Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-22, 23:43
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Lagen om skydd mot olyckor används initialt vid försvinnanden/eftersök. Den är tillkommen även i det syftet.

http://www.nsd.se/nyheter/sokandet-har-aterupptagits-7649172.aspx

Men då är det väl fråga om att indikation finns att personen skulle befinna sig i någon särskild byggnad (där normalt fara är att vistas för andra än yrkesfolk?) Inte typ i vanliga bostadshus med de byggnader som brukar vara kring det privata sfären s a s.

Men hursomhelst. Ordern att upphöra med letandet efter Lisa fick MP samtidigt som MGM togs in för att höras..och därefter börjar de leta (efter vad om nu inte Lisa söks?).... faran här är väl kanske att de förstör en ev. brotts-fyndplats? (Till för-eller nackdel för MGM ?).
2015-06-22, 23:44
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Varför det? Vi hade ett fall häromåret med en försvunnen, dement kvinna där man nästan hade gett upp hoppet om att finna henne vid liv. Folk från MP såg plötsligt en äldre kvinna sitta på uteplats i en villaträdgård. De gick in och voila! Det var den försvunna kvinnan. Lite rädd och nedkyld, men vid hygglig vigör.

I det här fallet var det dessutom rubriceras som människorov, vilket ju är analogt med kidnappning. Men det är säkert svåra bedömningsfrågor i det enskilda fallet och jag tänker verkligen inte gå i god för att MP har rätt i sina tolkningar. Kanske någon jurist kan titta på den saken?

Proportionalitetsprincip, fara i dröjsmål och husrannsakan är begreppen du bör kolla upp. Hade någon dag 3 sagt att en flicka med Lisas utseende satt på en uteplats så kan du ge dig den på att polisen hade bjudit in sig själva på den uteplatsen. Dementa som fikar på samarbetsvilliga medborgares tomt är inte riktigt samma sak som samarbetsvilja hos misstänkta mördare och deras tomt.
2015-06-22, 23:44
Medlem
massepojkens avatar
Polisen har rätt gubbe/gubbar. Imorgon kommer det tekniskt bevisning som binder dom på något sätt.
Åklagaren är iskall och skicklig. Ska bli skönt slippa alla olika teorier från kreti och pleti.
2015-06-22, 23:47
Medlem
Citat:
Lagen ställer inte upp några tydliga kriterier, annat än att det (vid försvinnande) måste vara fara för liv och hälsa och att det måste vara försvarligt med hänsyn till hur allvarlig läget är, konsekvenser av intrånget och "omständigheter i övrigt". Det kanske står lite mer i förarbetena, jag orkar inte leta efter det just nu. Jag kan nog tänka mig situationer där man skulle kunna stövla in hos folk på rätt svaga grunder, men normalt uppstår inte såna lägen. Men säg att ett litet barn t ex försvinner i ett stort hyreshus och det finns stor anledning att utgå från att barnet inte har lämnat huset. I det läget tror jag vi skulle få se polisen gå igenom inte bara allmänna utrymmen utan också "hälsa på" hos alla boende.

Jag tror inte att äkta polis (möjligen en Breivik eller annan sosseunge i lånad uniform) skulle ge sig till att sövla in oinbjuden i lägenheter i ett hyreshuskomplex. Knacka dörr
2015-06-22, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Den har inte obducerats i två veckor. Det tar en dag och det ska tas prover och göras en bedömning av tidpunkt för frånfället, skador mm av rättsläkare. Analyserna av proverna tar dock tid.

Nog vet jag att man inte obducerar i två veckor, syftade på analyser av prover som du nämnde osv som inräknat i det hela.
2015-06-22, 23:48
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allvan77
En dum fråga kanske men kan man inte spåra sms trafik?

Ingen sån här tack (om det var en dum fråga...)

Joo, det går utmärkt :-)
2015-06-22, 23:50
Medlem
Citat:
Vid en masttömning bör man kunna kartlägga om det skickats SMS till/från en viss mobil enhet under en viss period och till/från vem. Däremot sparas inte själva SMS:en centralt hos operatören när de väl är mottagna i telefonen, åtminstone inte av flertalet operatörer. Så är den mobila enheten försvunnen kan du inte se vad som stod i SMS:en.

Det kom ju en lag för några år sedan att operatörerna måste spara allt en viss tid. Sms samtal in och ut utgår jag sparas resterande inte en susning. Får hoppas att mycket finns i det där molnet om hon nu hade en Iphone som folk i tråden påstår...
2015-06-22, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Kan de som är övertygade om att moppen körts tillbaka av GM förklara varför man isåfall är så dum som lämnar kvar nyckeln i och påsen med BOs saker ligga intill den?

/--/.

Är ej alls övertygad om att moppen körts tillbaka men varför skulle det isf vara så dumt att kvarlämna nyckel och påse?
Det innebär ju färre pryttlar att behöva gömma undan/destruera och dessutom kan det vara ett utslag av en rent djävelusisk tankegång: bygden var ju enl uppgift drabbad av en mängd inbrott/stölder; att då som 'bete' lämna en stöldbegärlig moppe plus div ägodelar (ev värdesaker) framme för den som är ute på skumrask att stjäla kunde ha resulterat i att någon annan hamnade i häkte misstänkt för mordet. Någon som bara påstod sig ha stulit mopeden.
2015-06-22, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miggs
Min hypotes är att bara en enda av bröderna är skyldig och att de andra två i trion inte har en susning. Som anhängare av Okkams rakkniv finns det inget som är mer 'enkelt' i denna tragedin än att en brorsa har ställt till det som fan och försökt rädda ansiktet på sig själv inför bror / svägerska hustru. Han har farit som en skottspole mellan brottsplats och fyndplats och försökt städa upp efter sig själv, men nu har han ingen som helst kontakt med sin bror eller kvinnan och nu sitter han och hoppas att bevisen inte ska hålla. Att de inte håller mot hans brorsa och kvinnan vet han ju förstås och därmed kommer de aldrig att dömas. Jag kan in nuläget inte se någon bättre förklaring än att MP och polis hade radarn på hela trion men att det bara finns en gärningsman som kommer att hålla käften så länge de inte hittar graverande bevis.

Hmm intressant. I en intervju med deras mamma sa väl att hon skypat med äldre sonen som sa att den yngre var iväg och fiskade. Och skulle det börja nappa skulle han också bege sig ut och fiska.
Mao, den yngre brodern bör ha varit iväg en del och fiskat - utan att komma hem med fisk, vilket gör din teori intressant.
2015-06-22, 23:52
Medlem
Citat:
Lagen ställer inte upp några tydliga kriterier, annat än att det (vid försvinnande) måste vara fara för liv och hälsa och att det måste vara försvarligt med hänsyn till hur allvarlig läget är, konsekvenser av intrånget och "omständigheter i övrigt". Det kanske står lite mer i förarbetena, jag orkar inte leta efter det just nu. Jag kan nog tänka mig situationer där man skulle kunna stövla in hos folk på rätt svaga grunder, men normalt uppstår inte såna lägen. Men säg att ett litet barn t ex försvinner i ett stort hyreshus och det finns stor anledning att utgå från att barnet inte har lämnat huset. I det läget tror jag vi skulle få se polisen gå igenom inte bara allmänna utrymmen utan också "hälsa på" hos alla boende.

En äkta polis stövlar inte in oinbjuden i lägenheter i ett hyreshuskomplex utan tydlig indikation (möjligtvis en Breiviktyp i lånad uniform eller annan sosseunge med journalistleg). De knackar på sin höjd dörr och frågar de boende om iakttagelser. Men de kan inte gå in utan specifik misstanke om att ungen ska finnas just där.
2015-06-22, 23:52
Medlem
A1HORNYLADs avatar
[quote=Nybromannen|53794430]
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram

Jo det har stått i pressen att han varit åtalad för en tv som ska ha försvunnit i en transport. Föga tänkbart att någon går från en tv till ett mord...

Jag tror inte ens han blev åtalad utan bara ersättningsskyldig, men jag är osäker.
2015-06-22, 23:54
Medlem
skaraborgskan1982s avatar
Punkten 4 där, varför avfärdar du det helt??
Det tror jag tyvärr är FULLT möjligt här på byggden!!
Om man känner till hur det brukar gå till.

Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Jag vet inte om detta är sanning, men jag framför ändå, även om det också finns frågor.
Nyregistrerad skickade detta i PM till mig:

1. Är inte omöjlig då det stod i AB och Expressen att alla avspärrningar hävts förutom just ett litet skjul på gaveln till ladan där handsken hittades (http://sverigesradio.se/sida/images/97/3539805.jpg?preset=article)

2. Detta har nämnts i tråden, men det ska endast ha varit 3 som stängt caféet.

3. Har läst att en utredare/polis kräkts, men det är rätt så svårbekräftat.

4. Det tror jag knappast.

5. Mest troligt att de letar efter Lisas tillhörigheter såsom hjälm etc, inte andra personer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in