Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-21, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Föreställ er hur en kropp ser ut när den har legat i eller bredvid ett fuktigt och varmt stall i fem dygn, nu tänker jag närmast på husflugan vars larver kläcks inom ett dygn.

Jag varnar känsliga tittare, ett exempel som åskådliggörs med en död gris:

Fortfarande någon som undrar varför en polis skakade och grät, en tekniker som är vitblek och någon som borrar in fejset i sin hunds päls. Föreställ er att se denna flicka i ett sånt här skick så förstår man att reaktionerna inte måste bero på en styckning. Jag tror att om kroppen var styckad så skulle det inte upplevas på samma obehagliga vis, faktiskt.

EDIT;Det här förutsätter att kroppen hittades inomhus.

Oj! Har aldrig sett ngt liknande. Hur lång tidsrymd handlar detta om?
2015-06-21, 23:10
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Samma sak här, GM måste ha tagit reda på hur rätt tjej såg ut.

"Hon som kör moped".. Men denna dagen var det en annan tjej som körde moped.
2015-06-21, 23:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det står "medverkande personal". Och det är inte en lag som kan tillämpas för att söka människor utan en lag som handlar om att förhindra/minimera skada vid olycka.

Jo, det är just vad det är, sa jag inte att du borde läsa hela lagen?

Efterforskning av försvunna personer i andra fall
4 § I andra fall än som avses i 1-3 §§ skall den eller de myndigheter som regeringen bestämmer efterforska personer som har försvunnit under sådana omständigheter att det kan befaras att det föreligger fara för deras liv eller allvarlig risk för deras hälsa.

Försvinnandet var rubricerat som ett olaga frihetsberövande om jag inte minns fel, finns helt klart skäl att göra antagandet att det kan föreligga fara för liv eller allvarlig risk för hälsa.

Läs nu lagen i sin helhet och försök åtminstone förstå innebörden, du är riktigt jobbig vet du det?
2015-06-21, 23:11
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
En, omöjlig antar jag, fråga till Tingsnotarien: Hur lång kan rättegången tänkas bli om det nu räcker till åtal för bröderna?

Med tanke på att de behöver tolkar.

Oj, det beror nog i första hand på hur många vittnen som måste åberopas men säg följande tidschema.

dag 1: Yrkanden - grunder - samt sakframställan (åklagarens kommer ta tid)

dag 2: Förhör med de tilltalade

dag 3: vittnesförhör

dag 4: eventuellt ytterligare vittnesförhör plus pläderingar.

Min uppskattning omkring 5 dagar (brukar alltid ta längre tid än man planerat).

Men det är under förutsättning att man kan avverka vittnesförhören på cirka en och en halv dag.
2015-06-21, 23:12
Medlem
http://www.aftonbladet.se/incoming/article20993337.ab

Nytt i AB med en liten sammanfattning
2015-06-21, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa.Holm
Nu är jag ingen våldtäktsman, men det säger ju sig själv att det är mer intressant att våldta en söt tjej än en ful.

Nej!

Våldtäkter bygger alltid och undantagslöst på att gärningsmannen blir kåt av makt / våld / tvång, medan vanligt folk som de flesta av oss skulle får problem med erektionen i ångestfyllda situationer. Hos 'normala' män ansamlas adrenalinet på alla andra ställen än i kuken.
2015-06-21, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Oj! Har aldrig sett ngt liknande. Hur lång tidsrymd handlar detta om?

4 dagar nerkortat till 6 min går att läsa fast på engelska
2015-06-21, 23:13
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det var sd-politikern Mantas Maceitavicius som uppgett det för Litauisk media.
Han är väl från Litauen, men hur han skulle kunna känna till det begriper jag inte?
Han kan väl inte varit tolken?
Kan kan han väl. Men enligt Kammarkollegiet finns det totalt tre auktoriserade rättstolkar i litauiska i Sverige, varav två i Västra Götalands län, båda iofs bosatta i Göteborg - plus en i Ljungbyhed i Skåne. Det finns alltså viss redundans, och någon av dem borde ha kunnat vara tillgängliga. Men just vid häktningsförhandlingar är det ju inte alltid en given tolk kan på det korta varslet, och om ingen av de tre är tillgänglig får polis och tingsrätt vackert förlita sig på lokala förmågor, och hur många litauisk- och svenskkunniga sådana förutom Maceitavicius som finns i skövdetrakten är oklart.

Å andra sidan torde ju uppgiften i litauiska media att en av bröderna vidgått inblandning härstamma från Maceitavicius, och den förefaller ju vara osann, så han förefaller inte vara hur välinformerad som helst.
2015-06-21, 23:14
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:

4 § I andra fall än som avses i 1-3 §§ skall den eller de myndigheter som regeringen bestämmer efterforska personer som har försvunnit under sådana omständigheter att det kan befaras att det föreligger fara för deras liv eller allvarlig risk för deras hälsa.

Försvinnandet var rubricerat som ett olaga frihetsberövande om jag inte minns fel, finns helt klart skäl att göra antagandet att det kan föreligga fara för liv eller allvarlig risk för hälsa.

Läs nu lagen i sin helhet och försök åtminstone förstå innebörden, du är riktigt jobbig vet du det?

Ursäkta om jag lägger mig i men vi är medvetna om att det ovanstående endast gäller om sådant ansvar delegerats från regeringen till t.ex. polisen? Men det kanske ni redan gått igenom
Senast redigerad av Tingsnotarien 2015-06-21 kl. 23:17.
2015-06-21, 23:14
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men nu har inget försvunnet offer hörts ropa , såvitt inte någon av MP slog ihjäl henne för hon hittades död. De beordrades att.sluta leta efter Lisa strax innan MGM togs in för förhör. De körs sedan till platsen och trampar kring där en stund. Inte konstigt att ena försvararen anmäldes för jäv om denne som lokal ordförande för MP godkänt det.
Hur ska advokaten som slutade som ordförande på MPS i mars kunna ha godkänt något?

"Advokaten H***na S***d var så sent som i mars ordförande för Missing people och anmäldes i en skrivelse som jävig."
http://www.expressen.se/gt/advokaten-anmals-for-jav-i-lisa-fallet/
2015-06-21, 23:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Läste du ordet "myndigheter" ..

Och kapitlet behandlar 4 kap. Statens skyldigheter - det är alltså en skyldighet för staten att ha sådan verksamhet.
2015-06-21, 23:16
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Oj, det beror nog i första hand på hur många vittnen som måste åberopas men säg följande tidschema.

dag 1: Yrkanden - grunder - samt sakframställan (åklagarens kommer ta tid)

dag 2: Förhör med de tilltalade

dag 3: vittnesförhör

dag 4: eventuellt ytterligare vittnesförhör plus pläderingar.

Min uppskattning omkring 5 dagar (brukar alltid ta längre tid än man planerat).

Men det är under förutsättning att man kan avverka vittnesförhören på cirka en och en halv dag.

Okey, snabbare än jag trodde.
Tack för svaret!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in