Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-21, 15:09
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Såvida de inte är skyldiga på något annat sätt, "delaktiga" då kanske det inte blir några penningar, även om de inte bedöms vara skyldiga till mord. Någon av dem har väl gjort vissa medgivanden åt det hållet, såvida det nu är sant.

Givetvis grundade jag mitt schablonbelopp på att det inte funnits några skäl att häkta dem över huvud tagit.
2015-06-21, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Frågar igen...Är det verkligen BEKRÄFTAT från POLIS att BO hittades på Martorp?

Eller är det bara den gängse uppfattningen?

Det fanns ett flertal avspärrningar den kvällen/natten. Det "aktuella sökområdet" som polisen kallae det, var stort.
Hundpatruller fanns på flera platser.

Är det 100% säkert att Martorp är platsen där BO hittades?

Nej, grejen med detta fall är att polisen säger INGENTING, det enda dom sagt är att hon hittades i det avsedda sökområdet.
2015-06-21, 15:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bara att invänta beslutet från hovrätten.

Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Man häktar inte någon på sannolika skäl om man inte har direkta bevis mot någon. Just sayin'.
Enligt vad som skrivs och antagligen vad polisen nämnt så fanns det bevis i direkt anslutning till kroppen som gjorde att man tog in dessa!
Och som skrivits 1000ggr tidigare i tråden: GW må vara expert, men han vet exakt lika mycket/lite som vi i fallet, han går som vanligt på hur de flesta mord ser ut; att det är en bekant i samma ålder som är BO.
Vi får helt enkelt se vem som har rätt sen.
Just nu kan vi inte döma/avskriva bröderna, men om de omhäktas på sannolika skäl, så tror jag du borde tänka om!

För att kunna bli häktad på sannolika skäl gällande, som i det här fallet, mord ansåg åklagaren att han hade så pass mycket som gjorde att han höjde misstankegraden från skäligen misstänkta till på sannolika skäl. Även rådmannen ansåg att åklagaren hade fog för den högre graden av åtalet efter en mycket kort betänketid i a f den 16 juni.

Det är bara för oss alla att vänta och se vilka beslut hovrätten kommer att meddela. För tillfället, vad vi i a f känner till, så går det vare sig att döma eller att avskriva bröderna.

Hur som helst så är det mycket bra att häktningsskälen ånyo kommer att prövas och denna gång av en högre instans. Antingen kommer de att fortsätta vara häktade eller så blir de frisläppta.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Såvida de inte är skyldiga på något annat sätt, "delaktiga" då kanske det inte blir några penningar, även om de inte bedöms vara skyldiga till mord. Någon av dem har väl gjort vissa medgivanden åt det hållet, såvida det nu är sant.
Bara enligt lithauiska medier, som jag fattat det. Hur det nu kommer sig att de får mer info än svenska medier.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavetten
Jättebra men tråden är sprängfylld med teorier av alla de slag som inte innefattar de misstänkta gärningsmännen. Många här tror också att de är oskyldiga. Vet inte riktigt vilka det är du försöker att övertyga.

Om man hittar bevis hos en SD-profil förutsätter man självklart först att han är inblandad på något sätt. Allt annat vore märkligt. Vad som sedan framkommer under utredningen är en annan sak.

Vi har dessutom ingen aning om vad polisen jobbar med vid sidan av dessa tre personer. De är garanterat även de öppna för andra tänkbara GM. Problemet är väl inte att man kan plocka in någon utan att ha lite på fötterna.

Varför jag tror att det inte är de som utfört mordet menar du? Svaret är att det strider mot all logik att någon sprider objekt som kommer från ett allvarligt brott utanför där man bor. I allvarliga brott brukar väl bevismaterial förstöras eller fraktas iväg långt ifrån brottsplatsen rätta mig om jag har fel...
2015-06-21, 15:11
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Även om det såklart inte uppväger intrånget men om bröderna nu sitter häktade i väntan på analyssvaren och dessa kommer om en månad och pekar åt ett annat håll varvid de släpps då får de cirka 100 000 kr var för frihetsberövandet.

Det vore nog bäst om de häktade mig också, jag är nämligen inte riktigt som jag ska i huvudet...

Är det inte bara inkomstbortfall man får ersättning för? Jag inser att den negativa uppmärksamhet trion har fått kommer att förfölja dem många år framöver även om de skulle vara oskyldiga så det låter ju inte orimligt, bara det att jag inte känner till någon ytterligare ersättning...
2015-06-21, 15:11
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Till trådstarten.

/Mod
Fast texten är inte helt korrekt. Jag tror att det finns en missuppfattning där pga en polis utryckt sig slarvigt.
Alltså, det var inte polisen som såg bröderna, utan de fick efter 19.00 veta av MP att bröderna setts nära det senaste fyndet. (Ett klädesplagg, enligt en polisläcka.) Därefter åkte de hem till brödernas bostad.
19.30 var en bror hemma, medan den andre fiskade.
19.45 gick polisen in.
20.18 fördes de tre iväg.

Dessutom bor bröderna ca 1 km från Martorp, och inte "1.6 km".

En sammanfattning ska helst vara korrekt.
2015-06-21, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
Det vore nog bäst om de häktade mig också, jag är nämligen inte riktigt som jag ska i huvudet...

Är det inte bara inkomstbortfall man får ersättning för? Jag inser att den negativa uppmärksamhet trion har fått kommer att förfölja dem många år framöver även om de skulle vara oskyldiga så det låter ju inte orimligt, bara det att jag inte känner till någon ytterligare ersättning...

Om de frias helt så kommer de få skadestånd + inkomstbortfall. Summan kan vi bara sia om.
2015-06-21, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Inte officiellt bekräftat såvitt jag vet.

Citat:
Ursprungligen postat av Deco89
Nej, grejen med detta fall är att polisen säger INGENTING, det enda dom sagt är att hon hittades i det avsedda sökområdet.

Varför hakar folk upp sig på Martorp då?
Nåt av betydelse har de funnit där, det är jag helt med på, har ju sett både bilder och stream därifrån.
Men rent hypotetiskt skulle BO lika gärna kunnat hittats där jag hörde hundskall (finns förklarat i mina tidigare inlägg)?
2015-06-21, 15:14
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Jag tycker det är märkligt att Mantas (Wigh's fd man) informerar lithauisk media i detta fallet.
Det skulle vara än märkligare om Lisa hittats på en gård som 2:an på sd-listan (Wigh 1:a) brukar?

? Utveckla gärna, förstår det är kommentar relaterad till annat inlägg men jag kopplar inte.Din tanke är att du också tycker det är märkligt att Lisa hittas död i närheten av litauerna men även på plats somnyttjas av sd:are. Någon placerat sakerna och Lisa på plats som inte bryr sig om litauer eller sd:are "sotas" med detta eller att motiv skulle kunna vara politiskt?

Mitt uttryck om att någon blir "sotad""... ofta brukar man säga "ingen rök utan eld" för att argumentera att något visst är fallet i fall där man går baklänges i en kausalitetskedja. Men ibland blir det väl så att sotet så att säga faller på någon som inte var i direkt anslutning till elden och än mindre ansvarig för elden men det kan ju se ut som om denne borde veta något eller varit inblandad.
2015-06-21, 15:15
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy

http://www.jk.se/sv-SE/Arbetsuppgifter/Frihetsberovande.aspx

Varje fall är unikt och ersättningen som jag angav var ett schablonbelopp baserat på att sitter du häktad i ett år bör man kunna få omkring 1 miljon kronor. Joy Rahman fick t.ex. 10,2 miljoner kr som sammanlagt satt frihetsberövad i 9 år har jag för mig (då räknar jag in såväl häktestid som fängelsevistelse).

Ersättningen baseras givetvis på vad man har för jobb och inkomst i övrigt, vad det rör sig för typ av brott (mer kränkande att sitta fängslad för våldtäkt än stöld t.ex.) sen tror jag även intresset i media spelar in eftersom man då till en större krets blivit felaktigt uthängda som brottslingar.
2015-06-21, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Fast texten är inte helt korrekt. Jag tror att det finns en missuppfattning där pga en polis utryckt sig slarvigt.
Alltså, det var inte polisen som såg bröderna, utan de fick efter 19.00 veta av MP att bröderna setts nära det senaste fyndet. (Ett klädesplagg, enligt en polisläcka.) Därefter åkte de hem till brödernas bostad.
19.30 var en bror hemma, medan den andre fiskade.
19.45 gick polisen in.
20.18 fördes de tre iväg.

Dessutom bor bröderna ca 1 km från Martorp, och inte "1.6 km".
En sammanfattning ska helst vara korrekt.

https://www.google.se/maps/dir/58.5407497,13.3451925/58.5387513,13.3662843/@58.5377546,13.3549311,1227m/data=!3m1!1e3!4m9!4m8!1m5!3m4!1m2!1d13.3518852!2d5 8.5389834!3s0x465b24797cbcd567:0x22183044d36eecb3! 1m0!3e0

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in