Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-23, 14:40
Medlem
Linusida77s avatar
Tycker allt talar sitt tydliga språk då båda bröderna fortsätter att sitta häktade.

Det senaste dygnet har dom flesta här inne talat om att i morgon ( alltså idag) kan vi får tydliga svar om bröderna forts att förbli häktade eller inte i sin skuld.

Detta verkar ju vara helt bortblåst nu då man försöker hitta nya skurkar.

Jag tycker och tror från dag ett att bröderna är skyldiga.
Självklart har polisen tillräckligt med bevis, annars skulle dom inte sitta där dom sitter.

Jag undrar om någon här inne har träffat en sann psykopat någongång i sitt liv?
Jag är inte doktor men med all sannolikhet har dessa bröder någon form av störning, precis som dom flesta gärningsmän.
Självklart kommer dom att neka till brott in i det sista. Kanske föralltid.

Jag levde med en psykopat under en kort tid, otroligt charmig, otroligt duktig på att både föra sig, tala för sig, lura hela sin omgivning. Att kunna erkänna ett minsta fel finns inte på världskartan för dessa människor. Dom - ursäkta det dåliga ordspråket - men kliver över lik för sin egen vinning. Att försöka förstå sig på en psykopat eller att sätta sig in i deras tänk, tror jag knappt att det går . Vad jag vill komma med detta????

Vet inte - tror dock att polisen har gjort ett gott arbete. Jag tror på rättvisan. Jag tror att man inte på häktet för att man är oskyldig. För mig har man inte rent mjöl i påsen.
Framtida rättegång får utvisa våra tankar och funderingar
2015-06-23, 14:41
Medlem
fallen-angels avatar
4 mil på 20 min?
Jag vet inte varför men jag brukar tänka 1 mil = 10 min och det brukar stämma rätt bra.

Klart att man kan brassa på men att halvera tiden kräver ju en bra väg och att ingen annan är på vägen typ.

Och hade jag åkt och letat efter någon som jag bör möta hade jag inte kört fort som fan.
Och dessutom hade jag förmodligen kört skapligt sakta för att se om moppen ligger i något diket eller dylikt.

Jag vet att jag iaf INTE hade åkt dit i full jävla fräs för att sen vända och åka i lugnt tempo och leta. Det är ju nästan korkat 😉.
2015-06-23, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Naturligtvis, så skulle jag också göra, allrahelst som
hon inte kan nås på mobilen.

Jag också, anytime!
Jag kallar det "folkvett"
2015-06-23, 14:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Det naturliga är att de kommit överens om vilken väg hon kör, och att han sen kör "backtracking" och kollar noga efter t.ex bromsspår etc.
Det naturliga är inte att de har kommit överens, för det är inte naturligt att pappan måste åka och leta efter henne. Det naturliga är att pappan åkte samma väg som föräldrarna brukar ta när de skjutsade Lisa till kafeét.
2015-06-23, 14:44
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fallen-angel
4 mil på 20 min?
Jag vet inte varför men jag brukar tänka 1 mil = 10 min och det brukar stämma rätt bra.
Alla kör väl inte lika lugnt som dig. 100 km/tim innebär att en mil tar 6 minuter.

Citat:
Klart att man kan brassa på men att halvera tiden kräver ju en bra väg och att ingen annan är på vägen typ.
Nej, det gör det inte. Det kräver att man kan läsa vägen.

Citat:
Och hade jag åkt och letat efter någon som jag bör möta hade jag inte kört fort som fan.
Och dessutom hade jag förmodligen kört skapligt sakta för att se om moppen ligger i något diket eller dylikt.
Du ser inte en moppe i diket från fel körbana.

Citat:
Jag vet att jag iaf INTE hade åkt dit i full jävla fräs för att sen vända och åka i lugnt tempo och leta. Det är ju nästan korkat 😉.
Nej, det är det naturliga att starta vid utgångspunkten om man letar efter någon. Man avsynar vägen dit så att personen inte är stående, sökande mer noggrant tar man upp från utgångspunkten.
2015-06-23, 14:44
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
vet vi i a f att både den 35-årige brodern och den 31-årige brodern är fortsatt häktade på sannolika skäl misstänkta för mordet på Lisa.

Med andra ord så måste åklagaren i dagsläget ha tillräckligt på fötterna för att HD skulle kunna fastställa det som TR meddelade för precis en vecka.

Därmed inte sagt att de kommer att bli dömda, men genom att både TR och HR har kommit fram till samma resultat har brödernas sits försämrats.

Och om jag inte har fel så blir dom nu sittande tills åtal väcks utan att åklagaren behöver inkomma med ytterligare bevisning vid en ev. förlängning av häktningen? (eller då åklagaren pga inkommande/ny bevisning beslutar att skäl inte finns för att förlänga den?)
2015-06-23, 14:45
Medlem
Tingsnotarien el. annan:

Hur hög är egentligen risken att svaren från NFC helt går emot den bevisning som redan finns? Sannolikheten känns tämligen liten att de nuvarande spåren skulle vara helt missvisande?
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det naturliga är inte att de har kommit överens, för det är inte naturligt att pappan måste åka och leta efter henne. Det naturliga är att pappan åkte samma väg som föräldrarna brukar ta när de skjutsade Lisa till kafeét.
Det naturliga är också att Lisa tagit den vägen eller att hon i samråd med föräldrarna sett ut en alternativväg.

Så att de vetat vilken väg hon skulle ta är nog det mest sannolika.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Jo då kör man så fort man kan till hennes startpunkt och utför söket därifrån. Då befinner man sig dessutom på rätt sida av vägen.

Skulle hon ligga skadad i diket å du bara bränner förbi tappar du tid för att hjälpa henne.
Jag utgår från att han trodde mer på moppestopp, olycka än det som har hänt.
Bannlyst
Skrämmande om dom nu blir släppta. Sitter farsan i hårda förhör nu eller fortfarande på fri fot?
2015-06-23, 14:46
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Från AB artikel:
"Den två sidor långa kompletteringen är i stora delar sekretessbelagd, men det framgår att åklagaren fortfarande väntar analyssvar från NFC"

De "5-6" sidorna med sammanställningar av bevis har alltså kompletterats med ytterligare två sidor.
Fortfarande inga svar från NFC (tidigare SKL).

Kan alla som fortfarande fabricerar ihop egna teorier inse att det är någon av eller båda personerna som sitter häktade som är skyldig till mordet. Har detta mord inte varit minutiöst planerat så kommer deras DNA dyka upp på de föremål som är inne för analys, så enkelt är det.
Så snälla sluta fantisera scenarion och fokusera på det faktum att det sitter två på sannolika skäl häktade, med avslagen överklagan.
Ja det kommer med största sannolikhet dyka upp bindande bevis.
De har naturligtvis städats undan, använt kemikalier, de har de haft flera dagar på sig att göra, torkat av föremål osv.
Det försvårar, men lär inte hjälpa dem att komma undan mordet. De hittar ändå bevisningen som fäller öststatarna.
2015-06-23, 14:47
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Brottet "skyddande av brottsling" innebär nästan alltid att någon förstört eller undanröjt bevis, eller hjälpt GM att fly utomlands.

Vad jag vet har hon ej skjutsat någon med bil utanför landets gräns.

Exempel på att undanröja bevis; GM har skjutit någon och åker hem med pistolen, sedan försvinner GM, och uppmanar frun på telefon att kasta bort pistolen, vilket hon gör. Telefonen är avlyssnad av polisen!

Jag tror att i det här fallet kan det vara så enkelt att åklagaren endast hävdar att kvinnan ska ha vetat om att Lisa blivit mördad, men inte anmält det. Det kan vara svårt att bevisa när ingen broder erkänt, och så länge det inte finns vittnen som på något sett kan intyga kvinnans vetskap om mordet.

Men.. Kanske, som sagt, har kvinnan lagt ut spår till polisen, medvetet..

Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Var kommer dessa 20-25 minuter ifrån? Enligt Eniro är det närmare 4 mil mellan familjen Holms hem och Blomberg och då tar det rimligtvis mer än 20-25 minuter att åka den biten. Även med bil.

Edit: Om det dessutom stämmer som han säger att han letade efter Lisa längs vägen så lär resan tagit längre tid att åka pga det.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det tar 24 minuter om du håller 100 kilometer i timmen, inget säger att han höll 100 kilometer i timmen eller lägre hastighet.
På landsväg trycker man gärna på gasen och jag personligen brukar ta mig de drygt fyra milen till den större orten på runt 20 minuter.

Dessutom "nästan en timme" med moped talar för kortare sträcka än fyra mil.

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om du letar efter din dotter och det finns en risk att hon ligger i
diket på andra sidan vägen kör du nog inte så fort.

Alla föräldrar är ju olika, och beroende på tidigare erfarenheter mellan Lisa och hennes föräldrar, så kan att en förälder krypkör av oro vara lika sannolikt som att en förälder antar att ens tonåring är sen endast för att denne exempelvis har problem med att få igång mopeden. Frågan är då; om Fadern tror att ingen fara finns och att det endast är moppe-problem, varför ska han då trycka extra på gasen för att hinna dit så fort det bara går?

Det var första gången Lisa skulle köra moped själv hem från cafét. Det kan finnas olika anledningar till det.

En skulle kunna vara att föräldrarna varit oroliga över att det skulle hända henne något under färdens gång. Då tar man nog det ganska försiktigt med bilen för att kunna uppfattat omgivningen runt vägen ordentligt.

Vi kan nog sluta förlänga tråden rörande detta ämne med inlägg; "vad är mest sannolikt, du har rätt, jag har fel." Det lär först vara när FUP finns tillgänglig vi kan få svar.

Såvida ingen flashbackare har nära kontakt med Fadern och kan fråga denne..?
Senast redigerad av Netherworld 2015-06-23 kl. 15:07.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in