Citat:
Ursprungligen postat av
mastermind-90
Om avkastningen i nominella termer är 0 % och vi har en deflation på 1 %. Varför investera när du kan ha pengarna i madrassen, den reala avkastningen är likadan.
Men om den nominella avkastningen är 2% då?
Den nominella avkastningen "närmar sig 0" därför att valutans nominella värde "närmar sig 0". Avkastningen i procent skiljer sig inte om man tjänar 2 kronor på en hundralapp, eller 2 öre på en krona.
Och som sagt, att valutans nominella värde närmar sig noll är inget problem, det löser man ju så enkelt att det är löjligt och en valutas eventuella värde 500 år in i framtiden är inget argument för inflation.
Citat:
Innovationer är en variabel av flera.
Nja... visst, det är en oerhörd mängd variabler som leder till fler innovationer, men det är innovationer som skapar tillväxt på lång sikt. På kort sikt räcker det dock att jobba mer eller förbruka mer energi.
Det är innovationer som är skillnaden mellan att harva åkern bakom hästen och sitta och knappa på datorn på kontoret.
Inte antal nollor på sedlarna.
Citat:
I en inflationsekonomi så nej. I en deflationsekonomi, om de nominella lönerna ökar eller är konstanta, kommer företagen gå med större reala förluster. Vilket antingen leder till konkurs eller att företagen sänker de nominella lönerna. Sänks de nominella lönerna i en deflationsekonomi blir den reala tillväxten 0 eftersom de nominella lönesänkningarna slår ut den ökade reala köpkraften.
Vad du säger är att det råder två helt olika typer av ekonomi om penningvärdet minskar med 0,00001% om året eller om det ökar med 0,00001% om året.
Men så är det givetvis inte.
Det du säger skulle också kunna tolkas att ju mer inflation desto bättre.
Men så är det givetvis inte heller.
Real köpkraft ökar därför att man producerar fler enheter inom samma tidsrymd, dvs tillväxt. Det beror på innovationer.
Producerar man fler enheter inom samma tid så försvinner inte detta ut i intet beroende på antal nollor på sedlarna.
Citat:
Jag argumenterar för att en inflation på 2 % är bra mycket sundare för en ekonomi än en deflation på 2 %, vilket kommer leda till en ständig försämring av ekonomin.
Och jag argumenterar för att det inte är så noga.
Jag tror personligen att statlig styrning av räntorna är mycket, mycket skadligare.
Observera att jag alltså INTE argumenterar för att riksbanken ska ha deflation som mål, att det är något att sträva efter, att det bör vara ett konstant tillstånd, eller att det skulle vara bättre med 2% deflation än 2% inflation.
Valutor som BitCoin skulle enligt dig rasera ekonomin.
Citat:
Om bankerna tjänar 100 kr i räntenetto kommer dessa 100 kr ständigt stiga i värde i en deflationsekonomi. Därför finns det ingen anledning till bankerna att ta betalt för insättningar. (Även om bankernas skulder också stiger i reala värden).
Ovan skriver du:
I en deflationsekonomi, om de nominella lönerna ökar eller är konstanta, kommer företagen gå med större reala förluster.
Men det gäller inte banker?