Citat:
Ursprungligen postat av
Hultabultan
Brottet "skyddande av brottsling" innebär nästan alltid att någon förstört eller undanröjt bevis, eller hjälpt GM att fly utomlands.
Vad jag vet har hon ej skjutsat någon med bil utanför landets gräns.
Exempel på att undanröja bevis; GM har skjutit någon och åker hem med pistolen, sedan försvinner GM, och uppmanar frun på telefon att kasta bort pistolen, vilket hon gör. Telefonen är avlyssnad av polisen!
Jag tror att i det här fallet kan det vara så enkelt att åklagaren endast hävdar att kvinnan ska ha vetat om att Lisa blivit mördad, men inte anmält det. Det kan vara svårt att bevisa när ingen broder erkänt, och så länge det inte finns vittnen som på något sett kan intyga kvinnans vetskap om mordet.
Men.. Kanske, som sagt, har kvinnan lagt ut spår till polisen, medvetet..
Citat:
Ursprungligen postat av
hoaxgammon
Var kommer dessa 20-25 minuter ifrån? Enligt Eniro är det närmare 4 mil mellan familjen Holms hem och Blomberg och då tar det rimligtvis mer än 20-25 minuter att åka den biten. Även med bil.
Edit: Om det dessutom stämmer som han säger att han letade efter Lisa längs vägen så lär resan tagit längre tid att åka pga det.
Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Nej, det tar 24 minuter om du håller 100 kilometer i timmen, inget säger att han höll 100 kilometer i timmen eller lägre hastighet.
På landsväg trycker man gärna på gasen och jag personligen brukar ta mig de drygt fyra milen till den större orten på runt 20 minuter.
Dessutom "nästan en timme" med moped talar för kortare sträcka än fyra mil.
Citat:
Ursprungligen postat av
CarlJanne75
Om du letar efter din dotter och det finns en risk att hon ligger i
diket på andra sidan vägen kör du nog inte så fort.
Alla föräldrar är ju olika, och beroende på tidigare erfarenheter mellan Lisa och hennes föräldrar, så kan att en förälder krypkör av oro vara lika sannolikt som att en förälder antar att ens tonåring är sen endast för att denne exempelvis har problem med att få igång mopeden. Frågan är då; om Fadern tror att ingen fara finns och att det endast är moppe-problem, varför ska han då trycka extra på gasen för att hinna dit så fort det bara går?
Det var första gången Lisa skulle köra moped själv hem från cafét. Det kan finnas olika anledningar till det.
En skulle kunna vara att föräldrarna varit oroliga över att det skulle hända henne något under färdens gång. Då tar man nog det ganska försiktigt med bilen för att kunna uppfattat omgivningen runt vägen ordentligt.
Vi kan nog sluta förlänga tråden rörande detta ämne med inlägg; "vad är mest sannolikt, du har rätt, jag har fel." Det lär först vara när FUP finns tillgänglig vi kan få svar.
Såvida ingen flashbackare har nära kontakt med Fadern och kan fråga denne..?