Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-22, 11:13
Medlem
Jag har hört "rykten" att Lisa blev utsatt för våldtäckt/våldtäcktsförsök vid baksidan av cafét och att hon blev strypt och troligen död direkt under denna "kamp". Att hon sedan fortslats vidare till en lada och att man börjat stycka hennes kropp i syfte att göra sig av med den i en gödselhög. Polisen ska inte veta om hon dog direkt eller om hon levde efter våldtäckten då kroppstemperatur/andra indikationer försvåras av kroppens skick. Någon annan som hört dessa rykten?
2015-06-22, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandellas
Anledningen till det "saknas" teknisk bevisning, samt att tid för mord inte går att fastställa beror på att LH tyvärr blivit styckmördad (Info kommer från en som fått tag på info i utredningen)
Jag har fått samma info
2015-06-22, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Men som sagt det kan vara en bra taktik från advokatens sida att vara lite "gnällig" i media.

Du har rätt, och det belyser den naturliga rättsosäkerheten som kan manifesteras genom socialt tryck även hos de skickligaste experterna. Om gnäll från media skulle kunna påverka beslutet så kan yppandeförbudet också ha samma verkan.
2015-06-22, 11:15
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Du som är tingsnotarie och alltting: i dagens Aftonblad sägs det att kvinnan är häktad på
"skälig misstanke", inte på sannolika skäl. Hur går detta ihop med rubriceringen "grovt brott".
Visserligen är väl allt skyddande av mördare ett grovt skyddande eftersom mord är ett grovt brott, men det borde ju säga sig själv eftersom de skyddade anklagas för just mord. Jag menar att tillägget "grovt brott" stämmer bättre överens med "sannolika skäl". Tillägget "grovt
brott" blir på så sätt tårta på tårta.

Alltså: "skälig misstanke" i detta fall är ju en lägre misstankegrad. Vad säger du som verkar vara juridiskt skolad? Juridiska teknikaliteter måhända - men inte helt utan intresse.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21003920.ab

Som jag nämnt tidigare ska man inte sammanblanda brottsrubricering och misstankegrad.

Man kan lika gärna vara på sannolika skäl misstänkt för stöld som skäligen misstänkt för mord.

Det är två vitt skilda saker som jag försökt förklara i denna tråd vid ett flertalet tillfällen.

Vad säger således att häkta någon som skäligen misstänkt? Det säger helt enkelt att bevisningen mot dig inte är särskilt starkt. Brottet för vilket du är skäligen misstänkt påverkas emellertid inte av misstankegraden.
2015-06-22, 11:15
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandellas
Anledningen till det "saknas" teknisk bevisning, samt att tid för mord inte går att fastställa beror på att LH tyvärr blivit styckmördad (Info kommer från en som fått tag på info i utredningen)

Mer info kommer eller? Kan du fråga "en som fått tag på info.." om lite mer info?

Jag tycker det är helt sanslöst att bröderna sitter häktade på sannolika skäl när det uppenbarligen inte finns något som tyder på att de har gjort det här. En kropp som styckas/flyttas och göms lämnar massor med "teknisk bevisning" över allt. Fattar inte vad det är som händer – tycker man borde koppla in GW innan polisen förstör det här.
2015-06-22, 11:17
Medlem
MissMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bikergirl
Jag har fått samma info
Nä men fy fan.... hoppas ni är fel informerade 😕
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Du har rätt, och det belyser den naturliga rättsosäkerheten som kan manifesteras genom socialt tryck även hos de skickligaste experterna.

Absolut. Men jag har fullt förtroende för att Göta hovrätt bortser såväl från advokaternas gnällighet som övrigt tryck att hitta syndabockar för mordet på Lisa då de fattar beslut i häktningsfrågan.

Det är en sak att tro att en ensam rådman fattat ett felaktigt beslut men det ska mycket till att tre hovrättsråd missbedömer bevisläget. Det är min uppfattning i alla fall. Det nyss sagda innebär givetvis att om hovrätten bifaller överklagandet och de misstänkta släpps på fri fot är bevisläget synnerligen svagt.
Medlem
Kollaanristis avatar
Citat:
Jag har fått samma info
Jag misstänker att om så vore fallet skulle det finna teknisk bevisning vid det här laget.
Medlem
Citat:
Jag har fått samma info

Hur bedömer du sanningshalten i informationen? Har uppgiftslämnaren rimligtvis kunnat komma över info från utredningen?
2015-06-22, 11:18
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Då även åklagaren rättar sig efter yppandeförbudet (hänvisade till en artikel från Expressen igår av vilken det framgick att åklagaren sökts i fem dagar utan framgång) är yppandeförbudet snarare till förmån för rättsäkerheten.
Han har uttalat sig och sagt att fynd och vittnesuppgifter når upp till "sannolika skäl".
Citat:
Advokatens klient kan mycket väl vara oskyldig, men advokaten själv låter förbannat gnällig om jag får säga det själv.
"gnällig..!? - Jag misstänker att det är helt relevanta anmärkningar vad betr. substansen i de "indicier" som finns.
Citat:
Om hon vidare har rätt ang. bevisningen så kommer hovrätten bifalla hennes överklagan, finns ingen anledning att gnälla i media. Vänta på beslutet istället som kommer komma inom kort.
Nej, här är det inte frågan om "rätt"; här är det indicievärdering som gäller. Och då hänger det bl.a. på i vilken skyddad verkstad som hovrättsledamöterna tillbringat sina liv.
2015-06-22, 11:18
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollaanristi
Jag misstänker att om så vore fallet skulle det finna teknisk bevisning vid det här laget.

Eller just därför det inte finns det?

Nej, usch. Inga spekulationer utan vi avvaktar fakta.
2015-06-22, 11:19
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homerun
Jag har hört "rykten" att Lisa blev utsatt för våldtäckt/våldtäcktsförsök vid baksidan av cafét och att hon blev strypt och troligen död direkt under denna "kamp". Att hon sedan fortslats vidare till en lada och att man börjat stycka hennes kropp i syfte att göra sig av med den i en gödselhög. Polisen ska inte veta om hon dog direkt eller om hon levde efter våldtäckten då kroppstemperatur/andra indikationer försvåras av kroppens skick. Någon annan som hört dessa rykten?
Så länge ingen har erkänt och berättat att de försökt våldta henne bakom caféet, ströp henne osv osv... så finns det ju ingen som rimligen kan veta att det gått till så. Det här ryktet bygger på att bröderna redan erkänt. Och det verkar de inte ha gjort så jag skulle säga att det här är typiska vilda fantasier bara.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in