Flashback bygger pepparkakshus!
2015-06-21, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Exakt! Just faderns snabba och resoluta handlande kom att leda till ett helt annat händelseförlopp än det som var tänkt från början. Hade t. ex. fadern inte varit så snabb i vändningarna och att sökande hade kommit igång först under måndagsmorgonen så hade vi säkerligen fått se ett helt annat händelseförlopp än det vi nu har fått se.

Delar helt och hållet ditt resonemang.
Rena spekulationer utan någon som helst substans.
2015-06-21, 20:25
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det är väl inte otänkbart att de fått en kulting som delbetalning för något jobb den är ju värd mer än pengavärdet när de får den den dag den når slaktvikt framåt hösten.Många skulle nog kunna tänka sig det om de haft någonstans att ha grisen. Inte konstigt i sig (på landet). Jag bor på vischan i en annan del av landet och jag tycker det kryllar av gårdar där man ser enstaka djur, där man arrenderat ut åkermarken till någon för detta inte är tillräckligt stor areal för att löna sig. Man ser en hage med två hästar, ett par tre getter och någon grishage eller får.
Det är inte ett helt osannolikt scenario således att de hade grisar undangömda någonstans som de behövde mat till.
2015-06-21, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Vad vet du om dessa litauers ev. brottslighet? Inte ett dugg förstås.
Det har stulits friskt i närområdet på senare tid, det har gjorts inbrott, det har försvunnit saker tom från kafét ( sannolikt kvinnan ) kaffekoppar osv.
Det mesta talar för att dessa litauer är tjuvpack som stjäl så fort de får tillfälle, rekordeligt folk verkligen.
Tjuvar, våldtäktsmän, mördare, fy fan.

De har jobbat flera säsonger hos en samma arbetsgivare i Sverige och har goda vitsord, och de är inte heller kända för brottslighet i hemlandet. Men självklart kan man inte veta om de begått brott utan att åka fast. Har det tillexempel försvunnit flera kvinnor i bygden under årens lopp?

Att kvinnan, som hjälpte till med grovstädningen i byggnaden som sedan blev ett kafé skulle ha stulit kaffekoppar (som inte ens fanns där då) är dock osannolikt.
2015-06-21, 20:27
Medlem
Gusselbys avatar
Ber om ursäkt om detta finns redan eller anses onödigt. Ta bort i så fall. Tänkte bara att en mer utförlig karta än hitta:s eller google:s kanske kan ha något värde angående namn och platser som t ex Martorp och Hovsgärde som nämnts bl a.

http://kso2.lantmateriet.se/# Sök på t ex CN 6489990 och CE 404563. Om det går, själva "plussade" jag mig in.

Bättre länk:http://kso2.lantmateriet.se/?e=404563&n=6489990&z=11
Senast redigerad av Gusselby 2015-06-21 kl. 20:30. Anledning: bättre länk
2015-06-21, 20:28
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Men där på bakgården där Lisas moped stod fanns inte heller någon insyn?

precis, och inte fan skulle man släpa en flicka över en väg in i en lada när man har ett sådant skyddat läge... och det skulle nog vara säkrast att hämta en eventuell kropp därifrån också jämfört med att stanna vid en lada synlig från vägen. en sak som oroar mig är att det inte verkar finnas några säkrade spår från baksidan av kaffet, eller har det varit några tekniker där och plockat med sig något? är det någon som har koll på det?
2015-06-21, 20:29
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det verkar inte vara så många bofasta runt caféet. Antingen är det väl sommartorp eller så står de tomma.

Ungdomar som vanligt vis dricker bärs och röker hasch vid någon skogsglänta och irriteras av blåsten den dagen vet om.att.skjulet bakom fiket går att gå in i? Men skulle någon flummare slagit ihjäl henne? Kanske beroende av hur hon reagerar om hon upptäcker det?

Folk borde ju börja varaute om helgerna vid sina sommartorp.
2015-06-21, 20:30
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Är det vanligt att tjuvar gör inbrott hos grannen? Jag menar bara att det vore direkt korkat av bröderna att riskera sina jobb genom att ertappas med att sno Lenas finporslin, nej det ser jag som ytterst osannolikt. Vad på caféet är värt mer än tjugotusen kronor i månaden samt friheten att få röra sig var man vill?
Jag håller med, men samtidigt var området deras revir där de kunde uppträda utan att väcka misstankar. De var kanske smarta tjuvar, men inte så smarta som de trodde?
2015-06-21, 20:31
Medlem
RobertoSavianos avatar
Jävligt långsökta teorier om att bröderna fått en kulting som betalning för ett jobb och att de sedan byggt upp en illegal grisfarm med uppfödning som de sedan ska ha ha hämtat mat till vid cafét, haha, att sådana här teorier lyfts upp och bekräftas av idioter i den här tråden kommer leda till att den här tråden dör ut.
2015-06-21, 20:32
Medlem
Initialt var det (kommer inte ihåg exakt) men typ bortrövande. Allt såg ut som man kunnat förväntad sig vid mopeden, förutom att Lisa var borta. Detta alltså 1,5 timme från att hon SMS:at hem, och man genomsökt närområdena. Kanske stämde det. Att Lisa bortfördes direkt.

Alla spår som sedan återfanns efter hand kan har varit planterade.

Men då måste det funnits ett klart syfte med det. Oklart vilket.
2015-06-21, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Rånteorin är möjlig. Många ställen blir rånade precis vid stängning.

Men då tror inte jag på lituaerna, utan jag tror likt GW på nån i flickans ålder med ett tidigare kriminellt förflutet.

Där har du ju faktiskt en poäng. Att hon snubblat på ett inbrott vid den där tiden tror jag inte på, men däremot är det mer tänkbart att någon väntat på att bara en person ska bli kvar på plats för att sedan tvinga denne att öppna.

Men samtidigt: På en sån liten plats tror jag ingen lokal förmåga, inklusive Litauerna, skulle göra något sådant. Igenkänningsrisken är ju helt enorm. Att det är en lokalt förankrad gärningsman är ju i princip givet med tanke på var kroppen hittats.

Tror inte heller att Litauerna skulle vara skyldiga till andra stölder runt om i trakten. De ska ju tydligen ha jobbat där i sex år och man skiter väl inte där man äter, plus att de ju lätt skulle kännas igen och åka dit så det sjunger om det om någon observerar dem eller deras fordon. Sånahär stölder på landsbygden brukar det väl mest vara kringresande ligor och pundare/småkriminella från nån relativt närliggande ort som sysslar med. Möjligen att Litauerna skulle kunna vara tipsare åt landsmän.
2015-06-21, 20:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jo där är nog något slags förråd för saker som bör vara under tak men för dörren hänger en presenning (som typ en rullgardin likt man brukar ha på vedboda) men det ser inte ut som man förvarar något särskilt stöldbegärligt där, på sin höjd en större grill och eller gräsklippare? Då borde de väl tagit Lisas moped också om detta var så pass värt att slå ihjäl för, och skulle någon gått och rotat i förrådet där medan folk rörde sig i och precis utanför fiket? Det händer då och då härikring att folk märker att någon varit i deras olåsta uthus utan att de finner att något stulits, exempelvis trädgårdsmöbler som varit hopfällda är plötsligt några stolar utfällda som om någon suttit där. Tonåringar som röker hasch eller dricker?

Jag har också funderat på om baksidan där är ett tillhåll för traktens yngre förmågor, dock så talar vädret emot att någon skulle sitta där och röka hasch, sedan har vi ju kopplingen till omtalade byggnader, särskilt Martorp? Haschrökande kodräng?

Som jag ser det så finns det ingenting i eller utanför caféet som är värt att döda för, inte ens för gästarbetarna på säteriet. Dölja annat brott, till exempel våldtäkt låter troligare i mina öron.
2015-06-21, 20:36
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Mercedes som hittats ute i skogen: tråden dränks i inlägg så jag hjälper till att sprida länken igen .

https://www.facebook.com/pages/Ängslyckan/121404814675112

Ni som är duktiga på bilar kan ni se årsmodell? Det ser ut som att man fällt ner baksätena iaf för att transportera något.
Oerhört intressant. Enligt inlägg tidigare i tråden ska alltså bilen stå endast 30 km från kaféet. Någon har försökt dölja bilens existens med diverse granris och småträd.
Polisen ska vara underrättad. Hoppas de prioriterar detta och inte "öhh, vi har ju häktat folk för mordet och har inte tid med varenda skitgrej folk anmäler"
Nej, högsta prio, full jävla fart ut med tekniker och kolla upp mercan. Det är helt klart skarpt misstänkt läge.

Årsmodellen är runt 2002-2004.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in