Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-21, 17:16
Medlem
RobertoSavianos avatar
Hittades kroppen ute i naturen är jag väldigt osäker på att bröderna är skyldiga.
2015-06-21, 17:16
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsnilssonabcd
ja, jag undrar dock hur bred denna ån / bäck kan vara för att det skall vara rimligt att säga att man fiskade där, för mig är det en perfekt plats att gömma någon ( något på, men även ett självklart ställa att leta på.
Om någon var och fiskade vet vi inte. Ett rykte bland andra.
2015-06-21, 17:17
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
I så fall kan du av detta lära hur lätt det byggs höns av fjädrar.
Men är det inte ganska oväsentligt i vilket skick BOs kropp hittades i? Det som är väsentlgt är vad som hände vid mopeden. Någon kom till platsen innan LH hann åka därifrån och bortsett från spekulationer om motiv så måste denne någon haft ett ärende där. Att söka efter grismat för eventuellt illegal grisuppfödning är ett fullt tänkbart ärende.

Om endast BOs egna fingeravtryck finns på de upphittade mobildelarna, så skulle arbetshandskar kunna vara en förklaring. Vilket stöder scenariot.
2015-06-21, 17:19
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Men MGM är inte ens skrivna i Sverige. De kan förstås ända äga en bil men jag tycker inte att det framgått att så är fallet. Min poäng är i alla fall att om det funnits så mycket som ett fingeravtryck eller hårstrå från Lisa i den bilen som kanske bogserades bort, så skulle åklagaren vid häktningen inte varit tvungen att erkänna att det inte finns teknisk bevisning mot MGM. Det tar inte så lång tid att få fingeravtryckträff eller DNA-träff som många här påstår. Och jag tar för givet att polisen hade prov på DNA och fingeravtryck från Lisa redan innan hon hittades död, med tanke på vem Lisas far är och med tanke på att utredningen handlade om människorov och beskrevs som en särskild händelse.
Angående bilen fanns foto på den med LT-skylt. Mycket hände i media på fredagen de greps. Efter det i stort sett intet.
2015-06-21, 17:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
I så fall kan du av detta lära hur lätt det byggs höns av fjädrar.

Varför ska jag lära mig det nu, det lärde jag mig när mamma läste sagor för mig, vad har det med mordet att göra? Jag ska vara tydlig, jag tar inget som helst ansvar för att andra människor bygger vidare på, eller förvanskar, lägger till eller drar ifrån, något som jag har sagt. Jag står för mina egna ord och det där med grisar och bakverk var relevant när jag tog upp det första gången tycker jag, kanske fortfarande kan vara av intresse. Det var i alla fall ett försök att hitta en förklaring till hur Lisa stötte på gärningspersonen.

Vad har du för idéer som inte är tagna ur luften, något vardagligt och inte alltför konstruerat, var stötte Lisa på mördaren och varför var han där just då?
2015-06-21, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Hittades kroppen ute i naturen är jag väldigt osäker på att bröderna är skyldiga.

Men kroppen hittades ju inte ute i naturen så varför nämner du det ens??
2015-06-21, 17:22
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag tror att teorierna om den utplacerade handsken gör en höna av en fjäder. Det mest sannolika är:

1. Polisen söker snabbt igenom alla byggnader runt kaféet eftersom man letar efter en försvunnen person, som kanske fortfarande är vid liv. Man missar handsken.

2. Dagen därpå hittas handsken som låg där hela tiden.
Om 2 är sant, och om de häktade bröderna är inblandade, så är en av flera tänkbara möjligheter att handsken kvarglömdes i ladan och den äldre brodern på måndagsmorgonen var snabb med att ta upp den för att förekomma en DNA-analys. – Om handsken låg i ett utrymme där AJ, L-GÅ och NB samtidigt befann sig kan det ha varit svårt för NB att obemärkt smuggla undan handsken. – Sedan kan man förstås också tänka sig att NB medvetet låtit handsken bli kvar i ladan för att avleda från fp. Detta är emellertid inte så sannolikt; en stressad gm har förmodligen inte sett; än mindre tagit i, handsken, utan bara låtit den ligga där den hamnat eftersom han ändå var på väg bort från ladan.

Det faktum att tre personer och en handske befann sig på samma begränsade yta kan varken tas till intäkt för AL:s inblandning i brottet, eller för hans totala ovetskap om vad som hänt.
Citat:
Ursprungligen postat av Rugulus
Men inlägget jag replikerade på gällde hur bilen som transporterade kroppen därifrån till fyndplatsen färdades, och det måste rimligen ha skett i riktning från caféet till fyndplatsen. Alltså är det faktiskt relevant att fråga på vilken sida av vägen som mobilskalet m.m. hittades.
Ja, det är relevant: Om det var 1 gm: mobilskal mm har sannolikt kastats på vägen till fp. – Däremot, om det var 2 gm, bör sakerna ha kastats på vägen från fp. Säkert har också fler telefondelar slängts men ej kunnat återfinnas.

Det mesta tyder på att gm färdats söderut från kaféet räknat, och att detta skett i mycket nära anslutning till att LH försvann från sin moped. Det finns då all anledning att räkna med endast en – mycket stressad - gm.

Vidare finns det anledning att räkna med att gm ej är bosatt i det område där brottet ägt rum, och ej heller där LH återfanns.

En hypotes är att gm hade sin bil parkerad på baksidan av ladan mitt emot kaféet. Han har härefter gömt sig bakom kaféet (på en plats med uppsikt mot såväl LH:s moped som parkeringen) eftersom han genom ett kort, oskyldigt samtal med LH kan ha fått vetskap om att hon skulle åka moped hem. Han har under knivhot fått med sig LH in i ladan, för att där oskadliggöra henne temporärt i akt och mening att ta henne med till en av honom utvald och ostörd plats. En av kafégästerna denna dag kan vara gm, och denna kafégäst antas väl känna till B-bergs egendom och de rutiner, byggnader mm som där finns. Vidare leder detta till att man bör söka en gm som arbetar (alt. nyligen slutat) på egendomen, eller ofta har/haft ärenden/transporter dit samt är väl förtrogen med det mesta som händer och sker i området - men som i dagsläget nödvändigtvis inte behöver ha sin bostad där.
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0-emulator
Men är det inte ganska oväsentligt i vilket skick BOs kropp hittades i? Det som är väsentlgt är vad som hände vid mopeden. Någon kom till platsen innan LH hann åka därifrån och bortsett från spekulationer om motiv så måste denne någon haft ett ärende där. Att söka efter grismat för eventuellt illegal grisuppfödning är ett fullt tänkbart ärende.

Om endast BOs egna fingeravtryck finns på de upphittade mobildelarna, så skulle arbetshandskar kunna vara en förklaring. Vilket stöder scenariot.
Det intressanta är hur snabbt ett uttänkt scenario blir en trådsanning.
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Ägarinnan var tydligen i vart fall inte på plats, på tal om källkritik...hon ringde personalen.

De övriga i personalen har ju sin version och ifall det finns vittnen så har de sin, ingetdera behöver vara osanna. Bägge kan vara lika korrekta, beroende på vad man iakttagit och när. I det här läget bör man inte bortse från något, då i mina ögon är väldigt mycket oklart fortfarande.
För att avfärda teorin om att LH skulle varit deprimerad efter uppbrottet med sin kille och planerade att ta sitt liv denna söndagen så tog jag mig tid att hitta alla uttalanden om hur hennes tillstånd var just denna dagen. Och dessutom visade jag att hennes vänner aldrig sett henne nere, enligt deras egen utsaga. Jag vet även att caféägarinnan endast ringde på kvällen då detta framkom tydligt i källan jag postade. Hon sade sig här inte märkt något konstigt utan allt kändes som vanligt. Dock ska hon ha varit där tidigare på dagen då det var hon som introducerade AJ för LH. Och hon har inte sagt något om att LH skulle ha betett sig konstigt. Det finns inget som tyder på självmord.
2015-06-21, 17:23
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Men kroppen hittades ju inte ute i naturen så varför nämner du det ens??

Hur vet du det? Var du där?

Det har ännu inte officiellt bekräftats vart kroppen hittades.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Enkelt svar på den frågan.

Att åka därifrån så fort som möjligt och försvinna är detsamma som att erkänna gärningen.

När de också lämnade DNA redan första dagen så var de fast på sin plats.

De visste såklart att de aldrig skulle komma särskilt långt genom att fly.
Bättre strategi att stanna och leka oskyldig.
Mycket bättre.

Med tanke på att de lämnade DNA redan första dagen så var det inte så bra strategi att stanna kvar, om de är skyldiga. Om de inte trodde att Lisas kropp skulle försvinna på något sätt och aldrig hittas.
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
Hur hade du som polis tolkat det om arbetsgivaren rapporterar att de arbetare som arbetat i ladan där BOs handske hittades helt plötsligt tog sitt pick och pack och stack och slutade dyka upp på arbetet?
Ja det har du rätt i.
Minns jag fel nu eller var det en av bröderna eller deras chef som hittade handsken?
(Tråden är så lång...)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in