Citat:
Ursprungligen postat av
theRulerOfBethos
Jag har inte sagt någonting om Frankfurtskolan. Jag vet att andra som pratar om kulturmarxism tar upp den. Om det ligger något i det eller inte är inte jag rätt person att bedömma, och allvarligt talat så bryr jag mig inte heller. Det är fortfarande samma ideologi oavsett om den kommer från Frankfurt eller inte. Men jag hoppas du har förstått vad det är nu iaf.
Som sagt vänstern har en radda ideologier de har lagt ut eller grundat eller vad man nu kallar det.
Du kan ju leta runt där men jag lovar dig att du finner inte "kulturmarxism". Marx har nada med detta att göra.
Lika lite som du alltså finner "högerspöke" eller "extremhögern" som ideologier…
så kalla det för vad det är..ett hittepå…foliehatsideologi.
Citat:
Judar är en religion och en etnisk grupp, vad det nu gör för skillnad. Jag förstår inte varför man ska hålla på med kollektiv skuldbeläggning öht, men sen är jag inte feminist heller. Jag vet att värnplikten är borttagen nu, så bland 90-talisterna gäller inte just den formen av diskriminering. Men eftersom du syftade på medelålders män (som i regel var födda före 90-talet) så har de flesta av dem varit slavar och diskriminerade av staten för att de fötts in i fel kön. Bland medelålders svenskar har kvinnor varit privilegierade jämfört med männen.
"kollektiv skuldbeläggning" är ert val av benämning (återigen). Sociologin kallar detta för maktanalys typ och du har en radda filosofer, sociologer etc. som har pysslat med genom tiderna.
Det är självklart av intresse följa makt, analysera varför, hur och vem.
Och som sagt att vita förr och idag sitter på de flesta resurser i världen, dvs innehar makt, bör man fatta vidden av och ta ställning till, behöver inte betyda att man ska traska runt i livet med skam och skuld. man har dock vissa skyldigheter kontra andra grupper, kan jag tycka. ex. idag göra allt vad vi kan för att rädda människor på flykt från ex. naturkatastrofer vi själva alltså bitvis är orsak till.
Citat:
Privilegierad är inte samma sak som rik. Men ok, vi får påhoppen som grupp och inte som individer. Bra då, då kan vi ju också börja slänga rasistiska och sexistiska uttryck omkring oss om zigenare, negrer, kvinnor och bögar och motivera det med att vi bara angriper grupperna och att de borde fatta att det inte handlar om dem själva som individer.
Väldigt ofta samma sak. Att säga att vita medelålders män sitter på den mesta av makten och kosingen i världen är varken rasism eller sexism utan ren fakta.
Att säga att kvinnor är horor, judar svin eller svarta är idioter etc är inte fakta utan fördomsfullt trams, nonsens och hat.
Citat:
Alla folk har tagit slavar genom hela historien (och det pågår fortfarande). Att vita som grupp skulle ha diskriminerat mer än andra grupper är minst sagt en grov historieförfalskning. Jag har lika liten anledning av att ta skiten för vad en vit person gjorde för 200 år sedan som min svarta granne har för vad någon negerhövdning i Afrika gjorde på 1500-talet. Kollektiv skuldbeläggning är idioti och det är just dessa rasistiska/sexistiska böjelser som kulturmarxister ägnar sig åt hela tiden .
Vi lever idag i en tid med kraftig temperaturhöjning i världen som är bevisat åstadkommet av människors…vilka människor ruler?
Du har Afrika som är en kontinent med enorma naturresurser, ett område i världen som borde vara
rikt och välmående på dessa resurser, vilka har exploaterat och fortsätter att exploatera dem än idag? Vad har byggt upp Europas och Usa:s rikedommar en gång i tiden? Hittade Spanien allt sitt guld i Spanien? handlade Engelsmännen, fransmännen, holländarna med kryddor, te , kaffe, kakao, socker från Scottland? hmm?
Citat:
Alla dessa exempel är fullt giltiga och vi har redan gått igenom dem i andra trådar mer i detalj där jag menar att det har belagts bortom varje rimligt tvivel att det handlar om hyckleri och en inkonsekvent lagstiftning där män straffas hårdare än kvinnor av våra lagstiftare.
ja vi har tragglat detta in absurdum…kollar man hela bilden så är ändå kvinnors lägre inkomster, lägre pensioner, sexuellt våld, större ansvar för barn faktiskt större saker med större inverkan på människors liv än ex. 1 års värnplikt. sorry ruler…jag håller helt med dig att det inte var rättvist, och jag kan lova dig att om vi återinför värnplikt pga rysskräck, så ska där banne mig även ingå bönplikt…allright?
Citat:
Absolut, däremot förstår jag inte varför människor som inte har någonting med den nepotismen att göra ska bli bestraffade bara för att de råkar födas in i samma kön som en del av de människor som ägnar sig åt nepotism.
fast !! ni blir ju inte bestraffade för fem öre! vänligen fatta detta nån gång. Det är inte en bestraffning att tvingas maka på sig och ge rättvis plats åt andra grupper som faktiskt har exakt samma rätt till vad det nu är…I den stora bilden så måste västvärldens roffande av klotets resurser minska för att andra i världen också ska ha tillgång till välfärd, det fattar minsta 5 åring.
Om jag sitter här med 7 bitar tårta och mina 3 kompisar bara har en gräddklick var så får jag ju fasen dela med mig.
lever vi i ett samhälle där ett kön hittills bara fått lov röra sig inom vissa begränsningar och "slava"

för det andra könets räkning så får ni ju maka in er och göra er bit av jobbet med att ex. byta blöjor eller skrubba toaletten. Är ingen bestraffning, är ren och skär rättvisa.