Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-22, 10:14
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21003920.ab

Uh oh, jag anar trubbel.

Vi får helt enkelt se vad hovrätten gör. I vart fall är det ett smart taktiskt drag från försvararens sida för att sätta lite extra press på Göta hovrätt idag.
2015-06-22, 10:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, jag uppfattar detta nu. Således, vuxna nötdjur, i behov (med krav) om daglig tillsyn, alldeles i anslutning till den plats som är trolig att fynd av MP gjordes. Trolig i den mening att det genom glipan går att titta in, trots att man inte egentligen har tillträde.
Detta är dock fullständigt obekräftat.
Jag skulle dock vilja vända på höger/vänster. Anta att man står på gårdsplanen utifrån denna bild:
https://www.google.se/maps/@58.538912,13.36636,3a,19.4y,131.31h,88.28t/data=!3m6!1e1!3m4!1sxMw0MP_Kd6b-dPrsl3FiQQ!2e0!7i13312!8i6656
Bild där polisen häver sig upp i glipan är maskinhall, med sin mark/tak-sidoskjutport. (Vänster)
Delen för vuxna nötdjur bör då vara till höger.
Artikellänk som berör detta:
http://www.expressen.se/gt/fyndet-som-ledde-till-lisa-holm-17/

Vet inte vad du menar att vända vänster och höger?
Bilden jag länkade till är byggnaden på höger sida vid infarten till gården. Alltså den med glipande dörr.
Denna lada verkar innehålla maskinhall samt nötkreatur:
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Talesman för MP säger att ett fynd gjordes just i en lada. Vilken av dem är inte specificerat men:
"Polisen har även spärrat av en större lada i området samt en bakomliggande barackbyggnad där det under kvällen och natten pågått intensivt tekniskt arbete."
" – Vi har gjort ett fynd i ladan som polisen finner relevant. Därför har man satt upp en avspärrning, sa han på fredagskvällen."'
http://www.expressen.se/gt/hundpatruller-soker-igenom-skogsomrade/

Med tanke på att MP knappast kan ha gått in vart som helst i byggnader var det denna glipa som väckte mitt intresse.
..Så om MP kan kika in/ kliva in och hitta signifikant fynd i en lada undrar jag varför inte nån sett detta tidigare. Dels via att a) gården borde genomsökts då polis uppmanat till detta, dels via att b) nötdjur sägs finnas i byggnaden, folk borde röra sig där dagligen.
Om plagget lagts dit först på fredag så är det oavsett ytterligare ett fynd till skilt från Lisa, iaf innan hon hittas. Varför denna spridning/slarv? Ett par fynd är väl en sak - men 10-12 st relativt lätthittade?
Senast redigerad av develi 2015-06-22 kl. 10:19.
2015-06-22, 10:16
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Har inte följt tråden särskilt noga de senaste dygnen så hoppas inte jag upprepar något som redan tagits upp, men även om det inte är troligt så finns det ju alltid en risk att Lisas mördare kan vara någon i stil med den misstänkte mördaren på en 79-åring i Saltholmen i Göteborg.

http://www.expressen.se/gt/dariusz-misstanks-ha-mordat-79-ariga-bo/

Denne (polske) man misstänks för flera mord i Europa och har enligt Expressen ingen känd koppling till Sverige eller BO. Trots det så är polisen onekligen rätt säker på att det är rätt person. Enligt LGWPs statistisk borde det väl vara näst intill omöjligt att han skulle legat bakom mordet på 79-åringen. Ändå verkar det som att detta faktiskt är fallet. Det märkligaste är att polisen inte har någon aning om motiv eller så (varken ekonomiska, hämnd eller något annat uppenbart).
Vill med detta bara säga att man kanske ska ta det lite lugnt med att utgå från att bara kolla statistik när man diskuterar Lisas mördare. Det finns ju tyvärr en möjlighet att Lisas mördare inte hade någon koppling till varken henne eller området och att denne direkt efter mordet dumpade henne på den plats där hon hittades samt gjorde sig av med hennes tillhörigheter lite slumpmässigt och sedan drog från platsen (och hade turen att ingen upptäckte honom). I så fall lär det bli väldigt jobbigt för polisen.

Jag säger absolut inte att det är såhär det är (och tror inte heller det). Jag säger bara att de som i tråden är 100 % säkra på vem GM är eller inte är kanske bör avvakta lite innan de uttrycker sig så starkt. Som sagt, den misstänkte mördaren till 79-åringen i Saltholmen "borde" enligt statistiken inte begått brottet, speciellt som han inte har några kända kopplingar till GM eller ens Sverige vad polisen vet, ändå verkar det med rätt stor säkerhet som att han gjort det.
Senast redigerad av DenLilleTjocke 2015-06-22 kl. 10:19.
2015-06-22, 10:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLilleTjocke
Har inte följt tråden särskilt noga de senaste dygnen så hoppas inte jag upprepar något som redan tagits upp, men även om det inte är troligt så finns det ju alltid en risk att Lisas mördare kan vara någon i stil med den misstänkte mördaren på en 79-åring i Saltholmen i Göteborg.

Denne (polske) man misstänks för flera mord i Europa och har enligt Expressen ingen känd koppling till Sverige eller BO. Trots det så är polisen onekligen rätt säker på att det är rätt person. Enligt LGWPs statistisk borde det väl vara näst intill omöjligt att han skulle legat bakom mordet på 79-åringen. Ändå verkar det som att detta faktiskt är fallet. Det märkligaste är att polisen inte har någon aning om motiv eller så (varken ekonomiska, hämnd eller något annat uppenbart).
Vill med detta bara säga att man kanske ska ta det lite lugnt med att utgå från att bara kolla statistik när man diskuterar Lisas mördare. Det finns ju tyvärr en möjlighet att Lisas mördare inte hade någon koppling till varken henne eller området och att denne direkt efter mordet dumpade henne på den plats där hon hittades samt gjorde sig av med hennes tillhörigheter lite slumpmässigt och sedan drog från platsen (och hade turen att ingen upptäckte honom). I så fall lär det bli väldigt jobbigt för polisen.

Jag säger absolut inte att det är såhär det är (och tror inte heller det). Jag säger bara att de som i tråden är 100 % säkra på vem GM är eller inte är kanske bör avvakta lite innan de uttrycker sig så starkt. Som sagt, mördaren till 79-åringen i Saltholmen "borde" enligt statistiken inte begått brottet, speciellt som han inte har några kända kopplingar till GM eller ens Sverige vad polisen vet, ändå verkar det med rätt stor säkerhet som att han gjort det.
Han greps dagen efter Lisas försvinnande i Düsseldorf, Tyskland.
2015-06-22, 10:20
Medlem
MissMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLilleTjocke

Jag säger absolut inte att det är såhär det är (och tror inte heller det). Jag säger bara att de som i tråden är 100 % säkra på vem GM är eller inte är kanske bör avvakta lite innan de uttrycker sig så starkt. Som sagt, mördaren till 79-åringen i Saltholmen "borde" enligt statistiken inte begått brottet, speciellt som han inte har några kända kopplingar till GM eller ens Sverige vad polisen vet, ändå verkar det med rätt stor säkerhet som att han gjort det.

Även en 26-åring kvinna är borta. Cykel och tillhörigheter kvar utanför affären hon skulle handlat i.
2015-06-22, 10:21
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Den besvärliga kunden var där på lördagen, inte på söndagen. Och förresten har det senare dementerats. Det skulle visst inte ha varit någon besvärlig kund alls.

...................

Aftonbladet sände nyss ut en flashnyhet där den äldre broderns advokat citeras.

Visst, det framgår ju i texten att det är i överklagan som advokaten uttalar detta, men Aftonbladet väljer att slå upp det som en färsk nyhet.

Har advokaten från att överklagandet skrevs fått uppdatering från åklagaren om hur det just nu ligger till med teknisk bevisning? Överklagandet skrevs ju i torsdags. Mycket kan ha hänt sedan dess när det gäller analyser osv. Eller kanske inte, det har ju varit storhelg.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21003920.ab

Jag tolkar det som att artikeln handlar om det överklagande som gjorts idag, dvs storebroderns.
2015-06-22, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Vi får helt enkelt se vad hovrätten gör. I vart fall är det ett smart taktiskt drag från försvararens sida för att sätta lite extra press på Göta hovrätt idag.

Bör inte obduktionsresultatet vara klart vid det här laget , så att de misstänkta isåfall kan bindas till brottet i det fall de är skyldiga ?
2015-06-22, 10:24
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Jag tolkar det som att artikeln handlar om det överklagande som gjorts idag, dvs storebroderns.
Helt rätt. Det är jag som inte kan läsa.

Men hur som helst, är advokaten uppdaterad om hur det ligger till just nu?
2015-06-22, 10:26
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Bör inte obduktionsresultatet vara klart vid det här laget , så att de misstänkta isåfall kan bindas till brottet i det fall de är skyldiga ?

Jag vet faktiskt inte. Men förhoppningsvis är det klart snart.
2015-06-22, 10:27
Medlem
Geres avatar
Varför skulle det vara just en jägare??

Om det var känt att Lisa blivit skjuten skulle jag kunna förstå det, men troligen så är hon inte det.

Skulle det avlossats ett skott så skulle ju hela trakten hört det, och ute på landet så brukar man hålla koll på sådant.

Citat:
Ursprungligen postat av joppepi
Jaktspåret är intressant. Var väl fler än jag som fick associationer redan när man såg jaktlaget på Facebook.
Enstörig, personlighetsstörd jägare. ( Obs. Antyder inte att jägare generellt är såna .)
2015-06-22, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isakat

Måste obduktionsresultatet vara klart innan resultaten av övriga tekniska fynd kan presenteras?
2015-06-22, 10:29
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Helt rätt. Det är jag som inte kan läsa.

Men hur som helst, är advokaten uppdaterad om hur det ligger till just nu?
Det hoppas jag! Men i så fall har hon också tummat på yppandeförbudet...? Och i så fall, om det stämmer alltså, tycker jag det börjar kännas ytterst tveksamt det hela.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in