Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-22, 23:18
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
och godsägaren hade tydligen gett tillåtelse att söka igenom ägorna...dock var han inte helt nöjd över de eventuella skador som skulle uppstå.
Jag tolkar hans uttalande annorlunda. Fritt ur minnet sade han något i stil med att "de får söka var de vill, och eventuella skador får vi diskutera sedan".

Jag hade också kunnat säga något i den stilen, och jag hade menat att de inte behöver dra sig för att slå in dörrar eller bryta upp väggar om de bedömde att det var skarpt läge och att det fanns misstankar om att Lisa befann sig där. De skulle inte behöva ödsla tid på att kontakta mig först.

Kanske menade han samma sak som jag skulle ha menat?
2015-06-22, 23:18
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrafvityRidee
min nya teori

tänk er att GMS lyssnade av LH hus, och på så vis visste de om hela söndagen. Med hennes åk av mopeden, vart hon skulle ställa den, vilken tid hon skulle sluta.
LH pappa var ju inom speciella militär förband, kanske var just "Proffs den dagen som förde bort LH och hotade pappan? eller hotade AJ? (dom kände väl varandra) ? De kanske handlade om enorm summa pengar som skulle betalas ut?, typ allt han äger?

Jag vet de här börjar likna Johan Falk film, men man vet ju aldrig.. GMS måste fått veta av alla dessa dagar som LH har fått åk hem, skulle den kvällen åka hem för egen maskin? Området i sig är för stort och för glest att någon sexbrottsling skulle ha vägarna förbi just den tiden, de tror jag inte på...
Uppenbarligen så hade ju åtminstone en brottsling vägarna förbi den kvällen Men det tror du inte på. Däremot dina fantasier, de ska vi alla tro på. Jo, tjena! Idiot.
2015-06-22, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, polisen har Lisas telefonnummer. Litauernas telefonnummer kan de ta reda på, dels genom att kolla deras mobiler, dels genom att fråga AJ. Och i telefonlistor som teleoperatörerna ger dem ser de exakt när de pratade med varandra, och ungefär var de befann sig.

Ja, fast min fråga var om man kan veta vem en telefon med ett kontantkort tillhör? Litauerna kan ha telefonnummer som de använder i sina kontakter med arbetsgivaren och familjen. Sedan kan de ha andra nummer som de använder i andra sammanhang, det är väl bara att kasta bort SIM-kortet om man mördat någon och inte vill bli påkommen?. Vi vet inte heller vad åklagaren har bevisning när det gäller Lisas telefonsamtal.
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrasshunt
Jag tror dock fortfarande att bröderna och kvinnan är oskyldiga, helt orimligt för mig att helt plötsligt efter 6 år begå ett brott av denna kalibern när man har kanonlön och var omtyckt i området, dessutom snart skulle hem för att bygga en villa i sitt hemland för pengarna, låter jättesick!

Orimligt och orimligt. Ostraffad betyder i korthet att man inte åkt dit redan och inte så mycket mer. I de lugnaste vatten simmar som bekant de fulaste fiskarna.

Om jag inte minns fel så åkte Anders Eklund dit första gången 1994 då han var i tidiga trettioårsåldern? Breivik var trots kontakter med psykiatrin i barndomen en respekterad affärsman/bonde? Hagamannen en familjefar?

Hoppas att gärningsmannen är de som sitter anhållna och att det går att bevisa. Annars är risken att det dröjer ett decennium och ännu en mördad ung tjej innan bevis kan bindas. Om äns då...
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Tack.

"i den mån
ingreppet är försvarligt med hänsyn till farans beskaffenhet,
den skada som vållas genom ingreppet och omständigheterna i
övrigt"

En försvunnen person kan knappast vara en godkänd anledning för räddningspersonal att klampa in i folks hus. Om man vet att personen blivit kidnappad av en MGM är det det annorlunda, men inte i ett "vanligt" försvinnande.

Varför det? Vi hade ett fall häromåret med en försvunnen, dement kvinna där man nästan hade gett upp hoppet om att finna henne vid liv. Folk från MP såg plötsligt en äldre kvinna sitta på uteplats i en villaträdgård. De gick in och voila! Det var den försvunna kvinnan. Lite rädd och nedkyld, men vid hygglig vigör.

I det här fallet var det dessutom rubriceras som människorov, vilket ju är analogt med kidnappning. Men det är säkert svåra bedömningsfrågor i det enskilda fallet och jag tänker verkligen inte gå i god för att MP har rätt i sina tolkningar. Kanske någon jurist kan titta på den saken?
2015-06-22, 23:21
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Instämmer. Jag är dessutom inte så säker på att litauerna ens sett Lisa någon gång under den tiden som hon jobbade på kafét. Hon hade jobbat endast vid 6-7 tillfällen. På helgerna förstås eftersom hon gick i skolan på vardagarna. Litauerna var lediga på söndagarna. De kunde inte heller vetat att Lisa för första gången åkte moppe till jobbet den 7 juni. Om det är så att någon av dem dödat Lisa så tror inte att det beror på att de skulle ha åtrått henne från ladutaket.
Kul att vara lite överens med dig för en gångs skull
Nu jobbade dom ju lördagar och det är säkert inte omöjligt att dom sett henne tidigare men då har hon ju tydligen blivit lämnad och hämtad med bil.
Att dom bara väntat på ett tillfälle att överfalla henne och att dom sett henne komma på moped denna söndag och på något sätt lurpassat på henne för att kunna förgripa sig på henne låter långsökt.
Jag såg på aftonbladet när dom pratade med en av dom andra tjejerna och hon såg bra ut hon med, är det bröderna eller någon av bröderna så är det förmodligen inte planerat utan det har nog helt enkelt slått slint i huvudet på någon av dom eller bägge två.
Jag skulle inte sätta några stålar på att dom är skyldiga men allt som vi har fått höra pekar mot dom och polisen har säkert mer som vi inte fått höra, allt snack om rasism och att dom är häktade för att dom är från Litauen som det pratats om känns som rent skitsnack.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Den personen finns nog inte.
Storebrodern kanske hade i färskt minne senast då han idkade sexuellt umgänge med feta öststatsfrun då han fick syn på den vackra svensk flickan, då slår det slint...............

Varför kommer du bara med sådana nedvärderande uttalanden?? För rätta mig om jag har fel...det är en svensk godsägare som har dessa människor som arbetare på sitt säteri...sluta va så jäkla otrevlig hela tiden!!

Jag tror ärligt talat inte dessa 3 har med brottet att göra...för med tanke på alla grejer som dykt upp, samt bevisen som hittats, så borde polisen redan ha kommit ut med att de är skyldiga...om de nu hade varit det!
Medlem
Jag vet inte om detta är sanning, men jag framför ändå, även om det också finns frågor.
Nyregistrerad skickade detta i PM till mig:

Citat:
Hej!

Har följt tråden från start och nu kan jaginte vara tyst längre.. Kan du framföra om något nedan inte tagits upp?

1. Jag är övertygad om att brottsplatsen är i ladan på andra sidan vägen pga att den fortfarande är avspärrad, eller var det i lördags när jag var där. Jag tror att det var där någon form av brott begicks mot henne.

2. En annan av tjejerna tog också mopeden därifrån, men en stund innan Lisa, förstår jag det rätt var det ägarinnans dotter. Har det pratats om ev. msstänkt motiv att GM tog fel person??

3. En bekant har pratat med en släkting till Lisa som sagt att MP hittat kläder tillhörande Lisa och att Lisa hittades naken. Att GM försökt förstöra kroppen så att teknikerna kräktes runt knuten där hon hittades. Att det var svårt för familjen att identifierbar henne just därför.

4. Jag tror också att de tre MGM fått en stor summa pengar för att täcka för någon annan.

5. Allt grävande de gjort på olika platser får mig att börja misstänka att de hittat delar av andra försvinna personer alternativt att de försökt gömma spår av Lisa.

jag kan ha missat inlägg men försökt läsa ikapp mig, är det någon spekulation om ovanstående?

1. Är inte omöjlig då det stod i AB och Expressen att alla avspärrningar hävts förutom just ett litet skjul på gaveln till ladan där handsken hittades (http://sverigesradio.se/sida/images/97/3539805.jpg?preset=article)

2. Detta har nämnts i tråden, men det ska endast ha varit 3 som stängt caféet.

3. Har läst att en utredare/polis kräkts, men det är rätt så svårbekräftat.

4. Det tror jag knappast.

5. Mest troligt att de letar efter Lisas tillhörigheter såsom hjälm etc, inte andra personer.
2015-06-22, 23:23
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Men du anser att den stressade GM tycker sig ha tillräckligt gott om tid att köra tillbaka mopeden till cafét och sedan strosa tillbaka till brottsplatsen?

Det kan väl inte ta så lång tid. Kanske insikten om sms:ets konsekvens var orsaken till att telefonen slogs sönder och slängdes ikring? Fast det skulle nog ändå kanske vara lite riskabelt att åka på en moppe som flickan kört (om man inte är säker på att både moppe och flickan inte är hemmahörande på bygden. Det var ju ännu ljust ute och man skulle väl riskerat att möta någon lantbrukare som varit ut på något ).
Medlem
Amen nu får ni väl ändå ta och ge er!
Om polisen inte vore säkra på att dessa litauer är gärningsmännen skulle de väl gått ut med mer info i media och efterfrågat tips. De är helt säkra på sin sak och därmed yppandeförbud. Problemet är att dessa gärningsmän hunnit förstöra bevis och pratat ihop sig under flera dagar samt fått info om mordet och utredningen via media under den tiden, vilket försvårar utredning i form av brist på bevis.
Samtidigt finns det fem, sex sidor vittnesrapporter enligt Aftonhoran.

Jag ser det som att fallet är löst, fattas bara att de erkänner.

Era Beck och Johan Falck-teorier kan ni glömma.
Senast redigerad av Den.smarta 2015-06-22 kl. 23:25.
Medlem
kicki.swedens avatar
Har sett flera inlägg om avsaknaden av brottsligt förflutet, utom stöld eller liknande av en TV, hos bröderna. Ingen av oss vet om de har haft ett brottsligt förflutet, vi vet bara att inget kommit fram. Att de var skötsamma har också skrivits, men det kanske är den yta man viljat visa upp?

Det finns, historiskt, fall där gärningsmannen varit skötsam, ostaffad, haft det relativt städat runt sig tills fasaden börjat rämna. Hugo Färnström tex, var utåt sett en skötsam, hårt arbetande man med misslyckade äktensap bakom sig.... 1964 kräp sanningen fram..... och då var det lite för sent för Kerstin Blom..... Ändå anade ingen att Hugo var barnmördare och ingen mer än domstol och familj visste att han var pedofil.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hugo_F%C3%A4rnstr%C3%B6m

Allt är inte alltid som det ser ut
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Kan de som är övertygade om att moppen körts tillbaka av GM förklara varför man isåfall är så dum som lämnar kvar nyckeln i och påsen med BOs saker ligga intill den?

Är det då inte VÄLDIGT uppenbart att något har hänt föraren till moppen? Vem som helst reagerar ju på ifall nycklarna sitter i och ingen är i närheten. (Kanske inte vid en första anblick, men ganska snart konstaterar en mentalt frisk människa att något kan ha hänt).

Hade GM gjort dig av med nyckel och påse hade det tagit betydligt längre tid att misstänka att något allvarligt hänt.

Kör man tillbaka moppen så får man liksom traska tillbaka sen. Vilken gärningsman skulle villa exponera sig på det sättet??

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in