Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-21, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Inget säger att bröderna varit stökiga. För att väcka uppmärksamhet kan det ju ha räckt med att de givit sig snabbt av när de upptäckt att MP anlänt.

Fyndet gjordes alltså på Mantorp strax innan 19.00. Sedan kom polisen dit, men åkte direkt därifrån till bröderna. Och som du skriver, bör ju en annan patrull sedan ha granskat fyndet mer noga.
Därefter återfanns snart flera fynd på Mantorp, enligt en källa. Sen hittades Lisa.
21.15 avbröt MP sitt sökande.

Så har jag också uppfattat det. Men det jag hänger upp mig på i samband med detta är det som sades på presskonferensen efteråt.
Polismannen var så otydlig att han grimaserade när han sade .. återfanns Lisas ena... eller återfanns Lisa senare. Samtidigt säger polisområdeschefen att operationen är i ett känsligt skede.

Hittades Lisa senare eller var hon redan hittad? Hade sökoperationen före detta övergått i en spaningsinsats mot hur redan identifierade personer uppträdde? (det känsliga skedet).

Bara det att någon av de MGM befann sig i närheten av Martorp blev så pass intressant att de plockades in på förhör med handfängsel på sig. Konstiga svar på frågor så blev förhöret till ett gripande och sedemera häktning.

Ett scenario kan vara att Lisa hittades klart tidigare. Detta hemlighölls. Hon tom transporterades iväg och fyndplatsen sattes under bevakning. För att "maskera" denna verksamhet börjades det grävas och rotas ordentligt på andra ställen i syfte att "få blickarna åt ett annat håll". MP sattes att leta efter ledtrådar i flera riktningar ovetandes om att Lisa redan var funnen. Bröderna kände sig med tiden säkrare och sonderade runt Martorp. Där stötte en av dem på en MP patrull och reagerade märkligt.
Alternativt så är det en slump att en MGM stötte på MP patrullen, han kanske hade ett legitimt ärende och av olika anledningar blev nervös, då han mycket väl visste vad som pågick i nejden.
2015-06-21, 19:14
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Nu blir det mycket. Litauerna var väl byggarbetare ingick djur skötsel i deras arbetsuppgifter? Då jag utgår från att den skyldiga tillhör miljön på något vis så utgår man väl från att om någon helt plötsligt bryter sitt mönster och rutiner så är det ju någonting som inte stämmer...
Visserligen tjänade de tjugotusen i månaden, vilket är mycket pengar i Litauen, men i Sverige är det dyrt att leva och det är väl inte otroligt att de extraknäckte med illegal grisuppfödning för egen och andras räkning?

Någon skrev att man kunde be gästarbetare om vad som helst och de gjorde det. Säkerligen en överdrift men också en träffande beskrivning av deras situation. Men det är bara spekulationer från min sida och jag ser gärna att det kommer fram fakta som talar emot.

Är det någon som vet om de brukade traktorer ibland efter ordinarie arbetets slut?
2015-06-21, 19:15
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det framgick aldrig att mitt inlägg gällde gårdskomplexet där Lisa´s kropp hittades, där även fynd ska ha gjorts, då i obekräftad form av klädesplagg.
Det gällde alltså inte handsken i ladan mittemot caféet. Ursäkta min otydlighet.

Offtopic
Busig katt du har,, problem att hitta vinter-vantarna ibland?

Kläder kan ju ha släpats av djur (om det inteär kläder hon haft på sig). Nu motsägs det av att fadern kom relativt snart men om Lisa haft en tröja eller regnjacka i kassen som skulle legat kvar vid moppen så är det inte alls otänkbart en nyfiken räv rotat kring där när det börjat skymma om det står något på deras revir som inte brukar vara där (moppen och kassen).
2015-06-21, 19:16
Medlem
katws avatar
Kollegan som lämnade lite före de andra, runt 17:55, färdades enligt uppgift också på moped. Frågan är vart hon parkerade? Bredvid Lisa?

Vid ett planerat överfall kunde GM omöjligt veta att bara Lisa skulle vara kvar sist vid parkeringen. Eller var tanken att ta de båda mopedburna tjejerna?

Att kollegan lämnade lite tidigare blev tyvärr förödande för Lisa.
2015-06-21, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och?

Jag resonerar kring huruvida bröderna söndag kväll hade kunnat ägna tid åt att gömma Lisa utan att väcka misstankar hos frun, kan man fiska vid 19:30 en fredag så kan man säga att man ska fiska 18:30-22:00 en söndag några dagar tidigare, frun skulle förmodligen inte ana något, det var ljust länge, de hade till och med hunnit dricka sitt kaffe också.

En sak som talar emot är att de eventuellt hade behövt bilen, misstänkt då det verkar vara så att de går och fiskar i normalfallet..

OK. Då är jag med. Fisket tjänade som "täckmantel".
2015-06-21, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanderbeek
Det förefaller rimligt med tanke på alla tekniker.

Som ngn skrev: verkar snarare som de undersöker marken utanför ladan.
2015-06-21, 19:20
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Nu länkar du till antikviteter
om det är ett djurstall så borde de använda sig av EU godkänd transponder eller responsstyrd foderstation . om jag inte minns fel så är det enbart kontroll av att foderstationen fungerar som behöver kontrolleras och det gör man via datorn hemma på kökssoffan
finns inget krav på daglig okulär besiktning av djuren

http://www.fildirekt.se/dl/1434935601.pdf

Daterad 1/2014.
Läs under sidan 10. "Skötsel av nötkreatur" Det är en lagstiftning.
Att ingen gjort tillsyn på gården från Söndag-Fredag, under förutsättning att där finns nötdjur, är fullständigt orimligt att tro.

Ursäkta för delvis offtopic.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Kollegan som lämnade lite före de andra, runt 17:55, färdades enligt uppgift också på moped. Frågan är vart hon parkerade? Bredvid Lisa?

Vid ett planerat överfall kunde GM omöjligt veta att bara Lisa skulle vara kvar sist vid parkeringen. Eller var tanken att ta de båda mopedburna tjejerna?

Bra att du noterar det. I någon mån tycker jag nog att ett planerat dåd faller på det här. Gärningspersonen bör ju haft koll på att mopederna stod där bakom caféet under dagen, vad fick hen att satsa på att slå till trots att det sannolikt inte skulle finnas någon ensam tjej där vid stängningsdags?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Nu länkar du till antikviteter
om det är ett djurstall så borde de använda sig av EU godkänd transponder eller responsstyrd foderstation . om jag inte minns fel så är det enbart kontroll av att foderstationen fungerar som behöver kontrolleras och det gör man via datorn hemma på kökssoffan
finns inget krav på daglig okulär besiktning av djuren

Alla djur ska ha tillsyn varje dag. Dessa djur i ladan hon hittades, nöt eller gris, har utfodrats 2 ggr per dag. Det står i af el exp.

Det förekommer så många sakfel i trådarna - man blir matt.
2015-06-21, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw

Det var ägarinnans dotter som åkte en stund före Lisa. Hon kanske hade dagskassan? Bara ytterligare en idé...
2015-06-21, 19:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
http://www.fildirekt.se/dl/1434935601.pdf

Daterad 1/2014.
Läs under sidan 10. "Skötsel av nötkreatur" Det är en lagstiftning.
Att ingen gjort tillsyn på gården från Söndag-Fredag, under förutsättning att där finns nötdjur, är fullständigt orimligt att tro.

Ursäkta för delvis offtopic.

Rimligt antagande att någon har utövat tillsyn av djuren.

Om bröderna inte jobbar på Martorp just nu så ska de trots det alltså haft full vetskap om hur folk kommer och går där på gården och riskerar att ertappas med att hantera ett lik där, ska man tro på det?
2015-06-21, 19:25
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazzmon
Alla djur ska ha tillsyn varje dag. Dessa djur i ladan hon hittades, nöt eller gris, har utfodrats 2 ggr per dag. Det står i af el exp.

Det förekommer så många sakfel i trådarna - man blir matt.
Jag som alltid bott i storstad vet inte mycket om livet på landet, vilket du och några till däremot verkar göra. Är det vanligt att folk har privata grisar? Är det lagligt? Är det lagligt att utfodra privata grisar med avfall från affärer etc?
Senast redigerad av B0B0-emulator 2015-06-21 kl. 19:28.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in