Citat:
Ursprungligen postat av
NixYO
1) Han har rätt i en del saker men han är med på TV.
Överklass folk är inte med på TV. Han är egentligen övre medelklass som har försökt att klura ut överklassen. Jag tror att han försöker vara en del av den här fictional kultureliten. Han är inte riktig överklass han försöker vara kulturelit.
2) Han har klurat ut det till en viss del och jag tror att många överklass människor skulle känna sig väldigt bekväma i hans sällskap. Men han är lite av en mupp. Överklass folk är inte muppiga typ "titta jag läser böcker i min fåtölj". En överklass man skulle inte vara pretentiös på det sättet och säga de här sakerna på TV. För när man är överklass så är man väldigt hemmablind, jag har säkert missat en massa saker som underklass människor ser väldigt tydligt hos överklassen.
3) Han har fel när han säger att man semestrar i Schweiz eller Österrike. För man semestrar i det land där man har ett hus, för man har oftast ett sommarhus i ett annat land, och det beror helt på varje person.
4) Jag tror inte att Volvo är den vanligaste bilen. Det är folk som har lite mer pengar som brukar gilla Volvo.
5) Det här med att man måste födas i överklassen det funkar inte riktigt så. Om du råkar vara medelklass och råkar ha lite mer pengar och vill spendera tid med överklassen så kommer ingen att bry sig. Ingen kommer döma dig, ingen kommer att tänka "han är inte född överklass så han är inte överklass minsann". När man är rik och har allt, hur mycket tror du att man bryr sig om andra? Man kommer inte att bry sig om någon är "riktig överklass" eller inte. Du kommer inte titta på om någon har tillräckligt mycket fancy stuff i sitt hem eller inte. Om du inte råkar vara överklass så kommer överklass folk ändå att inkludera dig i allt de gör, ifall du nu vill hänga med dem. Att exkludera folk för att de inte är rika är tabu.
6) Stekare, brats, folk som hänger vid svampen på Stureplan är medelklass med lite mer pengar.
7) Östermalm är mest medelklass folk med lite mer pengar och b kändisar. Om man är överklass på riktigt så kommer man leva i ett stort hus, en herrgård, eller ett slott. Man kanske har en lägenhet på Östermalm men man bor inte där året om. Det finns till och med övre medelklass som inte bor på Östermalm året om.