2015-06-23, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clashius
Har funderat en del på flamman. Korridorerna där verkar vara lite mer tajta och aktiva än en generell korridor i ryd och jag tänkte om man ändå ska bo i korridor så skulle man ju kunna satsa på en av de mer aktiva områdena!
Generellt sett, ja.

Citat:
Hur är det med att handla i gottfridsberg? Finns det någon bra butik i närheten utav bostäderna?
Finns en liten Ica-närbutik ett stenkast från Flamman.
Citera
2015-06-23, 23:45
Medlem
Falafelns avatar
Citat:
Tack så mycket för infon!

Har funderat en del på flamman. Korridorerna där verkar vara lite mer tajta och aktiva än en generell korridor i ryd och jag tänkte om man ändå ska bo i korridor så skulle man ju kunna satsa på en av de mer aktiva områdena! Har hört från en kompis som bor i ryd att tvättstugorna i ryd kan vara lite sådär och att det är knepigt med tvättider då där han bor kan man inte boka tid utan måste bege sig till tvättstugan och se ifall det finns något ledigt. Så då i det sammanhanget låter flamman betydligt bättre också! Diskmaskin skadar inte heller!

Hur är det med att handla i gottfridsberg? Finns det någon bra butik i närheten utav bostäderna?

Jag ska plugga till Högskoleingenjör i Maskinteknik. Vad pluggar du?
Ja, i Ryd gäller först till kvarn. Har också vänner i Ryd som inte är nöjda med tvättsystemet.

På Flamman finns ett ICA Nära 50m bort. Det lämpar sig mest till att köpa förbrukningsvaror och har inte så stort utbud. Det är som att gå in i ett förvuxet skafferi där man har tryckt in två kassor. Jag brukade dock handla där ganska mycket (kanske mest av lathet), men tycker det är mysigt med små lokala hörn där man så småningom får en mer personlig kontakt med personalen eftersom man träffar samma personer så ofta (saknade väl den känslan när jag flyttade från landet, konstig som man är).

Mina grannar brukade cykla till ICA Maxi i Tornby (ett slags shoppingområde med alla stora butikskedjor som IKEA, Elgiganten osv), Hemköp i centrum eller Priso och handla. Så småningom började vi bilpoola via Sunfleet som har bilar överallt, bland annat på Flammans parkering. Då fyllde vi bilen med 5 personer, storhandlade på Tornby, och sedan splittade hyrkostnaden som inte blev många kronor på 5 personer. Känner du inte till Sunfleet så kan jag rekommendera dig att kolla upp det. Man lånar bil i minst en timme, hämtar bilen på utsatt parkering och lämnar tillbaka den där man hämtade den. Soppan ingår och finns tankkort i bilen om den skulle behöva tankas.

Då ses vi på nolle-p! Jag gick precis klart mitt första år högskoleingenjör i datateknik, så vi hamnar i samma sektion (Lingsektionen)
Senast redigerad av Falafeln 2015-06-23 kl. 23:55.
Citera
2015-06-23, 23:50
Medlem
Falafelns avatar
Är det någon som hört talas om linkopingsgardar.se? Hittade dem på nån lista med privata hyresvärdar i Linköping. De hyr tydligen ut korridorer och möblerade ettor. Ingen aning om vart, aldrig hört om dem - men kan väl vara en idé för nya studenter som tappat allt hopp om bostad. Tror inte denna sida nämnts nån gång i denna tråd förut.

Tror inte de har så många rum dock med tanke på att den verkar vara så okänd. Och hemsidan var inte heller så imponerande.
Senast redigerad av Falafeln 2015-06-23 kl. 23:54.
Citera
2015-06-24, 18:12
Medlem
Hur ær det att bo i Norrkøping och plugga i Linkøping? Ska plugga basår i Linkøping och har ca 820 poæng i Norrkøping och knappt 200 i Linkøping. Kommer plugga i Linkøping efter basåret, så tænkte bo i Norrkøping under basåret medans man samlar poæng.
Citera
2015-06-24, 18:38
Medlem
General.Maximus.s avatar
Flera som gör det utan några större problem verkar det som. Campusbussen tar ungefär 40-45 minuter och är gratis.
Citera
2015-06-24, 20:29
Medlem
Falafelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mougrif
Hur ær det att bo i Norrkøping och plugga i Linkøping? Ska plugga basår i Linkøping och har ca 820 poæng i Norrkøping och knappt 200 i Linkøping. Kommer plugga i Linkøping efter basåret, så tænkte bo i Norrkøping under basåret medans man samlar poæng.
Största problemet är bussen hem efter kravall!
Citera
2015-06-24, 21:21
Medlem
Clashiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falafeln
Ja, i Ryd gäller först till kvarn. Har också vänner i Ryd som inte är nöjda med tvättsystemet.

På Flamman finns ett ICA Nära 50m bort. Det lämpar sig mest till att köpa förbrukningsvaror och har inte så stort utbud. Det är som att gå in i ett förvuxet skafferi där man har tryckt in två kassor. Jag brukade dock handla där ganska mycket (kanske mest av lathet), men tycker det är mysigt med små lokala hörn där man så småningom får en mer personlig kontakt med personalen eftersom man träffar samma personer så ofta (saknade väl den känslan när jag flyttade från landet, konstig som man är).

Mina grannar brukade cykla till ICA Maxi i Tornby (ett slags shoppingområde med alla stora butikskedjor som IKEA, Elgiganten osv), Hemköp i centrum eller Priso och handla. Så småningom började vi bilpoola via Sunfleet som har bilar överallt, bland annat på Flammans parkering. Då fyllde vi bilen med 5 personer, storhandlade på Tornby, och sedan splittade hyrkostnaden som inte blev många kronor på 5 personer. Känner du inte till Sunfleet så kan jag rekommendera dig att kolla upp det. Man lånar bil i minst en timme, hämtar bilen på utsatt parkering och lämnar tillbaka den där man hämtade den. Soppan ingår och finns tankkort i bilen om den skulle behöva tankas.

Då ses vi på nolle-p! Jag gick precis klart mitt första år högskoleingenjör i datateknik, så vi hamnar i samma sektion (Lingsektionen)

Nice! Flamman bara växer sig bara bättre och bättre i mina ögon så blir nog det jag kommer satsa på!

Ses på nolle-p!
Citera
2015-06-25, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teambuilder
Citerar från Studentbostäders hemsida:
Citat:
I augusti, september och oktober har nyantagna studenter utanför Linköpings kommun förtur på samtliga korridorrum.

Är man garanterad rum då så länge man virtuellt "hänger på låset" så att säga eller hur fungerar det?
Citera
2015-06-25, 15:06
Medlem
Falafelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrkantigtriangel
Är man garanterad rum då så länge man virtuellt "hänger på låset" så att säga eller hur fungerar det?
Man slåss fortfarande med andra studenter utifrån med sina köpoäng. Man har däremot förtur och skulle exempelvis en Linköpingsbo med 1000 poäng ligga etta på ett rum, och du med 2 poäng ligga tvåa, så får du rummet ändå.
Citera
2015-06-25, 17:35
Medlem
Förövrigt stämmer det inte att det bara finns obokningsbara tvättstugor i Ryd. Det finns ca 6st bokningsbara tvättstugor i ryd med 4-5 olika rum med en tvättmaskin i varje rum som är enkla att boka via studentbostäders hemsida. Och det går mot fler bokningsbara tvättstugor (t. ex. minst en till efter sommaren).
Citera
2015-06-28, 17:30
Medlem
Enligt mig är irrblosset det ultimata. Har man inte poängen för det är Ryd ett bra alternativ. Många av korridorerna jag varit i är relativt nyrenoverade, men för att korridoren och korridorslivet ska vara bra hänger allt på hur övrigt folk i korridoren är.

Ett tips för er som söker är att hålla koll på anslagstavlan på liu.se, där ploppar det upp nya rum och lägenheter hela tiden.
Citera
2015-06-30, 15:24
Medlem
När släpps korridorsrummen på studentbostader.se och är inflyttning 1 aug?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in