Citat:
Ursprungligen postat av
nantale
Ja, fast min fråga var om man kan veta vem en telefon med ett kontantkort tillhör? Litauerna kan ha telefonnummer som de använder i sina kontakter med arbetsgivaren och familjen. Sedan kan de ha andra nummer som de använder i andra sammanhang, det är väl bara att kasta bort SIM-kortet om man mördat någon och inte vill bli påkommen?. Vi vet inte heller vad åklagaren har bevisning när det gäller Lisas telefonsamtal.
Är inte helt 100% säker på detta. Men de förundersökningar där jag har läst lite om telefoner som har haft kontantkort så är jag nästan säker på att telefonens IMEI nummer eller något annat sparas samtidigt som du ringer från ett GSM/simkort. = byter du simkort men använder samma telefon kan polisens utredare spåra på det sättet med.
Det går väl att spåra Iphones med hjälp av Apples program "Find My iPhone app" även om man sätter i ett annat gsm/simkort så telefonen är inte så het att använda.
I kokainmålet mot snedseglaren M*uritz *ndersson så dömdes väl en kille med namn Andreas mot sitt nekande med bevisningen att hans sätt att skriva samt att han hade varit i städer vid tidpunkten någon hade använt en IP:adress i närheten, så det behövs inte så mycket bevis nuförtiden.