2015-06-18, 22:55
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clashius
Hur brukar trycket se ut på ettor i augustirushen hos studentbostäder? Kommer ha cirka 830 poäng vid antagningsbeskedet, kommer det räcka eller blir det korridorsrum till att börja med?

Korridorsrum eller etta i Ryd med lite tur.
Citera
2015-06-21, 17:50
Medlem
Citat:
Hur brukar trycket se ut på ettor i augustirushen hos studentbostäder? Kommer ha cirka 830 poäng vid antagningsbeskedet, kommer det räcka eller blir det korridorsrum till att börja med?
Förtur eller inte? Med förtur borde det räcka.
Citera
2015-06-21, 18:04
Medlem
Falafelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teambuilder
Det räcker utan förtur också
Citera
2015-06-22, 19:32
Medlem
Clashiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teambuilder

Jag har inte pluggat i Linköping tidigare så borde ha förtur. Gäller förtur för ettor också?
Citera
2015-06-22, 20:54
Medlem
Citat:
Jag har inte pluggat i Linköping tidigare så borde ha förtur. Gäller förtur för ettor också?
Citerar från Studentbostäders hemsida:
Citat:
I augusti, september och oktober har nyantagna studenter utanför Linköpings kommun förtur på samtliga korridorrum.
Citera
2015-06-23, 00:11
Medlem
Falafelns avatar
Citat:
Jag hade cirkus 750 poäng när jag flyttade till höstas. Du kommer nog inte få en etta då förtur gäller, precis som teambuilder skrivet, endast korridorrummen. Korridorerna kommer du dock kunna välja och vraka mellan. I Ryd är du garanterad rum och på Flamman vill jag inte lova något men det borde inte vara nåt problem där heller. Jag är osäker på vad poängen låg på vid Irrblosset förra året men jag gissar på att det var någonstans i din klass. Du kanske kan fixa något där också om du söker rätt och har lite tur.

Men som sagt, boende får du. Därefter, väl stadgad i Linköping, kan du flytta runt när hetsen lagt sig. Jag fick min etta i Irrblosset med typ 900 poäng.

Något jag vill rekommendera alla studenter är dock att börja i korridor. Du kommer ha erfarna grannar som varit med förr och som kan allting. Alla frågor som du kommer att ha, särskilt under nolle-p, kan de svara på. Här vill jag slå ett slag för Irrblosset och Flamman som enligt mina upplevelser och erfarenhet har bättre gemenskap och sammanhållning.

Flamman finns diskmaskin (!!!), nattklubb och ett aktivt studentliv (läs: nattliv), och allt vad det innebär. Ska du flytta till Flamman så måste du vara beredd på att det kan komma att låta. Hur mycket det låter varierar dock beroende på vilket rum du får och vilka grannar du får runtom dig. Mina gamla grannar som inte hade sitt rum mot innergården hörde nästan aldrig någonting. Själv hade jag oturen att ha fönstret mot innergården som i kombination med törstiga ekonomer oftast är en rätt dålig grej. Jag stör mig oftast inte på ljud, så jag klarade mig hyffsat, men ha i åtanke att ekonomer är lika törstiga oavsett veckodag. På vardagarna utspelar det sig dock oftast i form av högljudda konversationer och skrik sena kvällar.

På Flamman kommer du lära känna många människor och bli meddragen på många korridorsfester (med utgång på nattklubben på innergården). Jag umgås fortfarande med mina gamla grannar och festar i samma korridor jag bodde i. Som boende på Flamman kan du också för 100 kr / termin köpa "Flammankortet" som ger dig förut och rabatterat inträde till nattklubben, som för övrigt är Linköpings kanske billigaste hak (finns öl för 20 kr). De har också onsdagspub med liveframträdande och uteservering.

Flamman har också Studentbostäders bästa tvättstugor. Bokas via Internet och under bokad tid har endast du tillträde. Numera är de också helt nyrenoverade. Tyvärr fick torkrummet (rum med låsbara burar och fläkt att hänga kläderna i) ryka till förmån för studierum, som förvisso också kan vara bra. Tvätta kan man göra dygnet runt (åtminstone på min tid), vilket jag ofta gjorde. Spontanbokade vissa nätter hela källarens tvättutbud och körde all min tvätt som jag hamstrade i flera veckor.

Fördelen med Irrblosset (kan inte uttala mig om nya Irret) är att deras ytor är enorma. Allrummet är enormt, köket är stort och korridoren till alla rum är också jävligt bred. Många (de flesta?) korridorer har också en egen bar. Barens skick och utbud skiljer sig givetvis mellan korridorerna. Vid ingång 6 (för oss som känner till Irrblosset), rakt fram och vänster om postrummet finns en korridor med en av de snyggaste barer jag sett. Välutrustad är den också, fattar inte att de vågar ha så mycket alkohol i sitt allrum. Stor eloge till dem för deras bar!

På Irret finns 2,5st tvättstugor, varav 1,5 är drop-in och 1 är bokningsbar med bricka (som man låser fast på en stor tavla). Här kan du bara tvätta till typ 22 eller nånting.

På Irrblosset är förresten samtliga korridorer låsta och endast de boende har tillträde med chip. Så är det INTE på Flamman där folk springer runt hur de vill, vilket också är charmen då man under en fest ofta träffas folk från andra korridorer som springer runt och minglar.

Fördelen med Ryd är att de flesta av dina klasskamrater kommer att bo här, främst i början. Det finns också ett stort Hemköp som har varit (kanske är fortfarande) Sveriges bästa mataffär eller nåt sånt. Finns också puben [HG] som jag bara varit på en gång, var väl ett standard studenthak. Och det är det enda som är bra med Ryd.

Om ni inte redan förstått det så rekommenderar jag bostadsområdena enligt följande:
1. Flamman (byt plats på 1 och 2 om du inte gillar att festa och har svårt att sova om nätterna)
2. Irrblosset
3. Ryd

Mitt lilla inlägg blev visst långt, hoppas det besvarar en del frågor för flera nya studenter. Citera mig gärna längre fram när tråden börjar bli aktiv i höst och folk frågar hela tiden vad skillnaderna är mellan de olika områdena är.

Förresten, vad ska du plugga?
Senast redigerad av Falafeln 2015-06-23 kl. 00:22.
Citera
2015-06-23, 00:29
Medlem
Seteleechetes avatar
Hej, jag undrar räcker 450 poäng utan förtur för ett korridorsrum (bor i Linköping, ska börja första gången) eller behöver jag vänta tills november(vilket inte skulle vara ett större problem men jag undrar).
Citera
2015-06-23, 01:34
Medlem
Falafelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seteleechete
Hej, jag undrar räcker 450 poäng utan förtur för ett korridorsrum (bor i Linköping, ska börja första gången) eller behöver jag vänta tills november(vilket inte skulle vara ett större problem men jag undrar).
Räkna inte med det. Gissar på att Linköpingsbor blir totalt överkörda av nyantagna som kommer utifrån. I november borde du kunna nypa ett rum.
Citera
2015-06-23, 12:26
Medlem
MixArns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falafeln
Massa text

Nu ger du mig lite ångest som har lyckats grejat lägenhet på T1 under första året. Vill också vara med på party?!
Citera
2015-06-23, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MixArn
Nu ger du mig lite ångest som har lyckats grejat lägenhet på T1 under första året. Vill också vara med på party?!
Om du nu mot förmodan inte hittar en fest i T1 som passar dig så hoppar du på din cykel och cyklar 5-10 minuter till valfritt studentområde. Det finns ingen berlinmur runt T1 direkt...
Citera
2015-06-23, 15:13
Medlem
Falafelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MixArn
Har du fixat lägenhet i T1 så grattis! Bästa studentettorna som SB har att erbjuda som jag förstått det. Tyvärr väldigt dyra.

Du kommer fortfarande kunna festa. Fördelen med att bo på Flamman är att du automatiskt blir indragen i fester vilket inte kommer ske om du bor ensam i en etta. Men ja, du kommer få festa om du vill, tro mig
Citera
2015-06-23, 19:40
Medlem
Clashiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falafeln
Förresten, vad ska du plugga?

Tack så mycket för infon!

Har funderat en del på flamman. Korridorerna där verkar vara lite mer tajta och aktiva än en generell korridor i ryd och jag tänkte om man ändå ska bo i korridor så skulle man ju kunna satsa på en av de mer aktiva områdena! Har hört från en kompis som bor i ryd att tvättstugorna i ryd kan vara lite sådär och att det är knepigt med tvättider då där han bor kan man inte boka tid utan måste bege sig till tvättstugan och se ifall det finns något ledigt. Så då i det sammanhanget låter flamman betydligt bättre också! Diskmaskin skadar inte heller!

Hur är det med att handla i gottfridsberg? Finns det någon bra butik i närheten utav bostäderna?

Jag ska plugga till Högskoleingenjör i Maskinteknik. Vad pluggar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in