2015-06-20, 21:02
Medlem
pizza-faces avatar
Jag har varit inne i två svenska privatägda (av lantmäteriet klassade) slott som ej är öppna för allmänheten. Det ena slottet har varit i samma familj i massor av generationer och har förblivit intakt medan de andra köptes tomt av en familj med gamla pengar som sedan inrett det.

Några saker jag reagerade på när jag var där:
* Massor av konst, där en hel del äldre släktingar fanns med på olika tavlor. Även annan konst naturligtvis.
* Relativt sparsamt med växter inomhus.
* TV/hemelektronik som hos vilken Svensson som helst. Ena hade en äldre platt-TV och andra en nyare men inte speciellt stor. Bara TV i ett rum. Det ena slottet hade ett speciellt musikrum där det bara fanns en soffa och en stereo som såg dyr ut (ägaren älskar klassisk musik) medan det andra inte hade någon stereo alls vad jag kunde se (var kanske gömd i något skåp). Inte en massa hemmabio, ipads som styr en massa etc.
* Helt vanliga kök om än större i storlek än ett vanligt villakök. Gasspis i det ena. Inte en massa maskiner och prylar. Vid större fester kör de catering.
* I slottet som varit i familjen i många generationer har sällskapsrummen olika teman/tidsepoker (typ ett moriskt/ottomanskt, ett sengustavianskt etc). I slottet som köpts tomt har det inretts med nästan uteslutande antikviteter förutom vissa nyare grejer (bla från IKEA men även snickeribeställt köksbord och liknande).
* Ena slottet var fyllt med jakttroféer i hall och vissa rum (mest från hjort skjutna på markerna) medan det andra helt saknade troféer. Båda hade en del antika vapen/svärd i vissa rum. Lite häftigt att ha ett porträtt på någon släkting som krigade mot Ryssland och bredvid ha sabeln han använde vid det slaget.
* Välfyllda bibliotek samt vinkällare i båda.
* Inget av slotten hade något gym.
* Bilar jag såg var en medelstor nyare Jaguar, en nyare Audi, BMW samt en VW Pickup.
* Ena slottet hade pool utomhus samt ett "spa" i källaren i modern stil med bastu, bubbelbad etc. Andra hade inget av detta utan bara vanliga badrum i allt från modern till typ tidigt 1900-talsstuk.
* Båda hade stall med flertalet hästar och på markerna som tillhörde slotten anordnades det jakter varje år.
Citera
2015-06-20, 22:24
Medlem
Isnatts avatar
En barndomskompis bodde i ett otroligt stort hus, sutterängvilla med källare (där bar och biljardrum fanns), entréplan och halvtrappa upp till nästa våning, 4 våningsplan. Dom hade interntelefon i huset. Det var ingen annan i min uppväxtmiljö som hade
Dom hade dessutom 5 toaletter och 5 öppna spisar. Själv kommer jag från enklare förhållanden, vi hade bara 3 av varje
Citera
2015-06-20, 22:59
Medlem
Segway
Tesla

Yep thats it
Citera
2015-06-20, 23:43
Medlem
pixelBenders avatar
En guldkran i köket som det rinner Dom Perignon eller annan exklusiv champagne ur. Vid speciellt festliga tillfällen händer det att värdfolket låter denna kran stå vidöppen och således vaskar bort alkohol som är värd miljontals kronor.

Det är också väldigt vanligt att välbärgade människor har en sosse i undangömd i en skrubb någonstans. Denna sosse tas sedan fram vid festliga tillfällen så att adeln kan göra narr av denne stackare och utföra diverse lekar under tortyrliknande former.
Citera
2015-06-20, 23:57
Medlem
Realisten73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pixelBender
En guldkran i köket som det rinner Dom Perignon eller annan exklusiv champagne ur. Vid speciellt festliga tillfällen händer det att värdfolket låter denna kran stå vidöppen och således vaskar bort alkohol som är värd miljontals kronor.

Det är också väldigt vanligt att välbärgade människor har en sosse i undangömd i en skrubb någonstans. Denna sosse tas sedan fram vid festliga tillfällen så att adeln kan göra narr av denne stackare och utföra diverse lekar under tortyrliknande former.

Hahahaha. Tack för kvällens garv
Citera
2015-06-21, 14:40
Medlem
Carcosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pixelBender

fast en fastkedjad sosse har väl snart var och varannan svensk?
Citera
2015-06-21, 17:18
Medlem
Upprycknings avatar
En bidé för att spola rent röven med istället för dasspapper
Citera
2015-06-21, 18:59
Medlem
Sjötomt, lyxbåt(ar), minst 2 lyxbilar av senaste årsmodell typ Mercedes, Steinwayflygel, flera badrum, rejäl vinkällare, påkostad interiör som tex marmorbänkar i kök och badrum, dyr konst och möbler från Svenskt Tenn.
Barnflicka och städerska från Rumänien brukar också ingå i paketet.
Citera
2015-06-21, 21:28
Medlem
Statyer, fontäner och betjänter är det enda jag kan komma på som man nästan måste vara rik för att skaffa. Saker som hemmabiosystem eller espressomaskin kan vilken svenne som helst köpa på elgiganten. Sen kan rika personer ha dyra tavlor hängandes på väggarna.
Citera
2015-06-21, 22:45
Medlem
tuffkatts avatar
Jag förstår vad det är du fiskar efter, men det ser inte riktigt ut så. Välbärgade människor har dyra möbler och dyr konst, utan att det ser vräkigt ut. Du hittar säkerligen en soffa för 60 000 kronor, men som inte behöver ser vräkigare ut än vilken soffa som helst från Ikea. Detsamma går med stor sannolikhet att säga om fåtöljer, sängar, bord etcetera. Det är min strikta uppfattning, och erfarenhet.

Hemmabiosystem? Knappast. Vilken svennebanan-familj från lägre medelklass skulle kunna pynta för ett sådant system, och detsamma gäller dyra espressomaskiner eller massagefåtöljer i skinn.
Citera
2015-06-22, 00:32
Medlem
Månsans avatar
En butler.
Nästan inga fattiglappar håller sig med en egen butler. Vi pratar alltså inte om någon simpel livvakt eller privatsekreterare eller annat trams. En butler är snyggt klädd i jackett och behärskar allt från att köra motoryachten till att stryka skjortor och hålla koll på den övriga hushållspersonalen, trädgårdsmästare och annat löske.
Citera
2015-06-22, 00:45
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uppryckning
En bidé för att spola rent röven med istället för dasspapper

Nu är ju iofs en bidé inte något som ersätter toalettpappret utan nåt man använder efter den vanliga torkningen för att få det riktigt rent.

Däremot kan jag, som jag redan skrivit, tänka mig att riktigt välbärgade köper såna "fullservice-toaletter" som sköter om att tvätta rent anus efter toalettbesöket och avslutar med att låta varm luft torka det hela samtidigt som de gör rent sig själva och spelar avkopplande musik.

Egentligen är det märkligt att inte fler har såna redan, att "torrtorka" sig i röven efter att man skitit känns jävligt mycket 1800-tal över det hela...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in