Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-22, 10:30
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21003920.ab

Uh oh, jag anar trubbel.

Därmed bekräftat att teknisk bevisning helt saknats i TR-häktningsförhandlingar. IR blir citerad = högst troligt korrekt uppgift. (bra jobbat med tidigare artikel GP,, verkligen bra jobbat...)

I vilket fall, hur hade läget sett ut om yppandeförbud inte tillämpats...?
Då gällande eventuella vittnesmål samt inkomna uppgifter, både från allmänhet och möjligtvis även MGM.
En av grunderna som låg till skäl för häktning, ska vara att de tre MGM i grova drag döljer något (ospecifierat) vilket ligger närmast att tro att det har något med icke-överensstämmande uppgifter tex alibifrågor.
Med hänsyn till detta var det verkligen på sin plats att sätta yppandeförbud. Självklart.

Detta gör också att jag börjar ana mer oråd över dagens utslag från Göta HR.
Senast redigerad av rotesau 2015-06-22 kl. 10:37.
2015-06-22, 10:32
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Helt rätt. Det är jag som inte kan läsa.

Men hur som helst, är advokaten uppdaterad om hur det ligger till just nu?
Det vet vi inget om men för det fall det inkommit analyssvar som talar i någondera riktning så kommer åklagaren sannolikt redovisa detta i hovrätten. Med tanke på yppandeförbudet, som sannolikt kommer att gälla även fortsättningsvis, kommer nog inte allmänheten bli särskilt mycket klokare.
2015-06-22, 10:34
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jag vet faktiskt inte. Men förhoppningsvis är det klart snart.
23 januari hittades en kvinna död under mystiska omständigheter i Sigtuna. Dödsorsaken har inte offentliggjorts ännu. 2010 hittades en man död under mystiska omständigheter i Södertälje. Det tog fyra månader att fastställa dödsorsaken.
2015-06-22, 10:35
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Det vet vi inget om men för det fall det inkommit analyssvar som talar i någondera riktning så kommer åklagaren sannolikt redovisa detta i hovrätten. Med tanke på yppandeförbudet, som sannolikt kommer att gälla även fortsättningsvis, kommer nog inte allmänheten bli särskilt mycket klokare.
Yppandeförbudet ställer onekligen till det, men beslutet om huruvida det blir fortsatt häktning kan ju vara en vägledning ändå.

Men det där med tekniska bevis; det har ju gång efter annan i massor av rättsfall visat sig att det dröjer med besked om sådant. Analyser tar tid. Att det inte finns tekniska bevis just nu (om det är så) behöver väl inte automatiskt betyda att det inte kommer att finnas det om ett par veckor?
2015-06-22, 10:36
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linusida77
Teori :

Och då innefattar det att bröderna är gm.

Lisa vinkar av sina vänner vid cafét.

Jag som tjej kollar alltid Facebook mm innan jag sätter mig och kör iväg. Jag som tjej och många andra måste också kissa i förebyggande syfte .
Tror Lisa gjorde detta då hon viste hur långt hon skulle åka när vill inte stanna på vägen hem i en okänd miljö.
Caféet är en trygg miljö för henne.

Tror att någon av bröderna har ertappade henne då hon gjorde sitt behov och det slog slint i skallen på honom.
Våldtäkt och mord vart tyvärr utgången.

Däremot tror jag inte att han har fraktat bort kroppen med bil då han själv har gått till cafét.
Skulle också väcka misstankar hos dom boende med en bil som kör i panik.
Tror han har tagit till någonting i närheten - landet = skottkärra som står tillgängligt.

På vägen med skottkärra faller saker ur lisas fickor då han kör över åkern mot ladan som Lisa hittas i senare.

Efter att han har lämnat hennes kropp går han Hem berättar för brodern vad som har hänt och brodern i all panik hjälper honom att sprida kläder på åkern i tron om att det är ett smart drag.

Tycker hela det här brottet tyder på ett infall från gärningsmannen, inte planerat som vissa säger.
Allt tyder på panik då föremål är utspridda.
Inte helt otroligt. Det som talar emot är att LHs mobil verkar ha varit på väg söderut 18.30 då den slocknade. Lite kort tid för våldtäkt plus mord.

Om gm spred mobildelarna vid denna tidpunkt, vilket är troligt (paniken), så talar det för att LH var död eller att gm hade överlagt att mörda henne senare.

Om han mördade henne i panik, så finns inte mycket tid för våldtäkt.
2015-06-22, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Den besvärliga kunden var där på lördagen, inte på söndagen. Och förresten har det senare dementerats. Det skulle visst inte ha varit någon besvärlig kund alls.

...................

Aftonbladet sände nyss ut en flashnyhet där den äldre broderns advokat citeras.

Visst, det framgår ju i texten att det är i överklagan som advokaten uttalar detta, men Aftonbladet väljer att slå upp det som en färsk nyhet.

Har advokaten från att överklagandet skrevs fått uppdatering från åklagaren om hur det just nu ligger till med teknisk bevisning? Överklagandet skrevs ju i torsdags. Mycket kan ha hänt sedan dess när det gäller analyser osv. Eller kanske inte, det har ju varit storhelg.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21003920.ab

Man ska ha klart för sig att advokatens jobb är att stå på klientens sida (inom ramen för lag och god advokatsed). Om klienten vill överklaga ska advokaten göra så och i det läget måste advokaten lyfta fram allt denne kan komma på som kan ha relevans i omprövningen. Advokaten gör ingen objektiv bedömning av läget utan lyfter upp allt på bordet som skulle kunna påverka hovrätten. Det advokaten nu framfört synes för mig som självklara punkter att ta upp i detta läge, ingen som helst överraskning (annat än att jag själv tycker detta med påståendet om att de misstänktas nationalitet skulle ha påverkat häktningen är lite av ett lågvattenmärke). Att den tekniska bevisningen inte är färdiganalyserad kommer inte föranleda hovrätten att häva häktningen. Dock kommer åklagaren vid eventuell omhäktningsförhandling behöva redovisa hur läget ser ut vad gäller de olika analyser som är under inhämtning. Det som skulle kunna påverka häktningsfrågan redan nu är om de indicier bröderna uppenbarligen blivit häktade på är alltför orimliga och inte håller.
2015-06-22, 10:40
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linusida77
Teori :

Och då innefattar det att bröderna är gm.

Lisa vinkar av sina vänner vid cafét.

Jag som tjej kollar alltid Facebook mm innan jag sätter mig och kör iväg. Jag som tjej och många andra måste också kissa i förebyggande syfte .
Tror Lisa gjorde detta då hon viste hur långt hon skulle åka när vill inte stanna på vägen hem i en okänd miljö.
Caféet är en trygg miljö för henne.

Tror att någon av bröderna har ertappade henne då hon gjorde sitt behov och det slog slint i skallen på honom.
Våldtäkt och mord vart tyvärr utgången.

Däremot tror jag inte att han har fraktat bort kroppen med bil då han själv har gått till cafét.
Skulle också väcka misstankar hos dom boende med en bil som kör i panik.
Tror han har tagit till någonting i närheten - landet = skottkärra som står tillgängligt.

På vägen med skottkärra faller saker ur lisas fickor då han kör över åkern mot ladan som Lisa hittas i senare.

Efter att han har lämnat hennes kropp går han Hem berättar för brodern vad som har hänt och brodern i all panik hjälper honom att sprida kläder på åkern i tron om att det är ett smart drag.

Tycker hela det här brottet tyder på ett infall från gärningsmannen, inte planerat som vissa säger.
Allt tyder på panik då föremål är utspridda.
Men snälla nån... Alla tjejer måste inte kolla facebook innan de åker nånstans. Inte alla måste heller "kissa i förebyggandee syfte". Och inte alla presumtiva våldtäktsmän behöver se nån som kissar för att "anfalla".
Det enda i din teori jag tycker känns logiskt är att det var ett infall och helt oplanerat. Men jag börjar känna mig rätt tveksam till att det är bröderna! Det känns som att de borde ha gjort medgivanden eller rent av erkänt vid det här laget, inte minst att man skulle ha presenterat någon slags teknisk bevisning vid det här laget. Och är mördaren någon förbipasserande utan egentlig koppling till varken Lisa eller orten, som fick ett infall, så blir det svårt att lösa det...
2015-06-22, 10:40
Medlem
Bandellass avatar
Citat:
Jag vet faktiskt inte. Men förhoppningsvis är det klart snart.

Anledningen till det "saknas" teknisk bevisning, samt att tid för mord inte går att fastställa beror på att LH tyvärr blivit styckmördad (Info kommer från en som fått tag på info i utredningen)
2015-06-22, 10:42
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Vi får helt enkelt se vad hovrätten gör. I vart fall är det ett smart taktiskt drag från försvararens sida för att sätta lite extra press på Göta hovrätt idag.
Det hon skriver om den undermåliga redovisningen av vittnesmål och medmisstänktas uppgifter (som bedöms helt sakna styrka) samt obalansen vad betr. yppandeförbudet är ett hot mot rättssäkerheten.
2015-06-22, 10:43
Medlem
MissMeduzas avatar
Har vart med om fall där MGM hålls fortsatt häktad för dennes säkerhet för hot från allmänheten. Likaså fall där dömd brottsling släppts tidigare el senare än avsatt frigivningsdatum, av samma orsak.
I detta fallet kan jag tänka mig ( OM MGM är oskyldiga) att man behöver en ganska stark bevisning till folket för att våga släppa ut dom.
2015-06-22, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Men snälla nån... Alla tjejer måste inte kolla facebook innan de åker nånstans. Inte alla måste heller "kissa i förebyggandee syfte". Och inte alla presumtiva våldtäktsmän behöver se nån som kissar för att "anfalla". (

Kissandet i förebyggande syfte tror jag inte på. Varför skulle hon huka i buskarna när hon mindre än halvtimme innan haft möjlighet att gå på toa i kafét?
2015-06-22, 10:46
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
23 januari hittades en kvinna död under mystiska omständigheter i Sigtuna. Dödsorsaken har inte offentliggjorts ännu. 2010 hittades en man död under mystiska omständigheter i Södertälje. Det tog fyra månader att fastställa dödsorsaken.

Min förhoppning är i risk att inte infrias m.a.o.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in