2015-06-23, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det lustiga är ju att när ränteavdragen konstruerades så var det ju för att även "fattiga svenssons" skulle ha råd att äga något och inte bara rika.

Den synen verkar helt ha ändrats idag

Finns en anledning till att de va "fattiga svenssons" nu är de ännu fattigare för dessa människor tar alla möjligheter till lån när chansen ges.
2015-06-23, 13:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
När det gäller marginaler kan vi ju kika på Swedbanks boindex istället för att människor i den här tråden ska dra fiktiva fakta ur sin egen bakdel.

https://www.swedbank.se/om-swedbank/analyser/swedbank-makroanalys/boindex/index.htm

"Ser man till exempel på städerna Stockholm och Göteborg är marginalerna vid bostadsrättsköp i princip obefintliga."

"För storstadregionerna når Boindex brytpunkten 100 vid en bolåneränta på 3,1 procent för bostadsrätter och 3,7 procent för småhus. Räntor på och ovan dessa nivåer riskerar alltså att skapa problem för bostadsköparna. Under första kvartalet uppmättes den sammanlagda bolåneräntan på marknaden som helhet till 1,9 procent (SCB). "

Boindex ser bättre ut om man räknar hela landet, jag skulle dock vilja se ett boindex med medelstora städer tillsammans med storstäderna - det är antagligen samma visa. Nu ska vi komma ihåg att vi har historiskt låga räntor och enligt Swedbank uppstår problem om räntan når över 3%.

Väldigt många i den här tråden verkar dock vara religiöst övertygade om att räntan aldrig kommer gå upp över 3%. Ha då i åtanke att 10-årsräntan gått från 0,22 till 1,07 på 2 månader. Ni verkar inte förstå att det kan gå väldigt snabbt.

10-åringen: https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/18995/10-ars-ranta
Ja, låt oss titta på Swedbanks boindex som du hänvisar till som faktaunderlag för att hushållen skulle ha pressade marginaler.

Om du tittar några år tillbaka - till 2007/2008 närmare bestämt - så låg boindex runt 70 för bostadsrätter i Stockholms stad och runt 85-90 för småhus i Stockholms stad. Det måste ha varit en period av extrem ekonomisk press för hushållen, eller? Många personliga konkurser och exekutiva försäljningar av bostäder måste det ha varit. Du påstår ju att vid index 100 får många hushåll problem och här var index nere i 70 för bostadsrätter! Människor måste ha avtågat från hus och hem i parti och minut!

Varför har vi inte hört talas om den här krisen?!?

Eller är inte boindex någon särskilt bra indikator på vilka marginaler hushållen har?
2015-06-23, 13:30
Medlem
Citat:
Jaha men hur hade du tänkt ha råd med det om marknaden för huset också viker sig? Ska du casha hem, så borde du göra det nu enligt dina egna teorier....

Varför amortera på något som du tror kommer att minska i värde? Är det inte bättre att du i sådana fall säljer huset nu istället!?

Precis det är ju ett alternativ, men får du en hyresrätt? Och en billig sådan?

Och börsen är helt riskfritt??!

Precis och jag tror många är som du. De kommer inte att sälja för att göra några vinster eller snabba klipp. De vill bara leva och ha lugn och ro.
Jag vill inte bo i hyresrätt, har aldrig gjort och kommer aldrig göra.

Förstår inte vad du menar med att jag inte skulle ha råd? Jag har låga skulder, äger mycket, amorterar hårt.

Börsen är riskfri om du köper till rätt priser, vilket betyder att du borde slutat köpa för ett par år sedan, de som handlar idag kommer nog ångra sig när jag köper deras aktier om 2-3 år för 60% av vad de gav för dem
2015-06-23, 13:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jag vill inte bo i hyresrätt, har aldrig gjort och kommer aldrig göra.
JAha men då får vi ju räkna bort det alternativet då. Vad finns kvar då?

Citat:
Förstår inte vad du menar med att jag inte skulle ha råd? Jag har låga skulder, äger mycket, amorterar hårt.
Jag vet inte om jag är dum, men är det inte direkt kontraproduktivt att amortera på en tillgång som sjunker i värde? Inte bättre att skicka iväg sjunkbomben fort som attan?

Citat:
Börsen är riskfri om du köper till rätt priser, vilket betyder att du borde slutat köpa för ett par år sedan, de som handlar idag kommer nog ångra sig när jag köper deras aktier om 2-3 år för 60% av vad de gav för dem

Ja på lång sikt, men knappast på kort sikt. Det är skyhög risk just nu, men tyvärr vet många spekulanter inte om det ännu.
2015-06-23, 13:44
Medlem
Citat:
Vad många inte känner till är att det ligger redan en begränsning i ränteavdraget på räntekostnader över 100 k.

Jag tror fortfarande att det är här man kommer börja pilla, snarare än att sänka procentsatsen på ränteavdraget. Både gränsen och hur mycket man får dra av på kostnader över den (idag 22%). Det är i stort sett politiskt riskfritt, även med en rätt rejäl sänkning, med dagens räntor. Vid 2% ränta måste man låna 5 miljoner för att nå upp till gränsen. 10 miljoner för ett par där båda arbetar, alltså. I de samhällsklasserna fiskar man knappast röster.

Fast det blir ju trist när räntorna sedan går upp, och även medelsvenne slår i taket.

Citat:
Sedan är det inte riktigt sant att det kostar. Staten drar in en hel del pengar på kapitalskatt också som är sinnesjukt hög i det här landet.

Men vissa verkar tro att det är statens pengar som betalas ut i ränteavdrag, men det stämmer inte. Det är den enskilda skattebetalarens.

Kapitalinkomstskatten är inte sinnessjukt hög, utan orimligt låg. Det rimliga vore förstås att all inkomst hade samma skattesats, inte som idag när kapitalinkomstskatten i många fall är långt mindre än hälften så hög som skatten på arbetsinkomster. Däremot är marginalskatten på arbetsinkomster sinnessjukt hög.
2015-06-23, 13:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
De har inte råd, detta kommer visa sig när räntorna stiger. Att banken lånar ut i alla fall är för att de inte vill mista kunder.

hehe så du menar att bankerna inte alls tar höjd för räntorna? Du mig skämta aprilo...
2015-06-23, 14:16
Medlem
Citat:
hehe så du menar att bankerna inte alls tar höjd för räntorna? Du mig skämta aprilo...

Bankerna öser ut lån så mycket dom bara orkar, på senare tid har dom blivit mer restriktiva men det som pågått de senaste 10-15 åren i form av beviljad utlåning är snudd på kriminellt.

Vet flera som fick beviljat lån till kontantinsatsen vid sidan av men från samma bank, 100% lån, amorteringsfritt.

Det är inte kraven som ställs på folk idag som är problemet, det är skadan man redan gjort som är bubblan.
2015-06-23, 14:21
Medlem
Citat:
JAha men då får vi ju räkna bort det alternativet då. Vad finns kvar då?

Jag vet inte om jag är dum, men är det inte direkt kontraproduktivt att amortera på en tillgång som sjunker i värde? Inte bättre att skicka iväg sjunkbomben fort som attan?

Var skall jag bo då i ett tält ?
Sedan så köpte jag min fastighet till ett bra pris när det var dåliga tider där jag bor plus att jag har renoverat utan att låna pengar, har blandannat satt in kamin, dragit in fiber, bytt vitvaror, fått ordning på tomten osv..
Men även om huset skulle sjunka i värde så måste det väl vara ännu dummare att ha lån på huset? Att sälja sitt boende pga att det är höga värderingar är väl inte så smart, ett boende är ett boende inget annat, verkar som om "svenssons" vill känna sig som "big shots" investerare och vill kalla sig miljonärer för att de har ett boende som är värderat till nån miljion mer än vad de har i skuld, samtidigt som de inte kan få fram 10 000:- på stående fot

Om framtiden vet man inte allt men jag sover ganska gott om natten om jag har noll i skuld, inte köpte aktier på dessa nivåer, har ett boende som man håller i gott skick så inga plötsliga kostnader dyker upp.

Att det för tillfälligt är låga räntor borde man utnyttja på 2 sätt, ta lån och investera i börsen, eller amortera, att börsen är extremt högt värderad just nu gör att det då är bättre att amortera.

De som inte amorterar hårt gamblar med sina ekonomiska liv, men vill man se rik ut på radhusgatan så vill man
2015-06-23, 14:24
Medlem
Citat:

Verkar som du totalt missat alla bankkriser som varit världen genom historien.. men men e annorlunda denna gången
2015-06-23, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Bankerna öser ut lån så mycket dom bara orkar, på senare tid har dom blivit mer restriktiva men det som pågått de senaste 10-15 åren i form av beviljad utlåning är snudd på kriminellt.

Vet flera som fick beviljat lån till kontantinsatsen vid sidan av men från samma bank, 100% lån, amorteringsfritt.

Det är inte kraven som ställs på folk idag som är problemet, det är skadan man redan gjort som är bubblan.

Jag köpte ett hus som arbetslös 2006, sa bara till bankgubben att de bara sagt upp folk över vintern så jag skulle börja jobba där igen till våren, jag ljög så klart men ingen kontroll över huvudtaget.

Köpte även ett hyreshus 2010 när jag gick hemma med pappapermisjon som det heter, att jag inte fått inkomster in på kontot på flera månader var inget de reflekterade över.

För inte så längesedan snacka jag med min bankgubbe om en del andra investeringsprojekt, helt plötsligt fråga han om det var något mer jag ville låna till, tex bil, båt etc.. fick en Deja vu från innan 90talskrisen då jag fick samma fråga när jag köpte mitt första och andra hus, då frågade banksnubben om jag ville passa på att köpa bil eller husvagn eller nåt

Tyvärr är det många pryltokiga som går på det här och lånar som om det inte fanns någon morgondag.
2015-06-23, 15:00
Medlem
Citat:
Jag köpte ett hus som arbetslös 2006, sa bara till bankgubben att de bara sagt upp folk över vintern så jag skulle börja jobba där igen till våren, jag ljög så klart men ingen kontroll över huvudtaget.

Köpte även ett hyreshus 2010 när jag gick hemma med pappapermisjon som det heter, att jag inte fått inkomster in på kontot på flera månader var inget de reflekterade över.

För inte så längesedan snacka jag med min bankgubbe om en del andra investeringsprojekt, helt plötsligt fråga han om det var något mer jag ville låna till, tex bil, båt etc.. fick en Deja vu från innan 90talskrisen då jag fick samma fråga när jag köpte mitt första och andra hus, då frågade banksnubben om jag ville passa på att köpa bil eller husvagn eller nåt

Tyvärr är det många pryltokiga som går på det här och lånar som om det inte fanns någon morgondag.

Precis, att tro att bankerna på något enda sätt vill skydda sina kunder är fruktansvärt naivt.

Dom vill bara tjäna så mycket pengar dom bara kan, ända in i kaklet och räddningen från staten.
Senast redigerad av highbanker 2015-06-23 kl. 15:50.
2015-06-23, 16:25
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
En bubbla är en kraftig övervärdering och någon kraftig inflation har vi inte haft de senaste 15 åren.
För 15 år sedan köpte man en pizza för 40-50 spänn liksom. Saker är rätt mycket dyrare idag än för 15 år sedan. Andra halvan har det varit mer stillastående, och specifikt KPI har inte rört sig.

Men det är hursomhelst en väldig skillnad om vi räknar de senaste 15 åren. Även lönerna har ökat rejält under den långa perioden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in