Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-22, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpretNak
Hmm intressant. I en intervju med deras mamma sa väl att hon skypat med äldre sonen som sa att den yngre var iväg och fiskade. Och skulle det börja nappa skulle han också bege sig ut och fiska.
Mao, den yngre brodern bör ha varit iväg en del och fiskat - utan att komma hem med fisk, vilket gör din teori intressant.

Vart hittar man källan till det samtalet och vart läste du det?? För om han nu va ute och fiskade den dagen hon försvann dvs på söndagen...då måste han varit smått galen...det blåste typ kuling då!!
2015-06-22, 23:54
Medlem
http://www.expressen.se/gt/aklagaren-avslojar-56-sidors-vittnesmal/

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21005991.ab

Det är nog detta det syftas till med bevisning.
2015-06-22, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Ja, fast min fråga var om man kan veta vem en telefon med ett kontantkort tillhör? Litauerna kan ha telefonnummer som de använder i sina kontakter med arbetsgivaren och familjen. Sedan kan de ha andra nummer som de använder i andra sammanhang, det är väl bara att kasta bort SIM-kortet om man mördat någon och inte vill bli påkommen?. Vi vet inte heller vad åklagaren har bevisning när det gäller Lisas telefonsamtal.

Är inte helt 100% säker på detta. Men de förundersökningar där jag har läst lite om telefoner som har haft kontantkort så är jag nästan säker på att telefonens IMEI nummer eller något annat sparas samtidigt som du ringer från ett GSM/simkort. = byter du simkort men använder samma telefon kan polisens utredare spåra på det sättet med.

Det går väl att spåra Iphones med hjälp av Apples program "Find My iPhone app" även om man sätter i ett annat gsm/simkort så telefonen är inte så het att använda.

I kokainmålet mot snedseglaren M*uritz *ndersson så dömdes väl en kille med namn Andreas mot sitt nekande med bevisningen att hans sätt att skriva samt att han hade varit i städer vid tidpunkten någon hade använt en IP:adress i närheten, så det behövs inte så mycket bevis nuförtiden.
2015-06-22, 23:55
Medlem
Mickeavensiss avatar
Ursprungligen postat av Miggs

Min hypotes är att bara en enda av bröderna är skyldig och att de andra två i trion inte har en susning. Som anhängare av Okkams rakkniv finns det inget som är mer 'enkelt' i denna tragedin än att en brorsa har ställt till det som fan och försökt rädda ansiktet på sig själv inför bror / svägerska hustru. Han har farit som en skottspole mellan brottsplats och fyndplats och försökt städa upp efter sig själv, men nu har han ingen som helst kontakt med sin bror eller kvinnan och nu sitter han och hoppas att bevisen inte ska hålla. Att de inte håller mot hans brorsa och kvinnan vet han ju förstås och därmed kommer de aldrig att dömas. Jag kan in nuläget inte se någon bättre förklaring än att MP och polis hade radarn på hela trion men att det bara finns en gärningsman som kommer att hålla käften så länge de inte hittar graverande bevis.

Citat:
Ursprungligen postat av SpretNak
Hmm intressant. I en intervju med deras mamma sa väl att hon skypat med äldre sonen som sa att den yngre var iväg och fiskade. Och skulle det börja nappa skulle han också bege sig ut och fiska.
Mao, den yngre brodern bör ha varit iväg en del och fiskat - utan att komma hem med fisk, vilket gör din teori intressant.

Nån som tänker tydligen överst, möjligt men personligen tror jag på en annan gärningsman..
2015-06-22, 23:56
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Om man vill köpa svartsprit eller knark så får man oftast numret av en tidigare kund och de är kanske inte angelägna att lämna ut det till polisen. Men visst, när det gäller mord så tror jag också att man lämnar info till polisen om ett nummer som man ringa för att köpa sprit som Lisa kan ha fått. Detta är kanske någonting som ingår i åklagarens bevisning men det bevisar inte att det är litauernas nummer om inget SIM-kort hittats, och det bevisar heller inte att de dödat Lisa, det är bara en indicier.
Jag tror inte det är så lätt som att slänga SIM-kortet, telefonen har väl ett eget nr som syns i trafiken...om jag inte minns fel var det på det sättet polisen hittade telefonen som försvann vid nyårsmordet i Hjällbo för några år sen.
Hittar polisen den telefonen hos bröderna så har dom ju hittat kopplingen.
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Är ej alls övertygad om att moppen körts tillbaka men varför skulle det isf vara så dumt att kvarlämna nyckel och påse?
Det innebär ju färre pryttlar att behöva gömma undan/destruera och dessutom kan det vara ett utslag av en rent djävelusisk tankegång: bygden var ju enl uppgift drabbad av en mängd inbrott/stölder; att då som 'bete' lämna en stöldbegärlig moppe plus div ägodelar (ev värdesaker) framme för den som är ute på skumrask att stjäla kunde ha resulterat i att någon annan hamnade i häkte misstänkt för mordet. Någon som bara påstod sig ha stulit mopeden.
Varför slängde han in handsken i ladan rätt över vägen, samt ett kvitto lisa fått när hon handlat i skövde?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geronimo81
Vart hittar man källan till det samtalet och vart läste du det?? För om han nu va ute och fiskade den dagen hon försvann dvs på söndagen...då måste han varit smått galen...det blåste typ kuling då!!

Det här har ältats tillräckligt nu. Fiskandet skedde inte på söndagen utan samma dag som de greps.
2015-06-22, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geronimo81

Det var inte på söndagen som han pratade med sin mamma, det var ett par dagar senare.

http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/
2015-06-23, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Jag tror inte det är så lätt som att slänga SIM-kortet, telefonen har väl ett eget nr som syns i trafiken...om jag inte minns fel var det på det sättet polisen hittade telefonen som försvann vid nyårsmordet i Hjällbo för några år sen.
Hittar polisen den telefonen hos bröderna så har dom ju hittat kopplingen.
Telefonen har ett IMEI nummer som syns hos operatörerna.
2015-06-23, 00:01
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Varför slängde han in handsken i ladan rätt över vägen, samt ett kvitto lisa fått när hon handlat i skövde?

Kan de ha blåst in? Kanske det var i ladan hon överfölls/dödades eller slogs medvetslös? Kvittot kan ha ramlat ur ficka på jackan (eller plånbok som genomsöks?)
2015-06-23, 00:04
Medlem
boqpods avatar
Finns det något klipp från presskonferensen när polisen råkade säga något om "hittat en del av Lisa" eller hur han formulerade sig?
2015-06-23, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skaraborgskan1982
Punkten 4 där, varför avfärdar du det helt??
Det tror jag tyvärr är FULLT möjligt här på byggden!!
Om man känner till hur det brukar gå till.

Ok, så det mördas en massa folk och sen får någon pengar för att göra av med kropparna?
Ok, då säger vi det. Sluta kolla på gudfadern..
Om det går till så så hade vi haft mycket fler fall av saknade personer i just det området, inte bara LH och Helena!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in