Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-22, 17:18
Medlem
ATLAS64s avatar
en tanke bara! kvinnan som sitter häktad skäligen misstänkt för skyddande av brottsling ,om hon släpps fri imorgon Tisdag ,,så betyder det att hon inte skyddar någon brottsling
och då är ju inte de andra 2 MGM några brottslingar heller
2015-06-22, 17:19
Men seriöst hur jävla lång tid ska det ta?! De har jaft både kroppen och annan bevisning i många dagar nu. Detta fall borde ju vara oerhört prioriterat. Det måste ju finnas en hel del DNA på de som matchar balterna om det nu är dem?!

Har jag fel? Kan det vara så att de funnit massa DNA, men har ingen att matcha det med?!

Är det olagligt att ta random DNA-test på alla män mellan 18-40 i närområdet som kan vara misstänkta? Ställ upp dom på ett led och få det gjort för fan.

Hallå vad är det som tar sån jävla tid?!
2015-06-22, 17:19
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Det som jag finner konstigt är att åklagaren lyckades få bröderna häktade på "sannolika" i tingsrätten när samma bevisning inte ens verkar räcka till till häktning på "skäliga" i hovrätten? Eller är det kanske just det som hovrätten vill att åklagaren ska kommentera? Att häktningen ska få stå kvar på sannolika och att misstankegraden inte ska sänkas till skäligen misstänka (då omhäktningen ändå skulle behöva ske i morgon).

Hur funkar det när hovrätten överprövar tingsrättens häktningsbeslut? Är det häktning oaktat på vilken grund häktningen skett eller prövar man bara häktning på sannolika och det behöver inkomma ett "andrahandsyrkande" på skäligen? Eller kan hovrätten ex officio sänka misstankegraden från "sannolika" till "skäligen"?

Jag sätter förstås mitt hopp om svar till Tingsnotarien.

Det är väl ingen härinne som vet vad det ens finns för bevis? jag förstår inte varför folk härinne ser det som synonymt med bevis mot bröderna inte finns bara för att det inte har kommit fram i häktningsförhandlingarna helt säkert.. vilka å andra sidan är sekretess på. Nu pratar vi inte heller om bevis som man går till ett åtal med, för jag antar att det är en helt annan sak att bevisa en gärningsmans skuld jämfört med att hitta en anledning att hålla en misstänkt häktad... men vad vet jag.
2015-06-22, 17:20
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skyffla
Men detta uttalande torde ju grunda sig i TR:s beslut från förra tisdagen. Varför är det omöjligt att teknisk bevisning inkommit under dessa sex dagar som följt?

Nej men som sagt innan så dyker det upp tekniska bevis, då är det ju solklart annat, men detta är i dagsläget nu.
2015-06-22, 17:21
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
För att citera Advokat Inger Rönnbäck

Läser man detta så då är det ju självklart att bröderna släpps om det inte kommer några oväntade saker nu, med tekniska bevis eller så, detta är för låga grunder att hålla dessa gripna, fråga GW också.
Nåja, nu ska du nog vara lite försiktig med att tolka försvarets partsinlaga alltför objektivt. Hela bilden kommer knappast fram där.

För att vara lite djävulens advokat här så kan det ju tänkas att det hovrätten vill ha svar på av åklagaren inte behöver vara av alltför dramatisk karaktär. Kanske rör det bara ett förtydligande avseende någon av häktningsgrunderna som hovrätten är oklar över.
2015-06-22, 17:22
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Det som jag finner konstigt är att åklagaren lyckades få bröderna häktade på "sannolika" i tingsrätten när samma bevisning inte ens verkar räcka till till häktning på "skäliga" i hovrätten? Eller är det kanske just det som hovrätten vill att åklagaren ska kommentera? Att häktningen ska få stå kvar på sannolika och att misstankegraden inte ska sänkas till skäligen misstänka (då omhäktningen ändå skulle behöva ske i morgon).

Hur funkar det när hovrätten överprövar tingsrättens häktningsbeslut? Är det häktning oaktat på vilken grund häktningen skett eller prövar man bara häktning på sannolika och det behöver inkomma ett "andrahandsyrkande" på skäligen? Eller kan hovrätten ex officio sänka misstankegraden från "sannolika" till "skäligen"?

Jag sätter förstås mitt hopp om svar till Tingsnotarien.

Eftersom tingsrätten hade möjlighet att häkta kvinnan såsom skäligen misstänkt, utan att åklagaren yrkade på det i andrahand gissar jag på att hovrätten också har samma möjlighet, vore konstigt annars kan man tycka

Jag finner heller inget direkt stöd, genom en översiktlig läsning ska erkännas, av rättegångsbalken som säger emot att hovrätten inte har rätt att ex offico sänka misstankegraden.

Återkommer när jag kollat upp saken närmare, men annars håller jag med att det är märkligt om det föreligger sannolika skäl i TR och inte ens skäligen misstänkt i Hov:R.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dongfeng
Det enda vi vet ang. polisarbetet är, att efter diverse fynd från MP:s sida, greps och anhölls bröderna+kvinnan innan Lisas kropp påträffades.

Jag har svårt att tro att erfarna polisledningar gör slumpmässiga tillslag i ett sådant här allvarligt ärende. Och nu pågår naturligtvis ett intensivt arbete att leda i bevis som håller till "ställt utom all rimlig tvivel". Jag är mer optimistisk än LGWP i det fallet. Hoppas iallafall så det tragiska fallet får ett avslut. Och denna tråd kan begravas.

Här tycker jag du gör ett påpekande som är viktigt i sammanhanget; Något ledde fram till de dramatiska händelserna den kvällen Lisas kropp hittades. Man hade ändå sökt några dagar utan att komma i direkt närhet av kroppen. Men brödernas agerande och fynd som gjordes ledde av allt att döma till att kroppen faktiskt hittades. Och därmed kom man ett jättekliv närmare att kunna lösa detta brott; nämligen man har en kropp och fyndplats för denna. Detta är av oerhörd vikt för att kunna lösa brottet. Fyndplatsen är vidare rätt speciell då inte vem som helst har kännedom om den (eventuellt inte heller nycklar till den). Så oavsett om bröderna släpps eller inte imorgon har denna brottsutredning helt OK förutsättningar. De faktorer som talar för att man ska kunna lösa detta brott är:

-Man har hittat kroppen (ger dödsorsak samt ev andra spår)
-Man har en försvinnandetidpunkt och plats för försvinnande
-Man har hittat saker som tillhör offret (vilka genomgår testning för DNA osv)
-Man har hört de personer Lisa träffade innan hon försvann, personer som står henne nära samt andra av intresse (ex. närboende)
-Man har tillgång till offrets datortrafik m m
-Man kan utifrån försvinnandeplats/ fyndplats pejla mobiltrafik så långt detta är möjligt

Jag kan faktiskt inte se att brödernas häktning "förstört" denna utredning på något större vis. Alla utförda åtgärder är sådana som skulle utförts i vilket fall som helst, även om man nu tittat närmare på bröderna. Och om inte annat kan de avföras från den fortsatta utredningen. Så alla som (gissningsvis inspirerade av GWs luddiga uttalanden) skriker skandal kanske kan ta och lugna sig lite.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blofeldt
Det behövs inga tekniska bevis för häktning och eventuellt fällande dom. Jämför med det så kallade "Kakelugnsmordet" i Stockholm 1962 som begicks på Drottninggatan 95. Vare sig kropp mordvapen eller brottsplats fanns. Ändå blev det fällande dom på livstidsstraffarbete.

Fallet finns beskrivit på youtube

Ojonen fallet på Öland satt sambon ett helt år för mordet kroppen har aldrig återfunnits. Han blev frikänd och en miljon skadestånd. Men efter quick skandalen. Så räcker det inte med ett erkännande allenast utan de måste även binda personen tekniskt till brottet. Rätta mig gärna om det är fel...
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Men seriöst hur jävla lång tid ska det ta?! De har jaft både kroppen och annan bevisning i många dagar nu. Detta fall borde ju vara oerhört prioriterat. Det måste ju finnas en hel del DNA på de som matchar balterna om det nu är dem?!

Har jag fel? Kan det vara så att de funnit massa DNA, men har ingen att matcha det med?!

Är det olagligt att ta random DNA-test på alla män mellan 18-40 i närområdet som kan vara misstänkta? Ställ upp dom på ett led och få det gjort för fan.

Det sjuka är att alla som är födda i Sverige från 70 talet och framåt har lämnat blod vid födseln, i teorin skulle alla grova våldsbrott kunna köras mot den basen.
2015-06-22, 17:23
Medlem
ATLAS64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ATLAS64
en tanke bara! kvinnan som sitter häktad skäligen misstänkt för skyddande av brottsling ,om hon släpps fri imorgon Tisdag ,,så betyder det att hon inte skyddar någon brottsling
och då är ju inte de andra 2 MGM några brottslingar heller

skulle då alla ev bli frigivna och det visar sig att de är oskyldiga , då har Sverige gjort bort sig totalt
och vad ska Litauen få för tankar då om Sveriges rättsväsende ?
2015-06-22, 17:24
Medlem
Xfiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside

Gällande serievåldtäktsmannen Niklas Eliasson topsade polisen i Örebro 500 män i ”passande ålder och längd” för att hitta gärningsmannen.

"Veckan före gripandet kallades 23-åringen att lämna dna-prov, så kallad topsning, samma måndag som han senare greps. Men på fredagen ringde han och lämnade återbud. Gripandet var dock inte en följd av återbudet, enligt polisen".

http://www.dn.se/nyheter/sverige/orebromannen-ville-inte-bli-topsad/
Senast redigerad av Xfiles 2015-06-22 kl. 17:26.
2015-06-22, 17:24
Medlem
Har Riksmordkommissionen varit inblandad?
Om inte är det kanske dags för de osmarta lantisarna att kall in dem nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in