Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-22, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det går inte annat än att hänvisa till en personlig känsloyttring kring detta, men det hördes som att det var på vippen att dom skulle släppas idag. Dock bra bedömt att ta in åklagaren, även om det dröjer ytterligare en dag. Vad utslaget än blir, så blir det komplett.

Om så sker att dom frisläpps, då hoppas jag djupt och innerligt att utredningen har annat material som arbetas med.
Det sitter med största sannolikhet en ensam gärningsman ett par år äldre än bo och har undankommit med allt. Eller ngn störd individ som gör stora rubriker på sociala medier och sörjer lite väl mycket och är lite väl förstående och förmodligen finns inom en relativt nära bekantskapskrets. Gm bor med största sannolikhet inom Skövde komun och har antingen blivit dissad, uppmevt att bo älskar gm i sin egna värld men blir frustrerad när bo inte fattar att han älskar henne.och förmodligen har bröderna sett visa saker men valt att inte lägga sig i för att rädda sitt eget skinn. Ngn som följt henne via sociala medier som sedan blivit till en besatthet... Eller så är det en kvinna runt samma ålder som gått bananas av svartsjuka... Sannolikheten finns ju att bröderna var på fel plats fel tillfälle och valde att ej agera vad dom bevittnade.... Allt är ju objektivt och inte enbart häxjakten via forumet att hitta ngn skyldig, vem som helst bara d blir ngn, alla hänga ut alla vet allt och invandringsfrågorna har väl aldrig varit så stor, lägg till en jäkla katt på det oxå... Omg...om fallet vet vi endast med säkerhet att bo är påträffad avliden , varken mer eller mindre, objektiviteten är frånvarande när man mållåser personer av annan härkomst , då kommer man ingenstans... Tror jag....
2015-06-22, 16:38
Medlem
För mig, som är ny inom allt sånt här. Skulle någon kunna förklara vad som hänt idag?
Männens har överklagat, det vet jag men vad har hänt nu?

Kommer de häktas eller vad är det som händer? Förstår mig inte riktigt på hur allt sånt här fungerar.
2015-06-22, 16:38
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Jag säger det igen; jag anar att vi just nu bevittnar ett polisiärt debacle av historiska mått. Jag är rädd att fallet kommer förbli ouppklarat.

Hur menar du? Som Leif GW konstaterade i sin artikel så är det tyvärr så att uppemot hälften av alla spaningsmord aldrig blir uppklarade. Det är inte ovanligt att man haft misstänkta som man haft god anledning att sätta sina slantar på som GM, men det har inte gått att få fram tillräcklig bevisning mot dem som hållit i domstol.

Det är naturligtvis ett misslyckande, men inget unikt. Tyvärr lämnar inte alla gärningsmän en massa spår efter sig och alla skyldiga snackar inte heller bara för att de får gå igenom ett antal pressande förhör.
2015-06-22, 16:39
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollaanristi
Hur vanligt är detta förfarandet?
Det är ovanligt. Normalt baserar hovrätten sitt beslut på liggande material och överklagandet. Om det inte spelar någon roll vad motparten säger hör man inte denne och avslår överklagandet.
2015-06-22, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Vad kan det tyda på? Att åklagaren har mer på fötterna avseende en av bröderna?
Svårt att säga, svagast mot den yngre eller starkast och de vill ha mer för att fortsatt häktade av bägge eller annars måste de släppa dem.
Man kan komma ihåg att tingsrätten fick ta till egenkonstruerad brottsrubricering för att häkta dem på den starkare misstankegraden. Något som sen rådmannen försökte pudla om. Kvinnan endast på den svagare misstankegraden, tingsrätten var inte nöjd med åklagarens framställan och korrigerade formulering och misstankegrad för kvinnan.
2015-06-22, 16:41
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
Dum fråga igen: Är det inte ovanligt att inte all bevisning följer med till den högre rätten vid överklaganden i det här fallet gällande häktningen? Det borde väl vara så att det inte ska finnas något som inte finns med eller?

En högre rätt prövar i grunden om den lägre rätten fattat ett riktigt beslut - dvs den utgår från samma handlingar som underrätten avgjorde målet på.

I vissa fall som tingsnotarien redan varit inne på kan bägge sidor inge kompletteringar till hovrättsförhandlingen. Men det ligger ingen automatik i det. Med tanke på att åklagaren tycks vara pressad så kan vi nog ganska lugnt utgå från att han kommer att hosta fram det han ev. fått fram ytterligare imorgon. Har han ingenting så verkar det ju just nu som att hans case inte ser så bra ut.

Notera också att omhäktning måste begäras imorgon på sannolika skäl avseende kvinnan för brottet grovt skyddande av brottsling. Det är nog ingen högoddsare att i vart fall hon kommer att bli frisläppt imorgon.
2015-06-22, 16:42
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babygotdmac
För mig, som är ny inom allt sånt här. Skulle någon kunna förklara vad som hänt idag?
Männens har överklagat, det vet jag men vad har hänt nu?

Kommer de häktas eller vad är det som händer? Förstår mig inte riktigt på hur allt sånt här fungerar.
Bröderna har överklagat tingsrättens beslut att häkta dem. Vi väntar nu på att hovrätten ska pröva häktningsyrkandet. Hur hovrätten beslutar vet vi först i morgon.

Hovrätten har även begärt att åklagaren ska yttra sig angående den yngre brodern, om vad vet vi dock inte.
2015-06-22, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Hur menar du? Som Leif GW konstaterade i sin artikel så är det tyvärr så att uppemot hälften av alla spaningsmord aldrig blir uppklarade. Det är inte ovanligt att man haft misstänkta som man haft god anledning att sätta sina slantar på som GM, men det har inte gått att få fram tillräcklig bevisning mot dem som hållit i domstol.

Det är naturligtvis ett misslyckande, men inget unikt. Tyvärr lämnar inte alla gärningsmän en massa spår efter sig och alla skyldiga snackar inte heller bara för att de får gå igenom ett antal pressande förhör.
Någon som vet hur mycket uppklarandegraden överstiger de 3/4 (har jag för mig det var) av morden som är i stort rena familjedramer?
2015-06-22, 16:44
Medlem
oddset på att dom släpps 1,001! Det värsta är att utredningen bromsa in när bröderna häktades tjänstefel att inte driva det vidare som ett öppet ärende TILLS det finns så mycket bevis att man helt kan utesluta några andra!!

Nu kommer detta fallet att sändas på tv om 15 år i svenska fall för FBI.
2015-06-22, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Åklagaren har nog inte haft möjligheten, normalt fattas beslut utan att åklagaren hörs. (FB) Vad äter grisar?
OK, så om det inkommit ny bevisning sedan häktningsförhandlingarna förra tisdagen talar det mesta för att åklagaren kommer kunna övertyga HR om fortsatt häktning?

För en person inte helt insatt i det juridiska känns det bakvänt att man som åklagare inte kan tillskjuta bevisning under tidens gång. Säg att HR i dag hade beslutat om släppa de båda bröderna samtidigt som åklagaren faktiskt har nya och starkare bevis, då hade han fått begära omhäktning typ imorgon? Då hade ju bröderna haft ett antal timmar på sig att röja bevis?
2015-06-22, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

Tyvärr är det ju massvis med
Ouppklarade mord och övriga brott
med för den delen. Tack vare Mp har ju massor av försvunna människor funnits döda och även levande. Tänk innan Mp vilket mörkertal av olösta fall :-(
2015-06-22, 16:46
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skyffla
OK, så om det inkommit ny bevisning sedan häktningsförhandlingarna förra tisdagen talar det mesta för att åklagaren kommer kunna övertyga HR om fortsatt häktning?

För en person inte helt insatt i det juridiska känns det bakvänt att man som åklagare inte kan tillskjuta bevisning under tidens gång. Säg att HR i dag hade beslutat om släppa de båda bröderna samtidigt som åklagaren faktiskt har nya och starkare bevis, då hade han fått begära omhäktning typ imorgon? Då hade ju bröderna haft ett antal timmar på sig att röja bevis?

En åklagare kan teoretiskt för att förhindra detta, om han får in nya bevis omedelbart yrka omhäktning i tingsrätten och då ta fram sina nya bevis, istället för att förlita sig på att hovrätten ger honom möjlighet att inkomma med dem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in