka tullen något, men inkomsterna fortsatte att ligga på en hög nivå – 505 000 riksdaler år 1641, 405 000 år 1642.

Sverige åtnjöt tullfrihet för flertalet varor som forslades till och från själva riket, men det gällde inte de provinser i Baltikum som kontrollerades av den svenska kungamakten. Till de varor som inte var undantagna från tullplikten hörde krigsmaterial, exempelvis kanoner, en stor svensk exportartikel. Detta irriterade svenskarna, som dock konstaterade att Kristian IV:s tullhöjningar kunde vändas mot honom i propagandan. Genom att utmåla den danske kungen som en hätsk girigbuk och utlova radikala förbättringar om svenskarna fick kontroll över Öresund beredde Axel Oxenstierna och det svenska riksrådet vägen för krig.

Kristian IV:s politik irriterade inte bara Sverige. Nederländerna, Nordeuropas ledande handelsnation, drabbades hårt av Öresundstullen. Inte nog med det: för att motverka de nederländska köpmännens stora inflyttande på Östersjön och Nordsjön gynnade Kristian IV folk från andra länder och bjöd in dem att etablera sig i Danmark. Framför allt månade han om de egna danska köpmännen, både i Europa och på världshaven. Ett typiskt exempel på politiken är avtalet med Spanien 1641, som hade udden riktad mot både Nederländerna och Sverige. Olyckligtvis för Danmark skedde detta samtidigt som relationerna mellan Nederländerna och Sverige blev allt bättre, dels av rent ekonomiska skäl. Louis De Geer och andra nederländare investerade stora summor i Sverige, vars metallexport – kopparmalm, kanoner, med mera – gick via Amsterdam. Ett defensivavtal mellan Nederländerna och Sverige slöts 1640, enligt vilket svenskarna, om andra konfliktlösningar misslyckades, kunde räkna med nederländskt stöd i händelse av krig med Danmark.

[...]

Istället avgjordes kriget av Nederländerna. Louis De Geer värvade en flotta som på hösten 1644 var starkare än den danska. Den 23 oktober (NS, 13 oktober enligt GS) besegrade de svenska och nederländska örlogsfartygen en dansk flotta vid Femern. Nederlaget var så stort att Kristian IV måste avbryta kriget i Skåne inför risken att svenskarna skulle utnyttja sjöherraväldet till att landstiga på Själland. – Harrison, Dick, Ett stort lidande har kommit över oss: Historien om Trettioåriga kriget, ISBN: 978-91-7037-794-5, s. 73, 473, 474 & 475
Citera
2015-06-23, 18:01
Medlem
Babianens avatar
Citat:
De Geer är en adelssläkt:

https://sv.wikipedia.org/wiki/De_Geer

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jonas_De_Geer

1) Det spelar ingen roll för han är ändå inte överklass. Han beter sig inte som överklass, klär sig inte som överklass, rör sig inte som överklass, och så vidare. Du måste passa in. Det kan bara vara så att han är CP. En del överklass folk har CP barn i familjen.

2) Till exempel Carl Philip är inte överklass för han beter sig inte så. Trots att han är son till kungen. Man måste passa in i överklass kulturen för att vara överklass. Det är ingen som bryr sig om din släkt tavla.

3) Än en gång poängen är att överklass folk har inget speciellt som bara överklass folk har utan det varierar från person till person. Skillnaden är att överklass folk försöker inte imponera på folk och följer inte trender.
Senast redigerad av Babianen 2015-06-23 kl. 18:06.
Citera
2015-06-23, 18:03
Medlem
Det första du lägger märke till är att kåken ligger i ett riktigt överklass område. Kåken ligger så att denne har utsikt över hela staden och ut mot vattnet, kåken är minst 500 kvm stort fördelat på minst två plan. Det har fina material så som granitfasad och svart glanstakpannor. Trädgården är smakfullt inrett med grusgångar genom hela trädgården och mellan gångarna står svindyra formklippta buskar, och gräset är utlagt från rullar och byts ut en gång om året, och gödslas fyra gånger i veckan och fräses rent från mossa fyra gånger i veckan och fyra stycken robotgräsklippare som cirkulerar för att klara av att klippa gräset. Två trädgårdsmästare är anställda för att ta hand om allt. Sen har han ett stort garage som har plats för 25 bilar, t.ex. Ferrari, Lamborghini, Bugatti, Corvette och så vidare. Och självfallet har han minst två bilvårdare som tar hand om bilarna.
Sen kommer vi in i huset, hallen är mycket rymlig, ljus med mycket stora speglar av dyraste modell. Ett mycket stort rum som agerar klädkammare, för att hänga av sig ytterkläderna, och självklart har han en garderobmästare anställd som tar hand om kläderna. Golvet är mycket fint stengolv och golvvärme är en självklarhet. Sen kommer man in i mingelrummet som sträcker sig från under till övervåningen och vid varje våningsplan har räcken av absolut finaste träet som går att få tag på som är glanslackat. Det är fortfarande stengolv som har golvvärme. Det finns också väldigt exklusiva möbler som är inhandlat från ett finsnickeri. Och på väggarna hänger dyra tavlor som är handlat från konstauktioner världen över. Han har tre badrum per våning och samtliga är inredda med dubbelbadkar med spafunktion och en exklusiv dusch och golvvärme och mönsterkaklat från golv till tak och vitt klinker på golvet. Sovrummen är inredda med fina sängar i 100 000 kr klassen och mattor i finaste kvalité. Och självklart så finns det en stor jävla takterass på 150 kvm och en stor swimmingpool med plats för 200 personer. Och utsikt över hela staden och vattnet. Självfallet så har han en helikopterplatta på taket där hans helikopter med tillhörande pilot befinner sig. Och självklart så har han minst 8 städerskor anställda och en personlig butler till var och en av familjemedlemmarna, som gör allt åt dom. Så har dom kockar anställda som gör allt ätbart till familjen.
Och så har han ett sommarhus i samma prisklass som ordinarie kåken, men det är en annan historia.
Nu orkar jag inte skriva mer, så alla dessa stavfel bjussar jag på
Citera
2015-06-23, 18:08
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
1) Det spelar ingen roll för han är ändå inte överklass. Han beter sig inte som överklass, klär sig inte som överklass, rör sig inte som överklass, och så vidare. Du måste passa in. Det kan bara vara så att han är CP. En del överklass folk har CP barn i familjen.

2) Till exempel Carl Philip är inte överklass för han beter sig inte så. Trots att han är son till kungen. Man måste passa in i överklass kulturen för att vara överklass. Det är ingen som bryr sig om din släkt tavla.

3) Än en gång poängen är att överklass folk har inget speciellt som bara överklass folk har utan det varierar från person till person. Skillnaden är att överklass folk försöker inte imponera på folk och följer inte trender.
Men att gå runt i burqa och spela in porrfilmer är helt normalt för folk tillhörande överklassen att göra?
Citera
2015-06-23, 18:13
Medlem
Citat:
1) Om du menar hur man förvarar kläderna så har man en ganska vanlig garderob oftast i trä. Garderoben brukar vara ganska liten, både för män och kvinnor. Generellt sett ju fattigare man är desto fler kläder äger man. Det här med walk in closets och stora klädrum är en myt. Om det handlar om barn så har de sin egna trägarderob på sitt rum.

Gäller det bland äldre förnämare individer eller hur står det till? Är inte olika sets att föredra? T.ex

1)En hel uppsättning av trendiga träningskläder.
2)En hel uppsättning av trendiga casualkläder.
3)En hel uppsättning av trendiga sommar respektive vinter kläder osv.

Citat:
2) Generellt när det gäller överklass folk så har de inte särskilt mycket kläder, både män och kvinnor. Att folk skulle ha en massa dyra märken, outfit för varje dag i månaden, och så vidare finns inte på kartan. Plus att de flesta överklass människor har typ 0 intresse av mode.

Återigen är det en fråga om klasskillnad inom rikemanskretsar? Yrken och tillställningar som kräver en elegantare klädstil, de måste rimligen besitta ett större utbud. Mode i sig jag snackar rent generellt om skräddarsydda kostymer med matchande skjortor och liknande plagg som sitter som utskuret på en proper gentleman. Casualkläder som räknas som dagens "mode" som hittas på diverse medelklass butiker räknas inte in.

Citat:
3) Klocksamlingar kommer du bara ha om du är genuint intresserad av klockor. En average överklass man har en något dyrare kostym klocka till exempel en äldre Rolex Day Date, kanske en enkel IWC, klockor på 30-100.000. Du kommer inte se några väldigt flashiga och dyra modeller. Om man är lite yngre så kanske man har en lite mer excentrisk klocka.

Okej, nej inget intresse över klockor men kikat lite på samlingar hos yngre bekanta och deras familjer där en klocksamling har funnits även fast inget större intresse över klockor har funnits. Så en stilren men ändå trendig Rolex är att föredra enbart för den symboliska atmosfären?

Citat:
4) Skor är det ingen som samlar på. Det är en underklass grej. Män har kanske några kostym skor, några sport skor, och några casual. Kvinnor har en eller flera uppsättningar lite finare skor för diverse tillställningar, och sen har de några par bekväma skor som de har haft i evigheter. Det är ingen som har designer skor för 5000 kronor paret, både män och kvinnor.

En man med ett öga för detaljer synar skorna ytterst noga så där är jag inte riktigt överens med dig speciellt på den kvinnliga fronten. Fina skor som det krävs klass för att gå i märker man på mils avstånd. Det är oerhört lätt att identifiera diverse defekter hos individer genom att kika hur de går och hur skicket på deras skor är.

Citat:
5) Överklass människor gillar kläder och skor som är bekväma. Så det är ingen som går runt i extravaganta kläder som sitter fel.

Återigen talar vi om då överklass människor som inte har ett öga eller koppling till den yttre världen? Jag har oerhört svårt att föreställa mig en vältränad proper man med modell utseende glida omkring med "bekväma" kläder.
Citera
2015-06-23, 18:20
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Men att gå runt i burqa och spela in porrfilmer är helt normalt för folk tillhörande överklassen att göra?

1) Som jag sa så är de flesta överklass människor quirky på ett eller annat sätt. Till exempel,

- en man som jag kände gick runt i seglarhatt hela tiden.
- en kille jag kände målade alltid naglarna svarta, han var normal i övrigt, han brukade ockå ta med en kudde till skolan iband.
- en annan kille ritade av fotografier med en blyertspenna varje dag, han var väldigt precis också, det var hans besatthet. Men han kom in på en bra art school.
- min andra vän var besatt av cockteasing. Hon var tillsammans med 3 killar i min klass men låg bara med en av dem, de andra fick nöja sig med att hålla handen och kramas. Hon gjorde det bara för att mobba dem.
- en annan av mina vänner gick på mosaik utbildning. Hon gifte sig och skaffade barn med en svart man.
- en annan slutade hos Dr Phil.

2) Om man är överklass så är det inte OK att döma folk som är quirky. Andra överklass människor tycker inte att jag är konstig. De kan tycka att det är en ny intressant form av quirkiness men de kommer inte att döma.
Citera
2015-06-23, 18:36
Medlem
Cineastens avatar
Citat:

Överklass folk bryr sig om sin familj. Det är klart att hennes dotter får allt hon vill eftersom hon är enda barnet.

1) Nej det är enkelt och praktiskt. Du är bara typ avundsjuk på hennes hus. Det finns amerikaner som bor betydligt mer tacky än henne som skulle göra dig grön av avund. Spiraltrappor, pelare, marmor, guld pläteringar överallt.

2) Jag har bott hela mitt liv i överklass områden i överklass bostäder. Jag vill inte längre bo på Östermalm, i stora hus i skärgården, enorma trävillor, centrala lägenheter från 1920 talet. Jag är trött på det jag vill inte bo där för resten av mitt liv. Jag vill definitivt inte bo som mina vänner i gated communities, i stora 2 vånings lägenheter där varje rum har ett eget badrum, det låter fancy för er fattiga människor, men man lever ett väldigt skyddat liv, man går inte ut nånstans, man går bara till speciella överklass ställen, men man går aldrig ut bland folk.

3) Nej jag ser ut som en fotomodell/porrstjärna. Jag är säker på att du skulle säga samma sak om varje annan överklass tjej som jag känner. Det är bara för att du tror att överklass kvinnor är som kvinnliga stekare. Den här tjejen är överklass, https://www.youtube.com/watch?v=6dWLAL_mwLY jag är säker på att du skulle säga samma sak om henne bara för att du är klasshatare.
Nej, du ser varken ut som en modell eller porrstjärna. Wake up and smell the coffee...
Citera
2015-06-23, 18:40
Medlem
En uppstoppad björn!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här