2015-06-21, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det är rörigt värre med alla fynd och uppgifter i både media och tråden. Vet du om det finns en lada där? MP:s presstalesman sa att det viktiga/avgörande fyndet hittades i en lada strax före kl 19 och Lisa återfinns inom avspärrade området.

Jag vet inte hur man benämner den typen av byggnad, men för mig som stadsbo ser det ut som en lada.
Har dock blivit korrigerad på den punkten av någon användare, som kallar det uthus.
I mina tidigare inlägg finns beskrivet hur huset ser ut, och även länkat karta. Vet tyvärr inte hur man laddar upp bilder, annars hade jag gjort det. Men använder man sig av google kan man navigera sig runt på tomten. Då ser man det rödvita huset parallellt med ett stenhus som är gult/gräddvitt.
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
De brukar väl vanligtvis få det, det är väl win win för bägge. Cafe eller restaurangägare som får mindre avfallsmängd också. Det brukar väl inte bli så mycket heller, en erfaren cafe-restaurangägare brukar ha bra uppfattning efter någon tid hur mycket som går åt.

Det är möjligt att det är en win win situation men den uppfattningen jag har haft när djurägare har fått överblivna bullar och liknande inklusive mig sjäkv då jag har haft hönsfåglar en gång i tiden är mest att det är ju så synd att slänga det.

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Åtminstone förr i tiden så fick just grisfödare gratis överbliven mat från bl. a. mentalsjukhus.

Grisar är ju allätare så de äter nästan allt som vi människor äter så det låter rimligt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jämförelsen med vatchareeyafallet haltar betänkligt. Där fanns bindande teknska bevis, det gör det inte i det här fallet. Om det finns folk med alternativa teorier i den tråden, vad är det som hindrar att folk med alternativa teorier i den här tråden har rätt? Kommer du alltid att dra upp Vatchareeya så fort någon ifrågasätter det korrekta i en häktning? I så fall kan jag dra upp ett otal exempel på folk som har blivit orätt häktade.

Ja, och det som ytterligare skiljer detta fall från fallet med Bangsuan är att de misstänkta litauerna saknar koppling till Lisa Holm. Om de hade umgåtts med Lisa så borde väl någon känna till det? Lisa var en ung tjej och hon kan förstås ha fått nya vänner på orten som hennes föräldrar inte känner till men litauerna är inte så sannolika som hennes nya vänner, på grund av åldersskillnaden och klasskillnaden.
2015-06-21, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellabu
Känner bara spontant utan o vara så insatt i allt, att om man nu skulle begå ett så fruktansvärt brott så hade man natuligtvis drabbats av viss panik att göra sig av med kroppen. Då jag antar att gm lagt henne i ngt sorts fordon o kört därifrån ganska omgående...så är det jag tycker känns konstigt att man inte isf tar bilen fort som 17 o åker så långt därifrån man kan, utan väljer o lägga kroppen där..har man inte riktigt bra kännedom om platsen plus att det är dagsljus så hade man väl blivit rejält avskräckt att lämna en kropp på den platsen? Kunde ju varit folk i rörelse i/ utanför.
Som sagt inte så insatt men tycker det är konstigt o åka dit.

Med tanke på att Martorp har djur så finns där folk dagligen, tror knappast att LH legat på samma plats hela tiden! Sön-fre utan att någon hittar, känns kanske lite konstigt.
2015-06-21, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Kan det vara så att den yngre brodern fått skjuts av Lisa hem (de kanske kände varandra ytligt och hon litade på honom) och att det var lite en "kul grej" för henne eftersom han var äldre och kanske (?) lite charmig. Han satt bakom henne och under färden kunde han inte hålla tassarna borta och tafsade lite på brösten etc, vilket sen eskalerade när de kommit närmare hans bostad. Hur många grannar passerar man på vägen mellan kaféet och hans bostad? kanske ingen alls. Kanske långsökt teori men ändå värt att spåna på. Skulle ju stämma med tiden; 18:23 beger hon sig på mopeden (fast förbi mgm men det är ju inte värt att nämna i ett sms till sin pappa) och 18:30 cirka befinner de sig utanför hans hem eller på Martorp och händelsen spårar ur.

Exakt, jag övertygad om dom två HAR samåkt i riktning åt MGM:S bostad eller Martorp, benägen att tro att kroppen varit där och att hon dog där. Man plantar handsken vid cafet för att få arbetsro och få focus på annat håll, och undertiden få bort kroppen till Martorp.
2015-06-21, 16:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Lisas ägodelar har påträffats:
1. På brödernas nuvarande arbetsplats.
2. Väldigt nära deras hem (enligt Rhona.)
3. På Martorp (tillsammans med kroppen), där bröderna har befunnit sig utan att ha kunnat ge en bra förklaring till varför.

Det finns ju rimligen bara två alternativ - bröderna eller någon av dem är GM, eller så försöker någon lägga skulden på dem.
Vad är mest sannolikt?
Så småningom kommer nog polisen att kunna knyta deras DNA till något av det som har återfunnits.

Finns det en trovärdig källa som säger att bröderna har varit på Martorp aktuell dag?
2015-06-21, 16:06
Medlem
B0B0-emulators avatar
Kan man tänka sig att privatpersoner utan tillstånd håller grisar och åker runt och letar efter grismat, bl.a. vid bageriet?
Senast redigerad av B0B0-emulator 2015-06-21 kl. 16:15.
2015-06-21, 16:07
Medlem
baron-brazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Den tid jag talar om är under 1970-talet. Helt perfekt mat som slängdes i stora svarta säckar som sedan hämtades av grisonden själv. Det mycket stora kvantiteter mycket bra mat som dessa fick tugga i sig.

Det är nya regler sen drygt 10 år tillbaka har jag för mig.
Förr användes ju även överbliven skolmat som grismat.
Perfekt & miljövänligt!

Men miljö & hälsa samt andra instanser har ju tagit sig vatten över huvudet & förbjudit detta av olika anledningar som för mig är oerhört korkade.

Att bero på försvinnandet av Lisa.

Något i mig säger att det är fel gärningsmän.
Att polisen också vet det men spelar iskall.
Man häktar dessa män (med viss "bevisning") för att vänta ut den riktiga gärningsmannen.

Tror som många andra att det är ett besatt psykfall med god lokalkännedom.
Förmodligen en enstöring i 20-30 års åldern.
Allt verkar kartlagt.
Jag har svårt att se att slumpen avgjort hennes försvinnande.
Och jag har svårt att se att två hårt arbetande litauer med drömmar om en bättre framtid skulle göra en sån dum grej hur kåt eller påverkad dom än må vara.
Lisa kan knappast vara den enda vackra kvinnan som jobbat på caféet under de 5-6 år som litauerna arbetat intill.
Att en genren 80-årig godsherre skulle få för sig att göra det låter också osannolikt.
Han har för mycket att förlora helt enkelt.
2015-06-21, 16:08
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Finns det en trovärdig källa som säger att bröderna har varit på Martorp aktuell dag?
Det är inget som vi har fått veta, i alla fall.
2015-06-21, 16:09
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
Det är inte säkert att GW Perssons krönikor är särskilt relevanta i detta fall.

Statistik är bekvämt men vanskligt. Ett brott som begås av en tillfällig ingivelse t.ex. för att gm ska klara sig ur en situation, kan inte vara lätt att analysera m.h.a. statistik. Allt beror på vilka som fanns på platsen och det kan röra sig om rena tillfälligheter.

Om det var en gm (kanske psykopatiskt lagd) som utförde handlingen, så kommer denne knappast att erkänna efter några dygn i häkte. Den som är beredd att mörda för att klara sig undan en mindre anklagelse försöker säkert klara sig även från mordanklagelsen. Särskilt om personen är säker på att det saknas teknisk bevisning.

Men vittnen som pekade ut flyktvägen för Anna Lindhs mördare sa han tog av till vänster. GW sa att han trodde de hade fel för gm på flykt tar till höger och när de började undersöka och fråga längs högra flyktvägen, bingo! En stressad snubbe hade varit in hos en frisör och velat bli klippt omedelbart. Men statistik är ingen slump även om det kan finnas avvikelser
2015-06-21, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsnilssonabcd
Ägaren AJ och hans verksamheter.
http://www.ratsit.se/19360128-Nils_G...9KUVjZ_LCLORKg

Ok. Hans företag heter Gum Egendom KB (Blombergs Säteri 1 är adressen där han bor/företaget är registrerat, inte företagsnamnet).

http://www.proff.se/foretag/gum-egen...ap/10628353-1/

De sysslar med Spannmålsodling, nötköttsproduktion, och hästuppfödning.

Med 99% säkerhet finns det alltså inga grisar på Martorp. Inga andra bolag som är registrerade under honom och som kan tänkas bedriva verksamhet på Martorp sysslar heller med grisuppfödning.
2015-06-21, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Det är inget som vi har fått veta, i alla fall.
Pressen snackar om 100m från fyndplatsen, polisen sa 500m från fyndplatsen, det är vad vi har.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in