Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-23, 16:49
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ok, missade det. Uppfattningen om innebörden av yppandeförbudet tycks ju dock kvarstå hos advokaterna.

Jo absolut, men som sagt det jag tror de stör sig på är att de inte får prata om sånt vid sidan av det som togs upp bakom stängda dörrar för det hade de aldrig fått gjort, yppandeförbud eller inte (då det troligen skulle strida mot god advokatsed). Däremot sånt som inte faller inom den sekretess som förordnades vid häktningsförhandlingen skulle de få prata om, utan yppandeförbud.
2015-06-23, 16:49
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Men då skulle knappast försvarsadvokaten överklaga?
För att?
Deras sak är att överklaga om klienten vill det.
Dessutom är ju inte deras sak att lägga sig platt på rygg för att någon börjat prata - utan att hela tiden utgå från vad den egna klienten säger och utifrån det arbeta.
2015-06-23, 16:50
Medlem
Linusida77s avatar
Arbetsgivaren till dom häktade nämnde väl här om dagen att han hade lämnat in någonting som skulle hjälpa dom gripna så som jag förstod och tolkade det....... Verkade vara Bullshit med tanken på utgångsläget för bröderna i dag
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puffpinglan
Medhjälp till mord kan vara att gömma vapen eller andra bevis, så du behöver inte facepalma.

I teorin i alla fall, det har berörts i utredningar.

I DS 1993:15 med titeln Efter Lindome, så sägs bl a att, medhjälpsansvaret skall kunna utsträckas något till att omfatta även främjande efter själva gärningen, till exempel att köra gärningsmannen från platsen.

Har du några exempel på konkreta rättsfall så vore det intressant att ta del av?
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jo absolut, men som sagt det jag tror de stör sig på är att de inte får prata om sånt vid sidan av det som togs upp bakom stängda dörrar för det hade de aldrig fått gjort, yppandeförbud eller inte (då det troligen skulle strida mot god advokatsed). Däremot sånt som inte faller inom den sekretess som förordnades vid häktningsförhandlingen skulle de få prata om, utan yppandeförbud.
Advokater uttalar ibland vad klienten sagt under förhör t ex, då givetvis med mandat från klienten.
Det är de nu förhindrade att göra.
2015-06-23, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Ja intressant att det är i princip timma för timma. Men stämmer det här?
"Förhör medförde husrannsakan och då påträffas Lisa".
Hittade de Lisa hemma hos litauerna? Låter osannolikt. Eller vad menas här?

LISA HITTADES PÅ MARTORP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hur många gånger ska man trycka in det i huvudet på folk här inne.
2015-06-23, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Fast det hade han inte gjort om fler var på väg för att hjälpa honom eller om de redan var med honom dit i bilen.

Tror inte på pappan som gärningsman men visst vore det lämpligt om kollegorna kom dit i efterhand om så vore fallet.

Jag tror inte heller att pappan är gärningsman. Men rent teoretiskt sett så kunde pappan ha åkt dit förtvivlad över att Lisa inte kom hem och slutade svara i telefon. Han kunde ha hittat Lisa i ladan, eller någon annanstans i närheten av kafét i situation/tillstånd som han inte gillade. Kanske blev han så arg att han råkade knuffa henne så att hon föll och dog på fläcken. Pappan var i chocktillstånd men lyckades ändå tänka på sin karriär, rykte och äktenskap och beslutade att gömma hennes kropp i en olåst bod för att sedan sätta igång sökningspådraget. Under tiden han sökte efter sin dotter kunde han ha spridit hennes saker och även låst boden med ett hänglås. Jag hoppas att ingen tar illa upp. Detta är bara en teori och spekulation. Det är oftast någon närstående som är GM i brott som denna. Jag antar att Englas mamma fick lämna DNA och fingeravtryck när det begav sig och jag minns att hennes pappa som bor utomlands var initialt intressant för utredningen. Varför skulle det vara som att svära i kyrkan att i just detta fall diskutera alternativa GM, även sådana som är närstående till Lisa? Eller ifrågasätta att Lisa var den vackraste och mest skötsamma och disciplinerade 17-åringen i hela världen som aldrig skulle göra något annat än att följa pappans order.
2015-06-23, 16:53
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skyffla
Att du inte skäms. Skriva sån här skit, anklaga en stackars pappa som har haft sina två värsta veckor i livet.

Visst, man får spekulera, men nån stans går gränsen.

Visa gärna ett uns av respekt till den drabbade familjen.

Hen anklagar inte, hen uttrycker att det teoretiskt sett skulle kunna gått till så. Och antagligen har närståendes uppgifter kontrollerats. Hur tror du annars man finner många dömda GM som är familjemedlemmar? Det är statistiskt fakta att många finns i kretsen "sörjande familjemedlemmar". Tänk på respekten för de övriga familjemedlemmarna i dessa fall som fått fortsätta leva med en mördare om överdriven hänsyn & respekt skulle visats...
2015-06-23, 16:53
Medlem
fallen-angels avatar
Citat:
Du kör uppenbarligen både lugnt och försiktigt.

Det naturliga är att han tar samma väg och håller utkik efter henne på vägen dit -- genom vindrutan, vilket innebär att man ser vad som finns på vägen.

Det naturliga är inte att krypköra och leta i diken innan man ens har skäl att tro att något hänt .. och att söka i diken gör man inte från fel körfält. Hon som åker hem kommer i motsatt riktning - alltså är diket på motsatt sida det sannolika om hon gått av vägen.

Ja. Som en 85 åring på lugnande.
Eller vänta nu, har jag ens körkort? Vad tycker du? Du bestämmer genom en text att jag kör lugnt så bestäm nu om jag har körkort Tack.

Ja genom vindrutan i 100 blås.
Han åkte ju efter att hon borde kommit hem därför borde han tro att något hänt på vägen och kör lugnt (inte krypkör) och kikar där han nu kan kika från fel sida vägen.

Sen vet jag inte hur det ser ut på vissa vägar där men jag tror att det är endel mindre vägar också och därför inte en så bred väg och därför lätt att se andra Sidans diket också.
2015-06-23, 16:54
Medlem
Tobbe76s avatar
Har följt denna hemska händelse med förskräckelse. För är boende i Skaraborg. Är hemskt det som hänt, eller rent ut sagt förjävligt.
Hörde av en person som är inom "statsmakten" i Skaraborg nu i midsommar att den stackars tjejen var styckad. Personen i fråga var på fyllan och ofta har folk en tendens att spela Allan när dom pratar med mig. Så min fråga är enkel ni som är insatta kan hans ord stämma?
2015-06-23, 16:54
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag tror inte heller att pappan är gärningsman. Men rent teoretiskt sett så kunde pappan ha åkt dit förtvivlad över att Lisa inte kom hem och slutade svara i telefon. Han kunde ha hittat Lisa i ladan, eller någon annanstans i närheten av kafét i situation/tillstånd som han inte gillade. Kanske blev han så arg att han råkade knuffa henne så att hon föll och dog på fläcken. Pappan var i chocktillstånd men lyckades ändå tänka på sin karriär, rykte och äktenskap och beslutade att gömma hennes kropp i en olåst bod för att sedan sätta igång sökningspådraget. Under tiden han sökte efter sin dotter kunde han ha spridit hennes saker och även låst boden med ett hänglås. Jag hoppas att ingen tar illa upp. Detta är bara en teori och spekulation. Det är oftast någon närstående som är GM i brott som denna. Jag antar att Englas mamma fick lämna DNA och fingeravtryck när det begav sig och jag minns att hennes pappa som bor utomlands var initialt intressant för utredningen. Varför skulle det vara som att svära i kyrkan att i just detta fall diskutera alternativa GM, även sådana som är närstående till Lisa? Eller ifrågasätta att Lisa var den vackraste och mest skötsamma och disciplinerade 17-åringen i hela världen som aldrig skulle göra något annat än att följa pappans order.
Pappan är naturligtvis kollad och avförd.
2015-06-23, 16:55
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Advokater uttalar ibland vad klienten sagt under förhör t ex, då givetvis med mandat från klienten.
Det är de nu förhindrade att göra.

Exakt men jag förstår mer deras invändningar innan häktningsförhandlingen hölls.

Då skapade åklagarens yppandeförbud en reell munkavel som hindrade denne att yttra vad klienten sagt under förhör men ponera att häktningsförhandlingen hålls och vid denna förhandling säger klienten exakt det som sagts vid det tidigare förhöret. I sådant fall stoppar sekretessen som fanns vid häktningsförhandlingen advokaten att nämna det som framkom även vid det tidigare förhöret eftersom informationen är sekretessbelagd.

Så även utan yppandeförbud från åklagaren skulle advokaten, om han nu inte redan hade gjort det, beläggas med en munkavel p.g.a. att det som framkommit vid häktningsförhandlingen, och således omfattades av sekretessen.
Senast redigerad av Tingsnotarien 2015-06-23 kl. 16:58.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in