Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-23, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, någon vet när han lämnade hemmet - men inte exakt vilken tid han anlände till Kaféet, vilket han borde nått på 20-25 minuter, som max, givet tiden det skulle ta med moped.

Vad som hänt när han anländer där och till att han larmar vet ingen mer än han.

Var kommer dessa 20-25 minuter ifrån? Enligt Eniro är det närmare 4 mil mellan familjen Holms hem och Blomberg och då tar det rimligtvis mer än 20-25 minuter att åka den biten. Även med bil.

Edit: Om det dessutom stämmer som han säger att han letade efter Lisa längs vägen så lär resan tagit längre tid att åka pga det.
Senast redigerad av hoaxgammon 2015-06-23 kl. 13:49.
2015-06-23, 13:47
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Som jag ser det är pappan den som officiellt haft sista kommunikationen med LH.
Jaa, det är så alla andra ser det också. Till och med utredarna. Eftersom de häktade och inte heller någon annan har erkänt att de haft kontakt med henne efter den tiden.
2015-06-23, 13:48
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeffa
Absolut, men det angavs inte i det inlägg som jag svarade på. Som tidigare redovisat hyser jag inget tvivel om Faderns alibi, det jag pekar på är att man kan inte grunda ett alibi på hypoteser och önskningar eller antaganden om var denne befann sig vid mottagandet av
meddelandet.
Det återkommande tjatet om pappan tycker jag bara är så patetiskt. Vilket du också verkar tycka.
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han hade väl ett antal kollegor från FM som anslöt?
Det är ju lite skilda uppgifter kring det. I vissa artiklar står det kollegor i andra föräldrarna..

Oavsett vilket har han ju spenderat tid på platsen ensam. Han åker dit, upptäcker att hon inte finns efter vägen och är borta -- han kontaktar vid någon tidpunkt andra - som också skall ta sig dit.

Jag tror inte att han har gjort något - men folk som hävdar att han har alibi som utesluter honom har fel.

Det kan ju faktiskt finnas en möjlighet att han kommer dig. Lisa har ägnat sig åt något annat/någon annan - han upptäcker det när han kommer till platsen, Lisa är ensam kvar då och han blir så heligt förbannad både av det hon gjort och uppdämd oro att han slår ihjäl henne.

Inte sannolikt men inte heller något som alibin utesluter.
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den äldre brodern fortsatt häktad på sannolika skäl.

Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Tack för info.

Lite citat från hovrättsråden.

Men bevisningen är tillräcklig, enligt hovrättsråd Lars Friedner.

- Vi har gått igenom det och funnit att vi gör samma bedömning som tingsrätten har gjort, säger han.

- Vi tyckte att det var så mycket att det räckte till sannolika skäl.

Kan vi således, i vart fall vad gäller den äldre brodern så långt, inse att det faktiskt finns bevisning som når upp till sannolika skäl. En åklagare, en rådman och tre hovrättsråd har i vart fall ansett att så är fallet
. Nej, det betyder absolut inte att det räcker till en fällande dom men i dagsläget finns det inte skäl att ifrågasätta att det finns sannolika skäl till att den äldre brodern är skyldig till mordet.

Det tycker jag absolut. Att det finns bevisning mot den äldre brodern anser nu både TR och HR. Vad detta nu än kan vara?

Han är fortfarande anhållen fram till den 30 juni häktad på sannolika skäl. Att HD skulle ändra detta beslut låter inte speciellt troligt.

Om det sedan skulle räcka till att få den äldre brodern fälld är omöjligt att uttala sig om. Enbart att han i dagsläget fortfarande är häktad på sannolika skäl.

En annan sak. Vet någon var bröderna sitter häktade? Är det i Mariestad eller Skövde?
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-06-23 kl. 13:52.
Medlem
irishrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
För det första spekulationer i papans skuld borde ha någon sorts substans och inte bara fria fantasier det är osmakligt.
Men att mobilen tagit emot ett SMS innebär inte att någon läst det eller bevis för vem som hade mobilen då.
Det är ingen som påstått att pappan är skyldig men det ingår i kvalificerat polisarbete att undersöka pappans förehavande. Allt annat är tjänstefel alt dåligt polisarbete.
2015-06-23, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Om du insinuerar att han tagit sin dotter av daga förutsätter väl det att hon var i maskopi med honom? Suttit och planerat att hon skulle skicka sms till honom där hon skriver att hon är på väg hem för att det ska se helt oskyldigt ut, men hon åker inte hem utan sätter sig och väntar på sin pappa som åker hemifrån vid 20-tiden för att komma och mörda henne.
Eller hur förklarar man annars teorin att pappan skulle kunna vara skyldig?

Man skulle kunna tänka sig att han åkte till kafét när dottern inte kom hem, påträffade henne där och det blev ett bråk. Men jag tror inte att pappan har någonting med detta att göra.
2015-06-23, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Om du insinuerar att han tagit sin dotter av daga förutsätter väl det att hon var i maskopi med honom? Suttit och planerat att hon skulle skicka sms till honom där hon skriver att hon är på väg hem för att det ska se helt oskyldigt ut, men hon åker inte hem utan sätter sig och väntar på sin pappa som åker hemifrån vid 20-tiden för att komma och mörda henne.
Eller hur förklarar man annars teorin att pappan skulle kunna vara skyldig?

Ähum!! For real??

Ingen här har väl påstått att fadern är den som tagit henne av daga, endast teoretiska antaganden av de facto möjligheter har väl redovisats, detta för att ta udden av för vidsträckta spekulationer hoppas jag.
2015-06-23, 13:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Var kommer dessa 20-25 minuter ifrån? Enligt Eniro är det närmare 4 mil mellan familjen Holms hem och Blomberg och då tar det rimligtvis mer än 20-25 minuter att åka den biten. Även med bil.
Nej, det tar 24 minuter om du håller 100 kilometer i timmen, inget säger att han höll 100 kilometer i timmen eller lägre hastighet.
På landsväg trycker man gärna på gasen och jag personligen brukar ta mig de drygt fyra milen till den större orten på runt 20 minuter.

Dessutom "nästan en timme" med mopped talar för kortare sträcka än fyra mil.
2015-06-23, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Man skulle kunna tänka sig att han åkte till kafét när dottern inte kom hem, påträffade henne där och det blev ett bråk. Men jag tror inte att pappan har någonting med detta att göra.

Borde inte pappans mobil befunnit sig tidigare och under längre tid i Blomberg i så fall? Jag förutsätter att polisen kontrollerat hans mobil och vilka master den kopplat upp mot, allt annat vore tjänstefel. Dessutom har de väl kollat vem han ringde när han var i Blomberg och vid vilken tidpunkt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Det återkommande tjatet om pappan tycker jag bara är så patetiskt. Vilket du också verkar tycka.

Ja det tycker jag.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det tar 24 minuter om du håller 100 kilometer i timmen, inget säger att han höll 100 kilometer i timmen eller lägre hastighet.
På landsväg trycker man gärna på gasen och jag personligen brukar ta mig de drygt fyra milen till den större orten på runt 20 minuter.

Dessutom "nästan en timme" med mopped talar för kortare sträcka än fyra mil.

Fast han kanske körde saktare för att kolla att Lisa inte hade åkt av vägen med sin moppe?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in