Citat:
Ursprungligen postat av
Bimbodeluxe
Trea på 67 kvm varav vardagsrummet käkar upp ca 35 kvm.
Köket är helt ok, 4-5 pers sitter bekvämt för middagar och sällskapsspel och det är det som utnyttjas för umgänge. Vardagsrummet bara finns där mest.
Hade vardagsrummet varit 20 kvm hade det fortfarande varit det största rummet och man hade haft ett sovrum till på ca 15 kvm.
Går inte att bygga om enkelt då det är dörröppningar i tre väggar och fönster i två.
Då förstår jag. Ett vardagsrum på 20 kvm är rätt normalstort tycker jag. Trodde du menade ett mindre vardagsrum än så, och det hade nog varit litet att ha ett vardagsrum på 10-15. Det passar ett sovrum bättre.
En trea på 65-85 kvm där vardagsrummet är störst, det tycker jag inte är särskilt konstigt. Finns ju stora tvåor inom intervallet (ofta runt 65-75 kvm dock), och fyror kan även ligga på 80 och uppåt. Finns visserligen mindre treor och fyror också.
Sedan har folk olika behov av ett vardagsrum. 20 kvm räcker nog för många, medan andra kan behöva runt 35 kvm.
Jag vet inte om det är så vanligt att det mesta umgänget sker i köket. Det brukar väl mest handla om måltider, och i övrigt umgås man i vardagsrummet. Så det låter som en liten minoritet som använder köket till umgänge, och i princip aldrig använder vardagsrummet.
Om man skulle göra om det till en fyra, så skulle väl inte vardagsrummet per automatik utnyttjas mer? Kanske vore bättre att leta efter en mindre fyra, där vardagsrummet är mindre. Om man vill eller behöver ett extra sovrum, och mindre vardagsrum.
Jag kan tycka att det verkar dumt att anpassa lägenheter efter folk som inte har något behov av ett vardagsrum, oavsett om de letar ny bostad eller eventuellt kan tänkas vilja bygga om i framtiden (om de får tillåtelse att göra om till fler rum).
Ett vardagsrum kan man för övrigt dela av på olika sätt. Kan vara ett alternativ.