2015-06-23, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soranga
Någon som vet ifall polisen lyckats begära ut IP från YouTube-filmen som förutspådde mordet?

Jag tror att nyckeln ligger där.
Videon är nog ett skämt, användarnamnet är ändrat i efterhand.
2015-06-23, 10:34
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allan-Ledin
Videon är nog ett skämt, användarnamnet är ändrat i efterhand.

Men man vet när ursprunglig videoklipp las upp av den första/ursprungliga användaren? Jag skulle kunna anta att ett gäng tonåringar i skräckfilmstittarålder producerar en del små skräckhistorier själva. Har ett par kusiner som spred super 8 filmer pp den teknikens tid bland släkt och vänner där de figurerade som träskmonster m.m.
2015-06-23, 10:35
Medlem
skaraborgskan1982s avatar
Skyddande av brottsling.

Det pratas också om att GM borde ha en väldigt stor lokalkännedom vilket jag instämmer i.
En av bröderna har arbetat i blomberg av och till i 6 år.
Visst han har nog lite lokalkännedom. Men mest troligt att någon på gården eller i den aktuella närheten har ännu mer lokalkännedom. För av dom 6 åren har han nog mest jobbat.
Känns mest som att GM fick panik och överlät resten till bröderna när polis å alla sprang omkring överallt. Och att sätta bröderna i den beroendeställningen är nog inte så otroligt. Men vem, ja det finns ju några stycken till som rör sej där bröderna arbetar.
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tar du medhjälp till mord för troligt angående punkt 4 som ursprungligen diskuteras?
Skyddande av brottsling?
Angående bröderna alltså.
2015-06-23, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vivamama
Har säkert nämnts men det är några som kommentar under den där Youtubevideon (som jag också för övrigt bara tror är ett skämt) att det finns nakenbilder på Lisa på nätet? Som hon tvingats ta under kvällen hon försvann? Är detta bara bullshit eller? Inte hört något om det.

Det är klart att inget är omöjligt då vi inte vet ett skit.

Men troligtvis så är det ytterligare en spekulation som blivit en halvsanning. Det mest talar väl för att detta mordet och bortförandet inte var så planerat att GM inte tagit sådan tid på sig.
2015-06-23, 10:37
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie71
Jag kan inte annat än att tolka det som att det fortfarande finns stark grund att hålla dem fortsatt häktade. Enl mitt sätt att se det hade man annars inte grävt djupare, utan låtit dem gå i går.
Till skillnad från många i tråden tror jag detta kan vara de skyldiga.

Jag tror att den äldre brodern är huvudmisstänkt. Honom har man starka skäl att hålla kvar men den yngre måste åklagaren ha mer på fötterna för, därav vill man höra honom.

Det skulle också kunna förklara varför frun var så upprörd vid häktningen, samt ge större motiv att hålla henne för skyddande av brottsling.

Nå, vi får väl snart veta!
2015-06-23, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Här är ett fall med två polacker anklagade för morden på Inger och Torgny Antby på sin gård
i Långared utanför Alingsås för ett par år sedan.
De förnekade all inblandning i dubbelmordet från början till slut. Men vad hjälpte det?
De dömdes på mycket övertygande bevisning i både tings- och hovrätt och sitter väl
nu båda i hemlandet och avtjänar sina långa straff.

http://www.expressen.se/gt/langaredsmordarna-verkade-helt-oberorda/
Ja initiala likheter finns. Även här " två trevliga gästarbetare" som också jobbade på gård,
Vad jag minns slogs ett äldre gift par- brutalt ihjäl med ett järnrör på sin gård av 2 polacker - Polackerna flydde landet strax efter men fångades in och dömdes sedan för morden till livstid i tingsrätten
Men sedan började farsen.
I hovrätten friades de båda för det ena mordet... man fann inga bevis på vem som klubbade ihjäl mannen -- Dessutom sänktes straffet till osannolika 15 år (för mordet på frun) . Mordet ansågs inte hänsynslöst nog - Rabatt för visad vänlighet?
Sverige - rättsstaten in absurdum.
Så vad kan vi förvänta oss denna gång. Sannolikt något ingen hittills kunnat gissa.
2015-06-23, 10:42
Medlem
Opilus5500s avatar
Gjordes de något fynd vid gröna containern eller i den? Eller hann Sopgubbarna tömma den innan polisen tittade i den?
2015-06-23, 10:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vivamama
Har säkert nämnts men det är några som kommentar under den där Youtubevideon (som jag också för övrigt bara tror är ett skämt) att det finns nakenbilder på Lisa på nätet? Som hon tvingats ta under kvällen hon försvann? Är detta bara bullshit eller? Inte hört något om det.

Nakenbilderna fanns, läs tråden, men har tagits bort nu.
2015-06-23, 10:45
Medlem
XeniaOnatopps avatar
GT: I dag fattas beslut om häktningen i Lisa-fallet
Citat:
Vid klockan 11 meddelar åklagare Lars-Göran Wennerholm om han kommer att begära den 34-åriga kvinnan - som misstänks för skyddande av brottsling - omhäktad.
Samtidigt ska han lämna in ett yttrande till Göta hovrätt som i dag beslutar om de två huvudmisstänkta bröderna ska släppas fria.
2015-06-23, 10:45
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gottisch
Det är klart att inget är omöjligt då vi inte vet ett skit.

Men troligtvis så är det ytterligare en spekulation som blivit en halvsanning. Det mest talar väl för att detta mordet och bortförandet inte var så planerat att GM inte tagit sådan tid på sig.

Ja antagligen har klippet funnits ett tag, kanske med en serie liknande producerat för nöjes skull mensedan i efterhand nu när hon försvunnit spekuleras i att filmen gjorts i syfte att hota eller skrämma någon "på riktigt" (Vet inte hur jag ska uttrycka det "fredag den 13e" filmerna är ju avsedda att skrämma men inte spicifikt någon särskild för specifikt syfte som att jävlas med nån man har ett horn i sidan till).
2015-06-23, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soranga
Nakenbilderna fanns, läs tråden, men har tagits bort nu.

Om jag nu skulle tro på det, skulle det vara bilder från den aktuella kvällen eller skulle det vara "lite utmanande bilder som många 17-åriga tjejer tar som sedan förstoras upp som att det var "nakenbilder" osv ?
2015-06-23, 10:49
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Inget tyder väl på att polis/åklagare fått in bevis i form av dna eller annat , som pekar mot någon annan misstänkt heller. Isåfall skulle de väl inte ha något emot att de tre nu misstänkta släpps fria.

Inte vad det utåt verkar. Åklagaren har dock i media indikerat på att utredningen då gällande bevis, har varit framgångsrik, efter häktningsförhandlingarna i TR.

"Någon annan misstänkt"
Häri kan en mindre trolig orsak till yppandeförbudet ligga, då det som sagt, verkar vara en föränderlig rättsprocess.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in