2015-06-17, 18:00
Medlem
Blygfisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cykelbuss
Trea på 55 kvm? Har jag aldrig sett. Oavsett är det minst fem kvm för litet för en trea.
Du har aldrig bott i en gammal träkåk från 30-talet?
Udda storlekar.
Citera
2015-06-21, 00:13
Medlem
fckingfevers avatar
1a (om man bor själv) minst 25kvm
2a (om man bor två) minst 35 kvm
3a (om man bor två) minst 45 kvm

Jag är inte så kräsen. En bra planerad lägenheten är A och O. Bott i en etta på 30 kvm och den kändes "gigantisk" pga bra planlösning. En polare hade en 1a på 40 kvm och den kändes som en skrubb i jämförelse med min. Det beror på vad man är villig att kompensera med.

Skulle jag däremot ha familj och bo i en fyra skulle jag nog inte vilja klämma in mig på mindre än iaf 80-90kvm. Mina äldre vänner och bekanta tycker allt under 100 är minimalt. Så allt handlar väl om vad man är van vid.
Citera
2015-06-21, 01:02
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fckingfever
Jag är inte så kräsen. En bra planerad lägenheten är A och O. Bott i en etta på 30 kvm och den kändes "gigantisk" pga bra planlösning. En polare hade en 1a på 40 kvm och den kändes som en skrubb i jämförelse med min. Det beror på vad man är villig att kompensera med.

Bodde en gång på 90-talet tillsammans med en tjej i en etta med kokvrå på 17 kvm. Men det var faktiskt aningens trångt...
Citera
2015-06-21, 16:01
Medlem
1a på 63kwm har jag
Citera
2015-06-26, 22:23
Medlem
fckingfevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Bodde en gång på 90-talet tillsammans med en tjej i en etta med kokvrå på 17 kvm. Men det var faktiskt aningens trångt...

Du kanske bodde ihop med min chef! Hon berättade för någon vecka sen att hon delade en lägenhet på 17 kvadrat i GBG en gång i tiden
Citera
2015-06-26, 23:35
Medlem
Jag måste bara hålla med om planlösningen och hur lägenheterna är utformade. Folk är olika. Men oftast är det inte antalet kvadratmeter som är det viktiga, utan att bostaden passar ens behov. Oavsett om det handlar om stora sällskapsytor, inbyggd förvaring etc (garderober, förråd osv), stort kök med gott om arbetsutrymme eller något helt annat. En större yta kan inte kompensera allt.

Citat:
Ursprungligen postat av DittNamnFinnsInte
1a på 63kwm har jag

Allvarligt? Det där skulle snarare passa bra som en stor tvåa alternativt en liten trea. Det skulle vara en ovanligt stor etta, och jag har aldrig tidigare hört talas om så stora ettor.
Citera
2015-06-27, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Jag måste bara hålla med om planlösningen och hur lägenheterna är utformade. Folk är olika. Men oftast är det inte antalet kvadratmeter som är det viktiga, utan att bostaden passar ens behov. Oavsett om det handlar om stora sällskapsytor, inbyggd förvaring etc (garderober, förråd osv), stort kök med gott om arbetsutrymme eller något helt annat. En större yta kan inte kompensera allt.

Allvarligt? Det där skulle snarare passa bra som en stor tvåa alternativt en liten trea. Det skulle vara en ovanligt stor etta, och jag har aldrig tidigare hört talas om så stora ettor.

Finns gott om vindsvåningar utan väggavdelning som räknas som ettor som lätt har 55-70 kvm
Citera
2026-02-02, 08:23
Medlem
Kanastras avatar
Plockar upp den här tråden då jag tycker ämnet är intressant.

Jag har letat lägenhet en längre tid och en sak som varit viktig för mig är hur den känns. Det är svårt att säga exakt VAD det är som "känns", men det är väl ett samlat intryck av allting som hjärnan avgör om det känns eller inte känns bra.
Just antalet kvm har visat sig vara ganska vägledande redan innan jag tittat på objekten.
Jag har bara kollat på tvåor och treor.
Tvåor tycker jag känns luftiga när dom är runt 60 kvm. Då är sovrummen lite större, köken har utrymme för köksbords, och vardagsrummet brukar också ha plats för matsalsbord utöver soffa och soffbord.
Dessutom finns det annat som gör stor skillnad i hur lägenheterna känns. Finns det ingen klädkammare eller inbyggda garderober så får man ofta köpa garderober och byråer och när dessa utplaceras så tar dom mycket plats och förtätar boendet.
Nyare lägenheter har dessutom ofta väldigt stora badrum där det försvinner många kvm. Där är folk olika, men jag gillar små badrum utan badkar så att bostadens kvm finns "ute" i lägenheten istället.
En gavellägenhet med fönster åt 3 håll är väldigt bra.

Jag har läst att flera är lite negativa mot gångar/långa hallar men jag tycker att det gör att lägenheten känns lite luftigare.
Dom tråkigaste tvåorna tycker jag är dom som när man kommer in i hallen och motsols har köket till höger, sen sovrummet nästa dörr till höger, toaletten rakt fram och sen en dörr in till vardagsrummet till vänster. Standard-tvåa. Yteffektivt, men lite trist.

Absolut tråkigast är nog mindre nybyggda tvåor där det inte finns nån hall, öppen planlösning mellan kök-vardagsrum och sen är sovrummet vad jag upplever som en del av vardagsrummet som dom bara gjort väggar om.

Sen beror det mycket på vad man är van vid och vad man gillar. Jag bodde en tid i en tvåa på 43 kvm med kokvrå, den kändes bra men då köket inte hade plats för köksbord så stod det i det ganska lilla vardagsrummet och tog upp plats och var i vägen.
Citera
2026-02-02, 08:29
Medlem
Retar mig på att vardagsrum ofta sväljer halva ytan i en lägenhet. Gissar att det kommer från en tid då man umgicks framför tv'n. Nuförtiden när alla har egna skärmar hade det varit bättre med ett större kök för umgänge och ett extra sovrum plus ett litet vardagsrum istället för ett jättestort vardagsrum.
Citera
2026-02-09, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Retar mig på att vardagsrum ofta sväljer halva ytan i en lägenhet. Gissar att det kommer från en tid då man umgicks framför tv'n. Nuförtiden när alla har egna skärmar hade det varit bättre med ett större kök för umgänge och ett extra sovrum plus ett litet vardagsrum istället för ett jättestort vardagsrum.

Det finns folk som har ett kombinerat matrum/vardagsrum. Eller åtminstone en matsalsgrupp i vardagsrummet. Även om man har plats i köket för det också. Det verkar vara ganska vanligt. Ett matbord i vardagsrummet kan även användas till sällskapsspel och andra sociala aktiviteter.

Ungefär vilken storlek på lägenheten pratar du om? Hur ser köket ut? Finns det plats för ett matbord, och helst med 4 sittplatser? Och vad innebär ett litet vardagsrum (i kvm)?

Behöver man ett extra sovrum så tittar man nog på sådana lägenheter, och på kök som motsvarar ens krav, önskemål och förväntningar.
Citera
2026-02-09, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tourmaline
Det finns folk som har ett kombinerat matrum/vardagsrum. Eller åtminstone en matsalsgrupp i vardagsrummet. Även om man har plats i köket för det också. Det verkar vara ganska vanligt. Ett matbord i vardagsrummet kan även användas till sällskapsspel och andra sociala aktiviteter.

Ungefär vilken storlek på lägenheten pratar du om? Hur ser köket ut? Finns det plats för ett matbord, och helst med 4 sittplatser? Och vad innebär ett litet vardagsrum (i kvm)?

Behöver man ett extra sovrum så tittar man nog på sådana lägenheter, och på kök som motsvarar ens krav, önskemål och förväntningar.
Trea på 67 kvm varav vardagsrummet käkar upp ca 35 kvm.
Köket är helt ok, 4-5 pers sitter bekvämt för middagar och sällskapsspel och det är det som utnyttjas för umgänge. Vardagsrummet bara finns där mest.
Hade vardagsrummet varit 20 kvm hade det fortfarande varit det största rummet och man hade haft ett sovrum till på ca 15 kvm.
Går inte att bygga om enkelt då det är dörröppningar i tre väggar och fönster i två.
Citera
2026-02-09, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Trea på 67 kvm varav vardagsrummet käkar upp ca 35 kvm.
Köket är helt ok, 4-5 pers sitter bekvämt för middagar och sällskapsspel och det är det som utnyttjas för umgänge. Vardagsrummet bara finns där mest.
Hade vardagsrummet varit 20 kvm hade det fortfarande varit det största rummet och man hade haft ett sovrum till på ca 15 kvm.
Går inte att bygga om enkelt då det är dörröppningar i tre väggar och fönster i två.

Då förstår jag. Ett vardagsrum på 20 kvm är rätt normalstort tycker jag. Trodde du menade ett mindre vardagsrum än så, och det hade nog varit litet att ha ett vardagsrum på 10-15. Det passar ett sovrum bättre.

En trea på 65-85 kvm där vardagsrummet är störst, det tycker jag inte är särskilt konstigt. Finns ju stora tvåor inom intervallet (ofta runt 65-75 kvm dock), och fyror kan även ligga på 80 och uppåt. Finns visserligen mindre treor och fyror också.

Sedan har folk olika behov av ett vardagsrum. 20 kvm räcker nog för många, medan andra kan behöva runt 35 kvm.

Jag vet inte om det är så vanligt att det mesta umgänget sker i köket. Det brukar väl mest handla om måltider, och i övrigt umgås man i vardagsrummet. Så det låter som en liten minoritet som använder köket till umgänge, och i princip aldrig använder vardagsrummet.

Om man skulle göra om det till en fyra, så skulle väl inte vardagsrummet per automatik utnyttjas mer? Kanske vore bättre att leta efter en mindre fyra, där vardagsrummet är mindre. Om man vill eller behöver ett extra sovrum, och mindre vardagsrum.

Jag kan tycka att det verkar dumt att anpassa lägenheter efter folk som inte har något behov av ett vardagsrum, oavsett om de letar ny bostad eller eventuellt kan tänkas vilja bygga om i framtiden (om de får tillåtelse att göra om till fler rum).

Ett vardagsrum kan man för övrigt dela av på olika sätt. Kan vara ett alternativ.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in