Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Precis och bankerna ställer tuffa krav på köparna. 15% kontantinsats måste du ha och du måste amortera upp till 30% på 10-15 år. Vissa banker har ännu tuffare krav.
Första inlägget i den här tråden. Men jag skulle vara lite försiktigare med att uttala mig så säkert i den delen. Om det nu är anekdoter från vänner, bekanta eller en själv som vi skall basera den här tråden på så vill jag gärna dra ett exempel från verkligheten.
Lån gavs till närstående person (eller jag själv om du hellre vill det) under följande förutsättningar:
Belåning (enligt banken) till 85%. I verkligheten dock över 85% då det handlade om att köpa ut sambo från gemensam bostad och motsvarande bostäder i samma förening har aldrig varit i närheten av att motsvara lånet/85% så att säga. En övervärdering från banken om 100,000-200,000 kronor för att hålla sig inom 85%. Köpeskillingen sattes inte till det som banken menade var inom 85%.
Med nuvarande ränteläge skulle bara bostadskostnaderna ligga på ca 35% av disponibel inkomst. (Avgift,uppvärmning, försäkring, övrigt, ränta efter avdrag, amortering). En höjning av räntan med 5 procentenheter från nuvarande skulle innebära att bostadskostnaderna ökade till ungefär 65% av disponibel inkomst. Detta då både räntan för de egna lånen skulle öka kraftigt men framförallt för att räntan även för föreningen skulle öka kraftigt och givetvis innebära en högre avgift till BRF. Dessa har heller ingen rabatt från staten.
Högre räntor för de privata lånen kombinerat med att avgiften till BRF skulle stiga med över 50% lär ha en viss inverkan på köpeskillingen, kan jag tänka mig. Frågan är då om det är en sund värdering av risk från banken?
Den privata situationen för personen i fråga är:
Två barn. Hyfsat högavlönad (~750k /år), dock anställd i en mycket konjunkturkänslig bransch med hög arbetslöshet.
En intressant notis tycker jag är att banken aldrig frågade om någon årsredovisning eller på annat sätt tittade på BRF:ens ekonomi. I det här fallet en relativt högt belånad, relativt ny, BRF som vid räntestegring kraftigt kommer att behöva höja avgiften. Hur noga är bankerna i övrigt med att kontrollera framförallt nya BRF:ers ekonomi och risk för avgiftshöjningar? Detta också sett ur aspekten att många nybyggnationer får kritik för glädjekalkyler när det kommer till ekonomiska planer och att avgiften snabbt stiger efter att byggherren lämnat över nycklarna.
Det är väl antagligen inget problem i Stockholms innerstad, men väl längre ut i närförorter där det byggs framförallt större lägenheter och där prisutvecklingen också är snabb.