Citat:
Ursprungligen postat av
.RIHTT
Det var konstigt...att du inte visste det.
PS. Storebro tillverkas inte längre tyvärr, det är en hint...
1) Jag googlade och såg att det var ett båt-märke. Min familj hade segelbåt när jag växte upp. Först av allt så är det väldigt överskattat. Och för det andra så kräver det väldigt mycket jobb. Man måste måla, vaxa, tvätta segel, kunna knyta knopar av diverse slag, sen dras med allt fanskap som finns på båten, rep, dynor, sjökort, kompasser, lyckta, första hjälpen, grill, mat, sovsäckar, extra kläder och så vidare. Låter det speciellt välbärgat? Sen måste båtfan stå nånstans under vintern. Man kan vara ute på sjön med den typ max 1 till 2 månader om året om man bor i Sverige. Det är bara medel-klass folk som tror att båt är något som rika människor har. I princip alla jag träffat som har haft bår har varit medel-klass med lite mer pengar.
2) För att göra allt det här måste man antingen lida av det här medel-klass fenomenet att man vill verka rik eller man måste vara väldigt väldigt intresserad av båtar. Vi hade båt för att min mors man var genuint intresserad av båtar. Han hade bland annat byggt en båt och även renoverat en äldre träbåt. Samma sak med en över-klass man som jag kände han hade båt för att han var väldigt intresserad av båtar. Men ingen som är rik skaffar båt för att det är något som rika människor gör. De flesta rika människor vill inte ha arbetet som kommer med att äga en båt.
Citat:
Ursprungligen postat av
.RIHTT
Sådant som bör vara den gemensamma nämnaren:
Fideikommiss med rejäla möbler, gamla som nyproduktion.
Konst, BangOlufsen ljud och TV tillråga på allt i ett designat rum för ändamålet.
Travar med böcker,gärna ett nummer connoisseur diskret placerat.
1) Nej. Fancy elektronik är en medel-klass grej.
2) Nej, bara nej, livs-stils tidningar är pinsamt det är bara medel-klass folk som håller på med det. Det påminner mig om NKs klubb kort där man blir inbjuden till typ speciella modevisningar som hålls bara för de som handlat för tillräckligt mycket på NK.

(för att klargöra NK är inte fancy slösa inte dina pengar där)
Citat:
Ursprungligen postat av
.RIHTT
Sådant jag själv noterade som liten:
Familjer med väldigt mycket saker, för mycket möbler och opassande saker i varje rum och ingen direkt röd tråd. Man ser dock att man är väldigt slarvig, saker ligger framme likt vanliga svensson men skillnaden här är att det är så mycket mer kapital som förstörs. Man köper väldigt mycket fin mat, delikatesser från saluhallar mm. Det står ingen head-and-shoulders i duschen direkt utan allt är handmade och medköpt från sitt lokala "spa" garanterat i tron om att det är naturprodukter.
Nej det är något som fattiga människor gör. De handlar i saluhallar för att de tror att det är fancy. De köper fancy food för att de tror att det är vad rika människor äter. I verkligheten äter rika människor vanlig mat, mycket hemlagat det är populärt