2015-06-22, 13:40
Medlem
hakansukkurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastermind-90
Om det inte fanns centralbanker, berätta då hur Swedbank ska kunna föra över 1000 kr digitalt till Nordea? Om du har Swedbank och vill köpa en cykel av mig som har Nordea, hur ska då din bank kunna föra över pengar till Nordea så att jag kan få mina pengar utan Riksbankens hjälp? Genom vilket system ska det då ske? Genom ett privat system? Vem ska äga det systemet?
Haha, du är fantastisk. Du menar att det är omöjligt att göra transaktioner utan en centralbank. Var får du dina ideer ifrån? Finns ingen som helst anledning att en central bank måste vara ansvarig för något riksgälden borde ha koll på eller?
Senast redigerad av hakansukkur 2015-06-22 kl. 13:46.
Citera
2015-06-22, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Jag har redan berättat för dig att du är helt ointressant att diskutera med. Så diskuterar gör vi alltså inte.

Jag var dock vänlig nog att berätta något för dig. Rätt subtil hint, men lite intellektuellt arbete får du göra själv. Du behöver det verkligen.

Varför då ens kommentera?

F.ö ingen hint utan ett väldigt uselt och ogenomtänkt påstående. Men om jag ska komma med en hint till dig: tänk igenom grundligt vad pengar är för något och vad som styrker dess värde. Sen kommer du inse det brutalt naiva i ett system där banker kan föra över "pengar" till varandra och som ägs av "ingen och alla".
Citera
2015-06-22, 19:53
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Varför då ens kommentera?

F.ö ingen hint utan ett väldigt uselt och ogenomtänkt påstående. Men om jag ska komma med en hint till dig: tänk igenom grundligt vad pengar är för något och vad som styrker dess värde. Sen kommer du inse det brutalt naiva i ett system där banker kan föra över "pengar" till varandra och som ägs av "ingen och alla".
Du har liksom bott under en sten i 6 år, och var oerhört dåligt påläst (speciellt i relation till ditt jättemärkliga självförtroende) innan du la dig under den stenen.

Jag kommenterade för att du är långt ute och cyklar så jag gav dig en knuff i en annan riktning. Vill du inte ha den behöver du inte gråta som en tvååring åt saken, det hade räckt med att ignorera det.
Citera
2015-06-22, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Ta bort smileyn. Fallande tillgångspriser är en utomordentlig anledning till återhämtning i ekonomin därför att investeringsklimatet har blivit toppen. Riskerna med investeringar har sjunkit.

För att ta korta positioner och blanka? Eller vad yrar du om?

Eller är det så att du tänker att fallande tillgångspriser är en bra investeringsmöjlighet för att priserna då kan stiga igen?

Citat:
Utveckla ditt andra stycke är du bussig. Vilken är din poäng?

Eller ja jo tjena en verklig amerikansk inflation på endast 2% och en real tillväxt på det dubbla. Har du svamp i morgonteet?

Hur tänkte du där? BNP-tillväxt på 4 % blir med hänsyn till en inflation på 2 % en real BNP-tillväxt på 2 %. (Beviset för att QE1 och QE2, som är ren och skär penningpolitik, kunde skapa real tillväxt).

http://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.DEFL.KD.ZG
Citera
2015-06-22, 20:10
Medlem
Citat:
Du har liksom bott under en sten i 6 år, och var oerhört dåligt påläst (speciellt i relation till ditt jättemärkliga självförtroende) innan du la dig under den stenen.

Jag kommenterade för att du är långt ute och cyklar så jag gav dig en knuff i en annan riktning. Vill du inte ha den behöver du inte gråta som en tvååring åt saken, det hade räckt med att ignorera det.

Jag blir provocerad av folk som uppenbart inte har kunskap i ämnet, men som likförbannat ska in och kommentera med helt usla påståenden och försök i att nedvärdera folk som faktiskt kan något. Kryllar av såna som dig här på fb och när man bjuder upp till diskussion försvinner ni direkt. Troll kallas det. Och nej man ska inte mata troll, ändå gör jag det. Även jag har saker att lära mig.
Citera
2015-06-22, 20:29
Bannlyst
Citat:
Eller är det så att du tänker att fallande tillgångspriser är en bra investeringsmöjlighet för att priserna då kan stiga igen?

Hur tänkte du där? BNP-tillväxt på 4 % blir med hänsyn till en inflation på 2 % en real BNP-tillväxt på 2 %. (Beviset för att QE1 och QE2, som är ren och skär penningpolitik, kunde skapa real tillväxt).

Du fattar trögt men du börjar närma dig en förståelse av vad jag försöker lära ut om. Inflation i pengar kan omöjligen skapa verklig tillväxt. Tvärtom. Inflation betyder att sparande pungslås. Beteendet blir till att spekulera med den köpkraft som finns kvar. Läget är höga tillgångspriser och en allt fattigare befolkning. Tillväxt i det läget utifrån investeringar sker helt enkelt inte i nödvändig takt. Industrin avvaktar och återhämtningen kommer aldrig igång (väst har varit i den situationen många år nu). Det är så det är tyvärr. Samt att man ska vara en haschtomte för att hitta verklig tillväxt i dagens USA.
Citera
2015-06-22, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Pratar du nominell eller real avkastning här?

Och varför är den nominella intressant alls?

Även om den nominella avkastningen skulle närma sig noll, vilket du förvisso har rätt i, så löser man det enkelt genom att vi har ören. Och när det börjar blir för trångt om en sisådär 500 år så ritar man dit en extra nolla eller två på valutan.

Om avkastningen i nominella termer är 0 % och vi har en deflation på 1 %. Varför investera när du kan ha pengarna i madrassen, den reala avkastningen är likadan.

Citat:
Den reala tillväxten beror på innovationer som skapas.

Innovationer är en variabel av flera.

Citat:
Menar du att man inte kan ha tillväxt utan nominella löneökningar?

I en inflationsekonomi så nej. I en deflationsekonomi, om de nominella lönerna ökar eller är konstanta, kommer företagen gå med större reala förluster. Vilket antingen leder till konkurs eller att företagen sänker de nominella lönerna. Sänks de nominella lönerna i en deflationsekonomi blir den reala tillväxten 0 eftersom de nominella lönesänkningarna slår ut den ökade reala köpkraften.

Citat:
1% hit eller dit saknar betydelse helt och hållet. Du verkar prata om nåt katastrof-scenario där deflationen är 25% eller nåt, som om hyperinflation skulle vara bättre.

Jag argumenterar för att en inflation på 2 % är bra mycket sundare för en ekonomi än en deflation på 2 %, vilket kommer leda till en ständig försämring av ekonomin.

Citat:
Eh, va?

Om bankerna tjänar 100 kr i räntenetto kommer dessa 100 kr ständigt stiga i värde i en deflationsekonomi. Därför finns det ingen anledning till bankerna att ta betalt för insättningar. (Även om bankernas skulder också stiger i reala värden).
Citera
2015-06-22, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakansukkur
Haha, du är fantastisk. Du menar att det är omöjligt att göra transaktioner utan en centralbank. Var får du dina ideer ifrån? Finns ingen som helst anledning att en central bank måste vara ansvarig för något riksgälden borde ha koll på eller?

Om Riksgälden ska ta över Riksbankens ansvar, är inte Riksgälden den nya centralbanken då?
Citera
2015-06-22, 20:44
Medlem
Citat:
Du fattar trögt men du börjar närma dig en förståelse av vad jag försöker lära ut om. Inflation i pengar kan omöjligen skapa verklig tillväxt.

Inflation i pengar? Utveckla

Citat:
Tvärtom. Inflation betyder att sparande pungslås.

Ett utomordentligt incitament till investeringar med andra ord... Dessutom pungslår deflation låntagare.

Citat:
Beteendet blir till att spekulera med den köpkraft som finns kvar. Läget är höga tillgångspriser och en allt fattigare befolkning.

Fattigare befolkning? Aa, isåfall givet att inte lönerna ökar med en högre procentsats än inflationen. Vilket inte brukar vara vanligt. Vem fan sitter och förhandlar om 1 % löneökning när inflationen är på 3 %?

Citat:
Tillväxt i det läget utifrån investeringar sker helt enkelt inte i nödvändig takt. Industrin avvaktar och återhämtningen kommer aldrig igång (väst har varit i den situationen många år nu).

Industrin avvaktar? Har du varit medveten om börsrallyt senaste året?

Citat:
Det är så det är tyvärr. Samt att man ska vara en haschtomte för att hitta verklig tillväxt i dagens USA.

Enligt Världsbankens siffror har USA haft en real BNP-tillväxt på i snitt 1,65 under 2010-2014. Hört talas om BNP-deflatorn?
Citera
2015-06-22, 20:53
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Jag blir provocerad av folk som uppenbart inte har kunskap i ämnet,
Så fenomenalt underhållande. Bra att du bjuder på dig själv, men skärp dig nu för allas skull.
Citera
2015-06-22, 20:58
Medlem
Citat:
Så fenomenalt underhållande. Bra att du bjuder på dig själv, men skärp dig nu för allas skull.

Du anser alltså att ett system banker emellan kan ägas av "ingen och alla". Utveckla gärna dina tankar där. Utveckla exakt hur överföringen mellan Swedbank och Nordea ska gå till. Och utveckla gärna vad som isåfall bevisar att Swedbank har x antal kronor på sitt konto och inte y antal kronor. Utveckla också vad som hindrar eller inte hindrar Swedbank från att skapa oändligt med pengar på sitt konto. Utveckla hur allmänheten hade haft förtroende för ett sådant system.

Nej juste. Glömde bort. Du är bara ett troll.
Senast redigerad av mastermind-90 2015-06-22 kl. 21:00.
Citera
2015-06-22, 21:04
Bannlyst
Citat:
Enligt Världsbankens siffror har USA haft en real BNP-tillväxt på i snitt 1,65 under 2010-2014. Hört talas om BNP-deflatorn?

Jag är trött på dig. En komplett idiot verkar du vara. Men det här sista får du gärna länka till vad i helvete FED nu skulle ha med möjlig verklig tillväxt att göra som skulle bero på saker utöver den amerikanska tillväxten i skuldsättning och i befolkning. FEDs inblandning är inte skit värd förstås och jag förklarade principen (men nu räcker det ta mig fan).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in