Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-22, 11:19
Bannlyst
Varför är polisen så korkad att man häktar någon utan teknisk bevisning?

Sverige i ett nötskal
2015-06-22, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Som jag nämnt tidigare ska man inte sammanblanda brottsrubricering och misstankegrad.

Man kan lika gärna vara på sannolika skäl misstänkt för stöld som skäligen misstänkt för mord.

Det är två vitt skilda saker som jag försökt förklara i denna tråd vid ett flertalet tillfällen.

Vad säger således att häkta någon som skäligen misstänkt? Det säger helt enkelt att bevisningen mot dig inte är särskilt starkt. Brottet för vilket du är skäligen misstänkt påverkas emellertid inte av misstankegraden.

Det mest troliga är väl att hon har lämnat falskt alibi?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollaanristi
Jag misstänker att om så vore fallet skulle det finna teknisk bevisning vid det här laget.
Jag hoppas jag har fått fel information, andrahands uppgifter från en som varit på plats. Den personen sa att kroppen var delad i 5 bitar. Hoppas verkligen att detta bara är bullshit!
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Om brorsorna hade varit svenskar så hade de inte suttit häktade nu. Jag misstänker att man är så rädd att de försvinner utomlands att man burar in dom på lösare grunder än vanligt. Det är nog också därför media fått veta mindre än vanligt och att försvarsadvokaterna tvingas vara tysta, för det hela sköts inte så snyggt.

Min gissning: GM är en ensam man i övre tonåren eller i början av 20-års åldern. Han har inte begått något allvarligt brott tidigare men har haft fantasier om det. Han är tystlåten och dämpad, kanske lite asocial och ser inte speciellt bra ut. Han har dåligt självförtroende och knappt någon erfarenhet av tjejer. Han och Lisa har med stor sannolikhet träffats men de känner inte varandra speciellt väl. Sannolikt är att de har gått på samma skola och att han varit intresserad av henne. Han har fantasier om våldsam sex och på hans dator lär man kunna hitta bilder/filmer på detta. Till slut räcker det inte att bara titta på våldsporr/snuff-liknande filmer/bilder och han bestämmer sig för att konfrontera Lisa. Han har iakttagit henne under en längre tid och vet var hon jobbar osv.

Dagen när hon försvinner så har han varit där och väntat. Eftersom hon känt till honom så har hon inte varit rädd för att prata/gå iväg med honom. Kanske har han erbjudit henne skjuts och sagt att moppen kan få plats på t.ex. hans flak. Hans bil kanske står en bit bort så att den inte syns om man är inne eller strax utanför cafét. När hon sätter sig i bilen så stryper/slår han henne medvetslös, begår övergreppet och tar död på henne.

Sedan gör han sig av med hennes tillhörigheter lite i taget för att förvirra utredarna. Kroppen dumpas heller inte samma dag utan han åker runt för att hitta ett bra ställe. Kroppen kan ha flyttats flera gånger. Kanske har den varit nedgrävd och sedan tagit upp igen för att flyttas. Mycket möjligt att GM är orolig och har svårt att bestämma sig för vad han ska göra av kroppen.
Vilken tur för honom att bröderna skulle stryka omkring nära där man sedan kom att finna Lisa och flera av hennes tillhörigheter, och det efter att han hade lagt andra av Lisas tillhörigheter på brödernas arbetsplats och alldeles nära deras bostad. Så det kan slumpa sig...

Nej, bröderna bör vara inblandade.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-06-22 kl. 11:26.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Han har uttalat sig och sagt att fynd och vittnesuppgifter når upp till "sannolika skäl"."gnällig..!? - Jag misstänker att det är helt relevanta anmärkningar vad betr. substansen i de "indicier" som finns.Nej, här är det inte frågan om "rätt"; här är det indicievärdering som gäller. Och då hänger det bl.a. på i vilken skyddad verkstad som hovrättsledamöterna tillbringat sina liv.

Ja, och det är det enda han sagt i princip, och advokaterna har kontrat med att deras klienter är oskyldiga. Helt i sin ordning och ingendera part strider mot yppandeförbudet.

Jag förlitar mig på att hovrätten värderar bevisläget korrekt.
2015-06-22, 11:21
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Eller just därför det inte finns det?

Nej, usch. Inga spekulationer utan vi avvaktar fakta.
"Fakta" är väl inte korrekt i det här fallet? - Har du ingen lämpligare benämning?
2015-06-22, 11:21
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musklart
Varför är polisen så korkad att man häktar någon utan teknisk bevisning?

Sverige i ett nötskal

För att man har fyra dagar på sig från anhållandet att begära om häktning. Det är ytterst sällsynt att teknisk bevisning är färdigställd inom fyra dagar.
2015-06-22, 11:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bandellas
Anledningen till det "saknas" teknisk bevisning, samt att tid för mord inte går att fastställa beror på att LH tyvärr blivit styckmördad (Info kommer från en som fått tag på info i utredningen)

Pris, iom att polisen i videon från presskonferansen säger "Lilsas ena"... och kommer på sig själv och tittar ner, så tyder mycket på detta.
Medlem
Bandellass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkidelisa
En som fått tag på info i utredningen? Du får nog presentera lite mer "info" och förklara hur någon fått tag i denna info om du inte vill avfärdas som troll, är jag rädd. Dessutom; varför skulle det inte kunna finnas teknisk bevisning för att kroppen är styckad? Eller tid för mord?

Infon kommer från en f.d polis som har kontakt med sina kollegor som fortfarande jobbar som poliser och som är intresserade av vad som hänt och har kollat upp i fallet.

Jag vet inte hur de fastställer tidpunkt, men tydligen verkar det vara svårt när det rör sig om styckmord. Sen när det gäller den tekniska bevisningen så kanske de vill vara 100% säkra så de inte missar något om det nu är bröderna som de som gjort något.
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homerun
Jag har hört "rykten" att Lisa blev utsatt för våldtäckt/våldtäcktsförsök vid baksidan av cafét och att hon blev strypt och troligen död direkt under denna "kamp". Att hon sedan fortslats vidare till en lada och att man börjat stycka hennes kropp i syfte att göra sig av med den i en gödselhög. Polisen ska inte veta om hon dog direkt eller om hon levde efter våldtäckten då kroppstemperatur/andra indikationer försvåras av kroppens skick. Någon annan som hört dessa rykten?

Det finns inga spår av strid vid/runt mopeden. Tvärtom är allt städat runt moppen. En kasse är ordentligt nedställd bredvid mopeden. Troligen för att inte vara i vägen vid starten av moppen.
Nyckeln ordentligt isatt. Moppen är inte omkullvält. Hade spår av strid förekommit på platsen hade nog även en inkompetent polis säkrat dom. Säkerligen har strid förekommit då Lisa försökt rädda sitt liv - men icke vid moppen och förmodligen vid ett senare tillfälle, annanstans.
Det ska bli intressant med analysen av nagelskrapet under Lisas naglar. Där borde spår av en GM återfinnas även om hon blivit strypt som nån föreslog.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
"Fakta" är väl inte korrekt i det här fallet? - Har du ingen lämpligare benämning?

Nej, vi kommer väl vid någon tidpunkt, eventuellt då åtal väcks, att få veta vad som skett.
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Jag förlitar mig på att hovrätten värderar bevisläget korrekt.
Det gör nog de häktade bröderna också. - Själv har jag inga större förhoppningar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in