Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
JAha men då får vi ju räkna bort det alternativet då. Vad finns kvar då?
Jag vet inte om jag är dum, men är det inte direkt kontraproduktivt att amortera på en tillgång som sjunker i värde? Inte bättre att skicka iväg sjunkbomben fort som attan?
Var skall jag bo då i ett tält ?
Sedan så köpte jag min fastighet till ett bra pris när det var dåliga tider där jag bor plus att jag har renoverat utan att låna pengar, har blandannat satt in kamin, dragit in fiber, bytt vitvaror, fått ordning på tomten osv..
Men även om huset skulle sjunka i värde så måste det väl vara ännu dummare att ha lån på huset? Att sälja sitt boende pga att det är höga värderingar är väl inte så smart, ett boende är ett boende inget annat, verkar som om "svenssons" vill känna sig som "big shots" investerare och vill kalla sig miljonärer för att de har ett boende som är värderat till nån miljion mer än vad de har i skuld, samtidigt som de inte kan få fram 10 000:- på stående fot
Om framtiden vet man inte allt men jag sover ganska gott om natten om jag har noll i skuld, inte köpte aktier på dessa nivåer, har ett boende som man håller i gott skick så inga plötsliga kostnader dyker upp.
Att det för tillfälligt är låga räntor borde man utnyttja på 2 sätt, ta lån och investera i börsen, eller amortera, att börsen är extremt högt värderad just nu gör att det då är bättre att amortera.
De som inte amorterar hårt gamblar med sina ekonomiska liv, men vill man se rik ut på radhusgatan så vill man