Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-23, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Som det ser ut nu lutar det åt att det är den äldre brodern som gjort det men vilket var hans motiv?

Jaså? Jag tycker nog att det lutar åt den yngre brodern, där motivet var sexuellt.
2015-06-23, 18:25
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Överåklagare Sven-Erik Alhem sa i Radio Skaraborg en stund sedan att det var fel av åklagaren att säga att misstanken mot kvinnan återstår. Alhem tykte snarare att hon är helt befriad.
Alhem är populär i media för att han är ...eh... rätt talför. Men hur Alhem ska kunna veta mer än jag hurpass mycket misstankar det kvarstår mot kvinnan, det begriper jag uppriktigt sagt inte.
2015-06-23, 18:27
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jaså? Jag tycker nog att det lutar åt den yngre brodern, där motivet var sexuellt.

Av hovrättens agerande i samband med överklagandena att döma verkar det finnas starkare bevis mot den äldre brodern.
2015-06-23, 18:27
Medlem
irishrages avatar
Citat:
Under tisdagen avslog Göta hovrätt häktningsöverklagan för de båda bröderna som misstänkts för mordet. Det betyder att de även fortsättningsvis kommer att sitta häktade. I fallet med den yngre brodern begärde hovrätten in ett yttrande från vice chefsåklagare Lars-Göran Wennerholm.
2015-06-23, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
En kommentar kring spekulationerna om att kvinnan skulle ha pratat.

J
Ja, de måste det. Att överklaga häktning och fällande fängelsedomar är en grundläggande rättighet.

Bloggen det länkades till är inte särskilt läsvärd i vanliga fall heller.
Såvitt det framkommit är det fyndet i en lada som sedan ledde till att kroppen hittades -- hittills har det ju ingenstans ens antytts att MPS hittade kroppen - tvärtom det skall polisen ha gjort efter det intressanta fyndet i ladan och gripandet av de tre.

Nej, inte alls svårt.
Det är tre personer vilket innebär att det finns minst tre personer att peka finger åt. För häktning och för dom så måste bevisen peka ut en enskild.
Givetvis är det svårare att få gehör för en överklagan om man hittar en kropp i det hus där någon vistats - det i sig innebär inte att försvaret inte skall försöka om den häktade vill det.

OK, jag trodde att när det gällde häktning så avstod en försvarsadvokat från att överklaga om det fanns något så pass tungt. OK, det är inte "teknisk bevisning" om en av de misstänkta talat om var kroppen var, men eftersom det låtit på försvaret som att det var mycket lösa boliner, så tyckte jag det uttalandet och överklagandet tydde på att uppgiften i bloggen var fel. Men egentligen är det ett stickspår det här, fan...
2015-06-23, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Ja, och detta var en temporär plats att förvara kroppen på då litauerna inte hade kunnat föreställa sig en sådan snabb och massiv sökinsats.
De hoppades att klara sig tills detta lagt sig för att sedan dumpa kroppen på ett sådant sätt att den aldrig skulle återfinnas.
Det är busenkelt.

Ja, jag är också lite inne på samma funderingar. MPS sökinsats överraskade nog inte bara hela Sverige utan även gästarbetarna i Blomberg.
2015-06-23, 18:29
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adamantis
Jag har däremot aldrig nämnt något om nyckel, endast sagt att polisen kunde konstatera att fyndet hade koppling till Lisa.

Varför skulle Lisa ha en nyckel till något på Martorp?

Teorin var ju inte att Lisa hade nyckeln utan mgm. Nyckel till bod eller liknande där hon hittades.
2015-06-23, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Av hovrättens agerande i samband med överklagandena att döma verkar det finnas starkare bevis mot den äldre brodern.

Kan du utveckla varför du tror det?
2015-06-23, 18:30
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Det säger inget huruvida han är mördaren. Rätten ville ha kompletterande uppgifter om den yngre brodern, kanske därför att han är den huvudmisstänkte?
2015-06-23, 18:30
Medlem
irishrages avatar
Citat:
Kan du utveckla varför du tror det?
Under tisdagen avslog Göta hovrätt häktningsöverklagan för de båda bröderna som misstänkts för mordet. Det betyder att de även fortsättningsvis kommer att sitta häktade. I fallet med den yngre brodern begärde hovrätten in ett yttrande från vice chefsåklagare Lars-Göran Wennerholm.
2015-06-23, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Alhem är populär i media för att han är ...eh... rätt talför. Men hur Alhem ska kunna veta mer än jag hurpass mycket misstankar det kvarstår mot kvinnan, det begriper jag uppriktigt sagt inte.

Kan det vara så Alhem har mer erfarenhet om detta område än vad du har. Eller att han vet mer om det aktuella fallet än vi som är hänvisade till media?
2015-06-23, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Teorin var ju inte att Lisa hade nyckeln utan mgm. Nyckel till bod eller liknande där hon hittades.

Men då skulle ju fyndet ha koppling till MGM, inte till Lisa. Polisen har ju sagt att fyndet hade koppling till Lisa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in