Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-23, 17:03
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
GM kan ha haft hur mycket tid som helst på sig. Fadern kom minst iallafall runt 2 timmar efter mobilen dog. Det är heller inte säkert att Pappan rörde sig nästan 2 kilometer iväg från caféet när han kom fram till mopeden. Inget behöver ha med när mobilen försvann från nätet att göra.

Scenariot kan helt enkelt vara så att strax efter att Lisa skickat sitt sms, så rör hon sig av någon anledning över vägen mot ladan som är öppen, där blir det tumult, hon blir av med handsken, kommer loss, flyr så gott hon kan ut på öppen mark, MG efter henne, saker tappas, osv. Det kan ha varit en lång och utdragen händelse på flera timmar. Bragd om livet kanske hon inte blev förrän på fredagen, vad vet vi? Hennes mobil kan helt enkelt dött när hon hade den på sig, exempelvis om hon nu var i ladan.

Varför tar du för givet att den slogs sönder? Lisa hade väldigt dåligt batteri, och hennes mobil kan helt enkelt dött "naturligt".

Var får du uppgifterna från om att mobilen ska "levandes" ha färdats söderut från caféet sett?

En parantes; det är ju inte helt omöjligt att tänka sig att hon försökt få liv i sin mobil under tiden hon blev jagad, och då tappat mobilfodralet. Intressant ska bli om och när mobilen dyker upp.

Kanske den redan har gjort det? På Litauernas gård. Dom kan vara korkade.
Displayen hittades på ett tidigt stadium.
2015-06-23, 17:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Yppandeförbud - gagnar utredningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Finns inget sådant som är bekräftat. Mest rykten om det mesta eftersom alla är belagda med yppandeförbud, vilket enligt mig är en tillgång för utredningen.

Enligt mig också är detta en tillgång gällande utredningen. Att inte ha yppandeförbud för alla skulle mycket väl kunna skada hela utredningen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Vem har påstått det här? Något verkar du störa dig på angående hennes utseende och påstådda skötsamhet.

Att folk orkar skriva såna här teorier tyder bara på att ha för lite att göra.

Som jag har skrivit hundra gånger nu så var hon en 17-åring. Vi har sett hennes passfoto, vissa har sett hennes vines, andra efterlyser nakenbilder på henne. Ingenting vet vi om henne och hennes liv. Hon är inte en ikon även om många försöker göra henne till det, mest på grund av hennes utseende. Men om ett tjockt, mörkhårigt barn, pojke eller flicka, med utländskt bakgrund hade försvunnit hur många hade direkt skrivit om ett oskyldigt lamm...Kanske ingen. Då hade pappan varit misstänkt här på en gång, mamman likaså. Dessutom hade ett flertal flashbackare då ansett att oavsett vem som dödade n-ungen så gjorde personen en god gärning. Men just i detta får man absolut inte säga att Lisa knappast togs av daga på grund av sin exceptionella skönhet. Trots att det är känt att random våldtäktsman skiter i utseendet på sitt offer. Och man får inte heller säga att Lisa kanske hade hemligheter som ledde till hennes död.
Senast redigerad av nantale 2015-06-23 kl. 17:21.
Medlem
vad vet vi egentligen om mgm??

har vi nystat i deras bakgrunder ordentligt?

har en känsla av att det skulle vara betydligt enklare att komma undan ett sånt här brott eller snarlikt, i deras eget land....

många tjejer därborta som bara försvinner upp i rök.
Medlem
Tobbe76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Finns inget sådant som är bekräftat. Mest rykten om det mesta eftersom alla är belagda med yppandeförbud, vilket enligt mig är en tillgång för utredningen.
Tack för ditt svar. Då hoppas jag av hela mitt hjärta denna person bara ville spela Allan och hoppas ej det finns för många som han inom "statsmakten"
Självklart är yppandeförbud en tillgång och i alla fall enligt mig en självklarhet. Låta polisen göra sitt jobb så det blir lagförda domar i detta bestialiska övergrepp.
2015-06-23, 17:05
Medlem
irishrages avatar
Yppandeförbud renderar i de flesta fall böter, alltså inget allvarligt.
2015-06-23, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Varför inte? Nu skulle jag bli rätt förvånad om litauerna på något vid medgivit att de kände till kroppens existens, men att helt utesluta det vore nog dumt i det här läget. Kom ihåg att brottsrubriceringen enbart gäller mord. Om litauerna hävdar att de hittat kroppen i byggnaden men inte rört den och inte heller rapporterat till polisen av rädsla för att bli misstänkta - då ska de naturligtvis i konsekvens av den ståndpunkten överklaga en häktning för mord. Ingenting av det advokaten har sagt står heller i direkt motsats till att det skulle kunna vara så.

Man kan tycka att det är en dum bortförklaring, men misstänkta drar ofta till med dumma bortförklaringar när de inte vill erkänna sig skyldiga och inte heller kan komma upp med något som verkar det minsta rimligt.

Se mitt svar till Micro. Det skulle förvåna mig om uppgiften i bloggen stämmer.
2015-06-23, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Att åklagaren håller på information som talar mot den misstänkte som h*n inte tror behövs för att nå upp till sannolika skäl händer ibland vid omhäktningar, men att tjyvhålla på information på sätt att misstankenivån sjunker mer än den eljest skulle göra är snarast ett professionellt fel för en åklagare.

Överåklagare Sven-Erik Alhem sa i Radio Skaraborg en stund sedan att det var fel av åklagaren att säga att misstanken mot kvinnan återstår. Alhem tykte snarare att hon är helt befriad.

Alhem sa också att poliser ha skött ärendet väldigt profissionellt. Exemplarikst.
2015-06-23, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag tror inte heller att pappan är gärningsman. Men rent teoretiskt sett så kunde pappan ha åkt dit förtvivlad över att Lisa inte kom hem och slutade svara i telefon. Han kunde ha hittat Lisa i ladan, eller någon annanstans i närheten av kafét i situation/tillstånd som han inte gillade. Kanske blev han så arg att han råkade knuffa henne så att hon föll och dog på fläcken. Pappan var i chocktillstånd men lyckades ändå tänka på sin karriär, rykte och äktenskap och beslutade att gömma hennes kropp i en olåst bod för att sedan sätta igång sökningspådraget. Under tiden han sökte efter sin dotter kunde han ha spridit hennes saker och även låst boden med ett hänglås. Jag hoppas att ingen tar illa upp. Detta är bara en teori och spekulation. Det är oftast någon närstående som är GM i brott som denna. Jag antar att Englas mamma fick lämna DNA och fingeravtryck när det begav sig och jag minns att hennes pappa som bor utomlands var initialt intressant för utredningen. Varför skulle det vara som att svära i kyrkan att i just detta fall diskutera alternativa GM, även sådana som är närstående till Lisa? Eller ifrågasätta att Lisa var den vackraste och mest skötsamma och disciplinerade 17-åringen i hela världen som aldrig skulle göra något annat än att följa pappans order.

Kan du nu droppa dina återkommande skitinlägg som inte har ett uns saklig grund.
De två MGM hade varken gripits och allraminst häktats om dina helt verklighetsfrånvända spekulationer skulle ha någon bäring.
2015-06-23, 17:07
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nej men om någon misshandlas allvarligt, X är ej medveten om misshandel när den sker och heller inte där men får veta om den senare och kanske var svårt skadade offer finns. Att inte då tillse att offret får hjälp skulle antagligen kunna medföra ansvar för underlåtenheten att försöka förhindra dödsfall? Särskilt om offret finns på plats x disponerar.

Ja, men då är det ett brott som skett INNAN eventuellt mord. Inte efter. Eftersom offret då fortfarande lever.
2015-06-23, 17:08
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Ja, jag hoppas det. Men jag undrar hur ''kollen" har gått till då det inte finns tekniska bevis ännu?

Det finns inte tekniska bevis mot de häktade.
2015-06-23, 17:08
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Ja intressant att det är i princip timma för timma. Men stämmer det här?
"Förhör medförde husrannsakan och då påträffas Lisa".
Hittade de Lisa hemma hos litauerna? Låter osannolikt. Eller vad menas här?

Husransakan i ladan på Martorp förmodar jag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in