Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-23, 12:55
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Satt hon med när bröderna häktades eller.
Man tar in dom en o en va?

Stämmer.
2015-06-23, 12:55
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Om de nu hyr av AJ - vilket är sannolikt så kan han inte neka henne tillträde.

Det är tydligen fortsatt avspärrat i huset. Polis har hämtat saker där idag som man tror är kvinnans (detta enligt rapportering) som hon behöver.
2015-06-23, 12:56
Medlem
HenkeEdges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Medger dock att det är intressant att åklagaren inte ens beslutade om reseförbud, då verkar han inte bry sig nämnvärt om risken att hon sticker.

Anser man sig ha så pass bra samarbete med litauisk polis så man inte ser det som ett problem om man skulle behöva ytterligare förhör/vittnesuppgifter ifrån henne?
2015-06-23, 12:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Misstankarna kvarstår mot henne, så på något vis är hon inblandad.
Sen om hon agerat av rädsla för någon eller inte, det får en eventuell rättegång reda ut.
Nej, det är faktiskt en feltolkning.

Misstankarna kvarstår tills hon är helt avförd och utredningen i hennes del är avslutad. Det kommer inte att ske förrän hela utredningen är klar.

Jag tror inte ens åtal kommer att väcka mot henne om åklagaren inte finner skäl att höja misstankegraden.
2015-06-23, 12:57
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Medger dock att det är intressant att åklagaren inte ens beslutade om reseförbud, då verkar han inte bry sig nämnvärt om risken att hon sticker.
Kanske inte är så lockande för henne heller att dra till Litauen där tidningar har hängt ut henne som delaktig i detta , eller för det fall hennes man har mördat den svenska flickan och dragit skam över nationen.
Tror det finns många i det landet som är förbannade. Hon är nog säkrare i tama Sverige.
2015-06-23, 12:59
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenkeEdge
Anser man sig ha så pass bra samarbete med litauisk polis så man inte ser det som ett problem om man skulle behöva ytterligare förhör/vittnesuppgifter ifrån henne?

Möjligt. Jag har för dålig insyn där. Allt jag vet är att det är ofta som advokater vid häktningar argumenterar för att flyktfaran kan elimineras genom reseförbud (då vi talar om personer utan starka anknytningar till Sverige) men att det inte brukar räcka. Mot bakgrund av det har jag alltid varit lite tveksam till hur stark effekt ett reseförbud har (men det kan bero på min dåliga kunskap i ämnat så jag ska egentligen inte uttala mig alltför mycket) men oavsett effekten så är det intressant att det inte begärs. Att så är fallet kan emellertid bero på anledningar som du angav, men å andra sidan kan hon väl, teoretiskt, sticka till något annat land och hålla till där ett tag.
Medlem
Citat:
Nej, han har inte alibi för hela tiden från SMS till larm, därmed finns en lucka och en möjlighet för att han är den som bragt henne om livet.

Sannolikt är det inte så - men inget alibi kan utesluta det eftersom han åkte ensam till platsen och ensam var den som upptäckte försvinnandet.
Det kan ju vara så att de två kommit ihop sig på plats och han bragt henne om livet.

Jo han har alibi när han lämnade hemmet, 20.30 något, det är rätt så lång tid efter det att LHs mobil tappade kontakt med master runt caféet!
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Även om hon på något sätt skulle blivit indragen i eländet så kommer hon förmodligen att få betala ett för högt pris.

Skulle tro att hon halkat in på ett bananskal i det här.OM det skulle vara så att de bägge skulle vara inblandade och de kommit hem och varit upprörda så skulle hon nog inte tro på det När polisen kommer så kanske hennes man sagt till henne att säja att han inte är hemma och i upprördheten så säjer hon det.Kan ju vara så.
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Kanske inte är så lockande för henne heller att dra till Litauen där tidningar har hängt ut henne som delaktig i detta , eller för det fall hennes man har mördat den svenska flickan och dragit skam över nationen.
Tror det finns många i det landet som är förbannade. Hon är nog säkrare i tama Sverige.
Tror du.

Jag gissar tvärtom - hon har sin familj där och folk i Litauen ifrågasätter nog snarare häktningen av samtliga eftersom en släppts än tvärtom.
Precis som många i Sverige skulle resonera gällande svenska medborgare utomlands och andra länders bedömningar.
2015-06-23, 13:00
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Snälla... sluta med korkade teorier nu!
Pappan har med all säkerhet stabila alibi, både från grannar, frun, teknisk bevisning m.m (mobilen t.ex).
Den äldre broderns överklagan har avslagits, bevis har funnits för detta.
Den yngre broderns överklagan handläggs nu skulle jag tro, och den kommer säkert avslås också.
Bara för att kvinnan släppts betyder det inte att de inte har rätt personer inlåsta!

Pappan är totalt oskyldig, så visa lite respekt!

Precis, det gäller att tänka sig för lite i uttal. Men även respekt för öppet forum där yttrandefrihet råder. (Påtalas enbart för balansens skull)
Självklart är inte närmast anhöriga inblandade. Blotta frånvaron av rubriker tyder på det för dom som tänker ologiskt. I ett mer logiskt tänkande har närmast anhöriga inte varit påtänkta, ens från dag ett.

Vidare kan man i en gissning ana att den yngre brodern kan komma att få ett förändrat läge, antingen gällande rubricering eller misstankegrad, eller både och. Kanske inte idag, men så småningom.
2015-06-23, 13:01
Medlem
Citat:
Misstankarna kvarstår mot henne, så på något vis är hon inblandad.
Sen om hon agerat av rädsla för någon eller inte, det får en eventuell rättegång reda ut.

Kan ju vara att hon givit alibi för någon av bröderna för tiden när LH misstänks ha försvunnit.
2015-06-23, 13:01
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Tror du.

Jag gissar tvärtom - hon har sin familj där och folk i Litauen ifrågasätter nog snarare häktningen av samtliga eftersom en släppts än tvärtom.
Precis som många i Sverige skulle resonera gällande svenska medborgare utomlands och andra länders bedömningar.
Jo, vi minns väl alla "stackars" Calle i hemska Grekland.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in