Citat:
Ursprungligen postat av
theRulerOfBethos
Ska tilläggas att jag inte ser begreppet kulturmarxism som en nedlåtande term. Det är egentligen bara ett sätt att hålla ordning på begreppen eftersom det är en vänsterideologi som har sin utgångspunkt i kultur/ras/bögighet etc etc snarare än klass. Men man skulle lika gärna kalla det för identitetsvänstern eller liknande, det viktiga är ju att man är vet vilka det handlar om och vad som ingår i ideologin.
Och vad det handlar om är just detta. En marxistisk ideologi som på nästan alla områden vill öka statens makt över människorna och fördela om människornas resurser, men som inte identifierar samhällsproblemen och samhällshierarkierna utifrån klass utan utifrån olika etniska, kulturella, och vanligtvis även sexfixerade identiteter som man delar in folk i. Är detta ett tillräckligt tydligt svar, eller ska jag börja prata om grisar igen för att göra det tydligare?
Det är ingen ideologi, det är ett ord på något högern hävdar skulle vara en ideologi. En inbillning kring vad ex. frankfurtskolan sysslat med. Och ingenting som den, marxister eller vänstern varit delaktiga i. Vänligen håll isär saker och ting.
Citat:
Vi har olika bild av hur den moderna historien ser ut och det antar jag att jag kan leva med. Eftersom vi ju bevisligen är överens om absolut allt annat i samhällspolitiken så kan man ju ha någon liten punkt där åsikterna och världsbilderna skiljer sig åt en aning
Ahh lite lätt ironisk märker jag
Citat:
Jag hade nog satt mina riksdaler på att judarna just nu är den mest framstående gruppen. Vill dock inte kalla dem privilegierade eftersom de tagit sig till sina positioner av egen kraft och hårt arbete snarare än genom privilegier. När vi pratar om privilegier (dvs lagstiftade rättigheter och förmåner) så är förmodligen den nuvarande generationen västerländska kvinnor den mest priviligierade gruppen som någonsin levt. De har fått växa upp i västvärlden men sluppit de skyldigheter och diskrimineringar som staten lagt på männen (slaveriet till exempel). Paradoxalt nog är det samma grupp som anser sig själva vara den mest förtryckta gruppen.
ehh…judar är ingen ras, det är en religion. Och jag skulle nog våga påstå att de flesta av dem är s.k. kaukasier, dvs vita.
Vilka skyldigheter och diskrimineringar anser du svenska män har på sig och som då alltså svenska kvinnor har privilegium ifrån? Och kör inte med värnplikten igen, den är bortagen.
Citat:
Jag är inte säker på att det verkligen är medelålders vita män som sitter på mest pengar. De rikaste människorna är sannolikt mycket gamla, och vad jag har hört finns det fler riktigt rika kvinnor än män (de gifter sig rikt och ärver pengarna när männen dör), men jag är inte helt säker på siffrorna där och ska inte dra den frågan vidare just nu.
Här är en liten karta till dig
http://www.zerohedge.com/sites/default/files/images/user5/imageroot/2013/06/CS%20wealth%204.jpg
Sen kan du läsa denna:
http://www.huffingtonpost.com/2011/09/19/women-make-only-1-percent-wealth_n_969439.html
Citat:
Vita heterosexuella män är förmodligen den gruppen som får mest skit i vårt samhälle just nu, det är den enda gruppen som det enligt den kulturmarxistiska sektern är ok att slå på och de utsätts för verbala övergrepp hela tiden, så vad du har fått det här med minst sexistiskt skit efter sig har jag ingen aning om.
Well det beror på att vita, heterosexuella män som sagt länge varit en extremt privilegierad grupp i världen och fortsatt är det. Ni får verbal och "teoretisk" kritik riktad mot er som grupp, inte som individer, vore ju bra om ni kunde särkilja på detta. Och den "skiten" ni får är inte i närheten av den skit er grupp har hällt över andra grupper genom historiens gång. Ingen försöker göra er till slavar varken arbetsmässigt eller sexuellt, ingen försöker ta ifrån er era mänskliga rättigheter, äganderätt eller rösträtt. Inte ens de svarta sydafrikanerna gjorde detta mot vita, fast de hade satan så goda skäl. Så jupp ni får faktiskt ta "skiten" och lära er som sagt fatta vad man pratar om. Jag är vit, jag fattar att den grupp människor jag tillhör, vita är extremt privilegierad och att jag också bör vara medveten därom.
Citat:
Nope män har i princip inga lagstiftade fördelar gentemot kvinnor. Exemplen på motsatsen har vi redan dragit till förbannelse. Könsstympning, Juridisk abort, vårdnadstvister, att våra "jämställdhetsföreträdare" kunnat tvinga dem att vara slavar i militären (och ja, det är i praktiken avskaffat nu, men det är knappast till hjälp för de medelåldersmännen som tvingades vara slavar innan den avskaffades), och sannolikt även betygsdiskriminering i skolan (och det faktum att skolorna i praktiken är utformade för att gynna tjejer) hårdare straff för samma brott och så småningom kanske även diskriminering vid kvotering (även om jag misstänker att detta förekommer redan idag även om det inte erkänns öppet). Kvinnor är däremot inte diskriminerade någonstans, utom möjligtvis på ett område, att de inte får bada topless i simhallarna, men där stödjer iaf jag kvinnokampen fullt ut

.
Könstympning heter det bara när man "stympar" kön. Det heter omskärelse för det du syftar på. Vad skulle du använda för ord för de fåtal fall som finns i världen när man faktiskt stympar pojkars kön? Juridisk abort skulle kränka ex. småpojkars rättigheter, så blir ju rätt emotsägelsefullt i denna sak eller hur? Vårdnad tilldöms mest båda föräldrarna nu för tiden och i de fall enskild vårdnad efter tvist förekommer så är det ju en rättslig process, så rätt svårt uttala sig bestämt om att ojämnvikt skulle bero på diskriminering i alla fall. Som sagt män är avsevärt mer kriminella, de är avsevärt mindre med sina småbarn och dessa saker måste ju ge utslag. Och "slavar i militären"??
Citat:
Män har inte enklare för att få chefsjobb. Att du hittar fler män på höga chefspositioner beror dels på att många av näringslivstopparna är ett litet kompisgäng som anställer varandra, men dit har vanliga män lika lite tillträde till som vanliga kvinnor, och dels att det sannolikt även finns fler manliga egenföretagare som startat upp sina egna verksamheter, men i dessa fall är det inga privilegier utan något som de har jobbat ihop själva, och ingenting hindrar kvinnor från att göra samma sak.
Diskriminering och nepotism alltså. Bra du erkänner det.
får ta resten sen...