• 1
  • 2
2015-06-16, 00:39
Medlem
Funderar på det där med lägenhet, och vill veta en allmän uppfattning.

När går de kritiska kvm för tvåa, trea och fyra.

inom vilka kvadratmeter räknas som
- kritisk nedre gräns
- underbart
- för stort

De tre olika kategorierna?

Enligt mig kan en lägenhet inte ha för många kvm, om inte hyran sticker iväg vill säga.
Citera
2015-06-16, 09:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Man ska komma ihåg att kvadratmetrarna inte behöver spela så stor roll.

Det viktigaste är planlösningen och inte totala ytan.

Många nya lägenheter med öppen planlösning är betydligt mer yteffektiva än gamla lgh med stora och långa hallar som stjäl dyrbar yta.

Att man slår ihop köket med vardagsrummet gör också att man sparar stor yta.

Kritiskt nedre gräns är svårt att svara på, eftersom det helt hänger på planlösningen och inte ytan i sig.
Citera
2015-06-16, 09:57
Medlem
Blygfisens avatar
Kritisk gräns till en 2:a går för mig vid 40kvm2 och en 3:a vid 55kvm2.

Sen som ovanstående säger, planlösningen är A & O när det gäller lägenheter och hus för den delen.

Jag bor i en gammal kåk med få lägenheter i, bor betydligt större än de flesta i min omgivning med samma antal rum. Dock så har jag en lång hall som stjäl plats och en liten toalett vilket gör att lägenheten känns mindre än vad den egentligen är.
Citera
2015-06-16, 10:28
Medlem
Pershagen76s avatar
"Hur långt är ett snöre?"

Det beror ju helt på den enskilda individen, som ovan skrev så var det ok med en 3a på 55kvm medan jag själv aldrig skulle bo i en trea under 85kvm, 4a på 100kvm eller ett hus under 160kvm.

Allt beror på personliga gränser och givetvis ekonomi, jag förutsätter också att alla alternativ är bra planerade.
Senast redigerad av Pershagen76 2015-06-16 kl. 10:33.
Citera
2015-06-16, 10:58
Medlem
DennisOlofs avatar
Planlösningen måste ju vara det viktigaste. Det avgör ju allt, om en lägenhet känns stor eller inte, och hur man själv vill att det ska se ut, eller fungera rent praktiskt. Andra gillar när det är flera rum och avskärmat osv. Det är ju helt individuellt.

Jag kan dock tänka mig att det är vanligare idag att man är mer effektiv per kvm i hur man bygger och utformar lägenheter. Dvs att man inte vill ha massa utrymme som blir bortkastat så att lägenheten känns mindre än vad den egentligen är. Jag tycker man upplever en del äldre lägenheter som betydligt sämre där man har mycket mer utrymme som är bortkastat.

Finns ju massa olika exempel men jag kan tänka mig att det vanligaste är t.ex. en dålig utformad lägenhet där man har en separat hall man inte kan nyttja till något speciellt, den bara finns där så att säga men känns ändå som att utrymmet är bortkastat.
Citera
2015-06-16, 21:01
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Planlösningen måste ju vara det viktigaste. Det avgör ju allt, om en lägenhet känns stor eller inte, och hur man själv vill att det ska se ut, eller fungera rent praktiskt. Andra gillar när det är flera rum och avskärmat osv. Det är ju helt individuellt.

Jag kan dock tänka mig att det är vanligare idag att man är mer effektiv per kvm i hur man bygger och utformar lägenheter. Dvs att man inte vill ha massa utrymme som blir bortkastat så att lägenheten känns mindre än vad den egentligen är. Jag tycker man upplever en del äldre lägenheter som betydligt sämre där man har mycket mer utrymme som är bortkastat.

Finns ju massa olika exempel men jag kan tänka mig att det vanligaste är t.ex. en dålig utformad lägenhet där man har en separat hall man inte kan nyttja till något speciellt, den bara finns där så att säga men känns ändå som att utrymmet är bortkastat.

Ja, planlösningen är otroligt viktig. Jag har bott i flera lägenheter kring 60 kvm exempelvis och de har gett väldigt olika intryck beroende på planlösning. I de nybyggda lägenheter jag har bott i så har exempelvis badrummet varit väldigt stort och stulit en del utrymme, men planlösningen öppen i övrigt vilket har gett en del rymdkänsla. Den lägenhet som var mest hopplös var en 60-talslägenhet med rätt många kvm korridorformad hall, trångt och litet kök, trångt badrum, stort och avlångt vardagsrum (väldigt svårmöblerat) och hyfsat sovrum.
Citera
2015-06-16, 21:10
Medlem
OldFashioneds avatar
Planlösning är förstås viktigt, men jag gillar ytor. Även en smart tvåa är liten til ytan, speciellt i nyare lägenheter där badrum är så överjävla stora som ett resultat av handikappanpassning.

Just nu bor jag i en tvåa på lite över 70 kvadrat, vilket lämnar plats för klädkammare, hall, stort kök, stort vardagsrum och matplats. Allt det får du inte på 40 kvadrat.
Citera
2015-06-16, 21:18
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Planlösning är förstås viktigt, men jag gillar ytor. Även en smart tvåa är liten til ytan, speciellt i nyare lägenheter där badrum är så överjävla stora som ett resultat av handikappanpassning.

Just nu bor jag i en tvåa på lite över 70 kvadrat, vilket lämnar plats för klädkammare, hall, stort kök, stort vardagsrum och matplats. Allt det får du inte på 40 kvadrat.

Jag håller med. 70 kvm är stort för en tvåa, men det är enbart positivt. Gillar också ytor, som du säger så kan man bara till en viss gräns kompensera för få kvadratmeter med smarta lösningar. Just förvaring tycker jag generellt att man är för snål med i nybyggen. Det är ofta det som har fått stryka på foten, klädkammare är inte jättevanligt. Ibland finns det, men då är det inte sällan som kompensation för uteblivet källar/vindsförråd... En väldigt ful manöver eftersom man då betalar dyra pengar för något som brukar ingå utöver kvadratmeterpriset.
Citera
2015-06-16, 21:39
Medlem
cykelbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygfisen
Kritisk gräns till en 2:a går för mig vid 40kvm2 och en 3:a vid 55kvm2.

Sen som ovanstående säger, planlösningen är A & O när det gäller lägenheter och hus för den delen.

Jag bor i en gammal kåk med få lägenheter i, bor betydligt större än de flesta i min omgivning med samma antal rum. Dock så har jag en lång hall som stjäl plats och en liten toalett vilket gör att lägenheten känns mindre än vad den egentligen är.

Trea på 55 kvm? Har jag aldrig sett. Oavsett är det minst fem kvm för litet för en trea.
Citera
2015-06-16, 22:00
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cykelbuss
Trea på 55 kvm? Har jag aldrig sett. Oavsett är det minst fem kvm för litet för en trea.

Jag har bott i en 55-kvadratare som ursprungligen var en mini-trea. Vår lägenhet var dock en tvåa, väggen mellan kök och ett rum var riven så att vi fick ett stort kök med matplats istället. För oss var det bättre, men det var en del barnfamiljer som bodde där och hade det tredje rummet som barnrum... Men ja, jag tycker också att det är för litet. Vår lägenhet kändes mycket rymligare.
Citera
2015-06-16, 23:12
Medlem
För en tvåa brukar 50-60kvm va ganska lagom enligt mig. Beror helt på planeringen. Bodde i en tvåa på 58 kvadrat, men pga minimal toa, ganska litet kök och litet sovrum blev vardagsrummet väldigt stort.
Senast redigerad av yokisuci 2015-06-16 kl. 23:15.
Citera
2015-06-16, 23:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Varning för stora hallar. Där är man ändå inte och en lägenhet kan upplevas som trång även om ytan finns på pappret.

Nya lgh där man kommer direkt in i lgh utan hall är att föredra för att få upp yteffektiviteten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in