Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-23, 17:28
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Hur menar du, brukar yppandeförbud även innebära böter?

Det finns endast böter i straffskalan för överträdelse av yppandeförbudet.

Se 9 kap. 6 § rättegångsbalken
2015-06-23, 17:28
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Ja, jag hoppas det. Men jag undrar hur ''kollen" har gått till då det inte finns tekniska bevis ännu?
Hans fru kan intyga att LH inte kom hem som hon skulle. LHs telefon hade rört sig söderut runt 18.30 och sedan inte mer kunnat spåras. Hur skulle han i detta läge kunna misstänkas att ha mördat sin dotter och gömt henne på Martorp?

Det finns något som kallas sunt förnuft - gör som polisen, använd det!
Senast redigerad av B0B0-emulator 2015-06-23 kl. 17:30.
2015-06-23, 17:30
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Citerar mig själv då tråden går så fort, men kan fyndet ha varit en nyckel?
Huruvida de bröt sig in till den plats där kroppen fanns vet vi inte. Enda stället där detta nämns är en bildtext.
2015-06-23, 17:32
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag tror inte att det stämmer. Det vara bara en teori.
Jo jag förstod det och det går att knyta ihop det någorlunda med vad vi vet idag. Troligtvis stämmer det inte alls med vad polisen och åklagaren vet.
2015-06-23, 17:32
Medlem
irishrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
Hans fru kan intyga att LH inte kom hem som hon skulle. LHs telefon hade rört sig söderut runt 18.30 och sedan inte mer kunnat spåras. Hur skulle han i detta läge kunna misstänkas att ha mördat sin dotter och gömt henne på Martorp?

Det finns något som kallas sunt förnuft - gör som polisen, använd det!
Källa på att telefonen rört sig söderut och hur långt avstånd talar vi om?
2015-06-23, 17:33
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fallen-angel
Ja. Som en 85 åring på lugnande.
Eller vänta nu, har jag ens körkort? Vad tycker du? Du bestämmer genom en text att jag kör lugnt så bestäm nu om jag har körkort Tack.

Ja genom vindrutan i 100 blås.
Han åkte ju efter att hon borde kommit hem därför borde han tro att något hänt på vägen och kör lugnt (inte krypkör) och kikar där han nu kan kika från fel sida vägen.

Sen vet jag inte hur det ser ut på vissa vägar där men jag tror att det är endel mindre vägar också och därför inte en så bred väg och därför lätt att se andra Sidans diket också.

Håller man fokus rätt långt framför och låter blicken vandra sidledes ser man rätt bra diken och vid sidan på bägge sidor på landsortsvägar. Av foton på platsen verkar det inte vara exakt dikesjup i klass med Mariana graven..

Det kallas ibland lantiskörning för i en miljö där hus och gårdar ligger spridda ser man rörelser i kring långt fram och kan anpassa körningen och behöver inte tvärnita som stadsbussförarna om en lekande unge cyklar ut eller en traktor dyker upp framför en.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2015-06-23 kl. 17:37.
2015-06-23, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Källa på att telefonen rört sig söderut och hur långt avstånd talar vi om?

Jag tror det var en uppgift som Theforeigner nämnde .... kan minnas fel dock.
2015-06-23, 17:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skaraborgskan1982
Skyddande av brottsling.
Det pratas också om att GM borde ha en väldigt stor lokalkännedom vilket jag instämmer i.
En av bröderna har arbetat i blomberg av och till i 6 år.
Visst han har nog lite lokalkännedom. Men mest troligt att någon på gården eller i den aktuella närheten har ännu mer lokalkännedom. För av dom 6 åren har han nog mest jobbat.
Känns mest som att GM fick panik och överlät resten till bröderna när polis å alla sprang omkring överallt. Och att sätta bröderna i den beroendeställningen är nog inte så otroligt. Men vem, ja det finns ju några stycken till som rör sej där bröderna arbetar.

Tack för förklaring, då är jag med på vad som menas.
- GM lär ha god lokalkännedom.
- koppling till Martorp.
- rör det sig om låst utrymme elimineras kretsen ett snäpp till.

Arbetskretsen du nämner faller naturligt för granskning, likaså folk som rör/rört sig på Martorp. Vilka som haft tillgång till nycklar om det var låsta utrymmen, även folk som arbetat där tidigare och kan ha reservnyckel.
2015-06-23, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Det finns endast böter i straffskalan för överträdelse av yppandeförbudet.

Se 9 kap. 6 § rättegångsbalken

Jo visst, men jag vände mig mot påståendet att yppandeförbud är ekvivalent med att få böter; det finns väl ändå ingen naturlag som lär att man måste bryta ett yppandeförbud

Men tack för svar, menar inte att tjafsa
2015-06-23, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Vet vi att yppandeförbudet kvarstår?
Inga restriktioner sa åklagaren.

Hon kan inte yppa sig för hon verkar inte veta nåt. Överåklagare Sven-Erik Alhem sa i radion att hon är fri.
2015-06-23, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Citerar mig själv då tråden går så fort, men kan fyndet ha varit en nyckel?

Det är sista pusselbiten som gör att hela utredningen verkar så mystisk.
Det kan vara en nyckel men det slogs fast att MPS visste utan tvekan att föremålet var BOs eller ledde till BO på nåt sätt. De utrycker detta lite kryptiskt.
Antingen var ett personligt föremål från BO eller någon gammal nyckel med blod på. Det är bara att fortsätta spekulera.

Har det kommit ut något från kvinnan?
2015-06-23, 17:37
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Men det skulle ju betyda att de förhörda skulle ha lett polis i rätt riktning så att säga.

I presskonferansen säger polisen att bröderna var ca 500 meter ifrån den platsen där fyndet, som ledde till att dom hittade Lisa's lik, hittades.
På fråga om var det fyndet hittades, vil dom inte svara på det.
Polisen säger också om det omtalade fyndet, att innan dom hittade Lisa, kunde dom inte knyta fyndet till Lisa, och att det altså inte var förns efter att dom hittade Lisa att dom kunde knyta fyndet till Lisa. Mysko !!! är det någon som har en föklaring på det ?

Här är presskonferens sekvensen om ovanstående:

https://www.youtube.com/watch?v=0ab6ZkHVlGM

Från 15:19 till 16:11 inne i videoen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in