Den vänsterextremistiska kulturskribenten Elin Cullhed förklarar i en artikel i Upsala Nya Tidning varför hon inte får bry sig om unga vita flickor som mördas:
Och polisen som sammanfattar vad vi alla känner när ett sökande går till sitt slut och inget hopp finns längre borde kanske ha jublat istället för att ha gråtit när han insåg att flickan var mördad:
Nej vita svenska flickor bör gå under i våld, för att citera "poeten" Asta Olivia Nordenhof :
diskussion: är rapporteringen kring Lisa Holm rasistisk? Borde hon istället vara en svart somalisk fyrabarnsmor för att rätt indignation skulle kunna utlösas hos kulturskribenter med socialt ansvar?
http://www.unt.se/kultur-noje/ett-mord-ar-ingen-deckare-3778470.aspx
Citat:
Hon känner obehag inför offrets hudfärg. En vit flicka. En svenskhet. En ung vit oskuld. Men med fel hudfärg, de misstänktas nationalitet också fel i kulturskribentens värld.
Det är därför jag måste hålla mig nykter inför medierapporteringen om Lisa Holm. Jag får inte gå igång på att det just är en ung, vit flicka som mördats, för då säger jag samtidigt ja till den kultur som konsumerar den unga, vita flickan som symbol för renhet och känslor.
Citat:
Ja naturligvis borde bilden av Lisa Holm aldrig publicerats. Eller svartpixlats till rasmässig oigenkännlighet. ( En vit svensk våldtäktsman däremot kan publiceras fritt, oavsett fällande dom). Att de misstänkta är minst lika vita och nordeuropeiska som offret är tydligen en annan sak.
Det olyckliga med rapporteringen kring den här händelsen är att den faller så fint in i berättelsen om svenskheten, som blivit så populär att hylla.
Citat:
...den unga, vita flickans oskuld ställd mot de misstänkta litauiska, manliga gästarbetarna. Ondskan är ”importerad”, som folk älskar att säga i Ring P1; godheten är ”infödd” på kullarna vid Kinnekulle.
Och polisen som sammanfattar vad vi alla känner när ett sökande går till sitt slut och inget hopp finns längre borde kanske ha jublat istället för att ha gråtit när han insåg att flickan var mördad:
Citat:
I vilken annan mordrapportering kan polisen skriva: ”En stor vältränad man vars rygg det står Polis på sitter och skakar och gråter bakom ett uthus.” Och Bergfeldt som spär på: ”Precis där blåklinten dansar över ängarna. Precis där guckuskon blommar. Precis där, på vägen där inget kan hända. Där tar vägen slut för Lisa Holm.”
Nej vita svenska flickor bör gå under i våld, för att citera "poeten" Asta Olivia Nordenhof :
Citat:
hellre ska människor som är uppvuxna med våld och sex göra sig till helgon och avlivas på det sättet, än att vi gemensamt ska börja ta hand om det alltigenomgripande kvinnohatet
diskussion: är rapporteringen kring Lisa Holm rasistisk? Borde hon istället vara en svart somalisk fyrabarnsmor för att rätt indignation skulle kunna utlösas hos kulturskribenter med socialt ansvar?
http://www.unt.se/kultur-noje/ett-mord-ar-ingen-deckare-3778470.aspx