Citat:
Inget säger att bröderna varit stökiga. För att väcka uppmärksamhet kan det ju ha räckt med att de givit sig snabbt av när de upptäckt att MP anlänt.
Fyndet gjordes alltså på Mantorp strax innan 19.00. Sedan kom polisen dit, men åkte direkt därifrån till bröderna. Och som du skriver, bör ju en annan patrull sedan ha granskat fyndet mer noga.
Därefter återfanns snart flera fynd på Mantorp, enligt en källa. Sen hittades Lisa.
21.15 avbröt MP sitt sökande.
Fyndet gjordes alltså på Mantorp strax innan 19.00. Sedan kom polisen dit, men åkte direkt därifrån till bröderna. Och som du skriver, bör ju en annan patrull sedan ha granskat fyndet mer noga.
Därefter återfanns snart flera fynd på Mantorp, enligt en källa. Sen hittades Lisa.
21.15 avbröt MP sitt sökande.
Så har jag också uppfattat det. Men det jag hänger upp mig på i samband med detta är det som sades på presskonferensen efteråt.
Polismannen var så otydlig att han grimaserade när han sade .. återfanns Lisas ena... eller återfanns Lisa senare. Samtidigt säger polisområdeschefen att operationen är i ett känsligt skede.
Hittades Lisa senare eller var hon redan hittad? Hade sökoperationen före detta övergått i en spaningsinsats mot hur redan identifierade personer uppträdde? (det känsliga skedet).
Bara det att någon av de MGM befann sig i närheten av Martorp blev så pass intressant att de plockades in på förhör med handfängsel på sig. Konstiga svar på frågor så blev förhöret till ett gripande och sedemera häktning.
Ett scenario kan vara att Lisa hittades klart tidigare. Detta hemlighölls. Hon tom transporterades iväg och fyndplatsen sattes under bevakning. För att "maskera" denna verksamhet börjades det grävas och rotas ordentligt på andra ställen i syfte att "få blickarna åt ett annat håll". MP sattes att leta efter ledtrådar i flera riktningar ovetandes om att Lisa redan var funnen. Bröderna kände sig med tiden säkrare och sonderade runt Martorp. Där stötte en av dem på en MP patrull och reagerade märkligt.
Alternativt så är det en slump att en MGM stötte på MP patrullen, han kanske hade ett legitimt ärende och av olika anledningar blev nervös, då han mycket väl visste vad som pågick i nejden.