Citat:
Ursprungligen postat av
DennisOlof
Planlösningen måste ju vara det viktigaste. Det avgör ju allt, om en lägenhet känns stor eller inte, och hur man själv vill att det ska se ut, eller fungera rent praktiskt. Andra gillar när det är flera rum och avskärmat osv. Det är ju helt individuellt.
Jag kan dock tänka mig att det är vanligare idag att man är mer effektiv per kvm i hur man bygger och utformar lägenheter. Dvs att man inte vill ha massa utrymme som blir bortkastat så att lägenheten känns mindre än vad den egentligen är. Jag tycker man upplever en del äldre lägenheter som betydligt sämre där man har mycket mer utrymme som är bortkastat.
Finns ju massa olika exempel men jag kan tänka mig att det vanligaste är t.ex. en dålig utformad lägenhet där man har en separat hall man inte kan nyttja till något speciellt, den bara finns där så att säga men känns ändå som att utrymmet är bortkastat.
Ja, planlösningen är otroligt viktig. Jag har bott i flera lägenheter kring 60 kvm exempelvis och de har gett väldigt olika intryck beroende på planlösning. I de nybyggda lägenheter jag har bott i så har exempelvis badrummet varit väldigt stort och stulit en del utrymme, men planlösningen öppen i övrigt vilket har gett en del rymdkänsla. Den lägenhet som var mest hopplös var en 60-talslägenhet med rätt många kvm korridorformad hall, trångt och litet kök, trångt badrum, stort och avlångt vardagsrum (väldigt svårmöblerat) och hyfsat sovrum.