Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-21, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Jag tycker det är märkligt att Mantas (Wigh's fd man) informerar lithauisk media i detta fallet.
Det skulle vara än märkligare om Lisa hittats på en gård som 2:an på sd-listan (Wigh 1:a) brukar?
Sorry missat detta, vem är Mantas? Vem informerade lithauisk media, och har du nån källa på det?
2015-06-21, 15:04
Medlem
Frågar igen...Är det verkligen BEKRÄFTAT från POLIS att BO hittades på Martorp?

Eller är det bara den gängse uppfattningen?

Det fanns ett flertal avspärrningar den kvällen/natten. Det "aktuella sökområdet" som polisen kallae det, var stort.
Hundpatruller fanns på flera platser.

Är det 100% säkert att Martorp är platsen där BO hittades?
2015-06-21, 15:04
Medlem
AJ & de misstänka bröderna sägs väl ha hittat handsen tidigt i veckan? Då lär ju de två misstänka vetat att en flicka är borta i området. Om de senare sågs nära fynd, verkade misstänka och sedan att man fann Lisas kropp i något av brödernas arbetsplats eller där de har nyklar till.
Jag ser det som en självklarhet att de är starkt misstänka.

Eller har jag fel?
2015-06-21, 15:05
Medlem
Tingsnotariens avatar
Även om det såklart inte uppväger intrånget men om bröderna nu sitter häktade i väntan på analyssvaren och dessa kommer om en månad och pekar åt ett annat håll varvid de släpps då får de cirka 100 000 kr var för frihetsberövandet.
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Han uttalade sig vid häktningen och om han uttalat sig senare känner jag inte till.
gräddfilen från NFC är indragen och de har haft stängt fred - sönd för utlämnande av analyser endast mottagande av gods fungerat
Det innebär att vi inte vet vad de har i bevisväg idag.
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Sorry missat detta, vem är Mantas? Vem informerade lithauisk media, och har du nån källa på det?
Det står lite om man söker.
https://www.flashback.org/sok/mantas?t=2579335
Mantas hade bl.a uppgett att en av bröderna erkänt.
Senast redigerad av Tomato 2015-06-21 kl. 15:09.
2015-06-21, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Klart att det finns tekniska fynd, till exempel en handske och ett mobilfodral eller liknande, dock utgör de inga tekniska bevis så länge inget analysresultat kan användas av åklagaren, och än så länge kvarstår åklagarens uppfattning, det finns inga tekniska bevis.

Ja, och det finns med stor säkerhet mycket mer som fortfarande analyseras.
Åklagaren har väl inte gjort något uttalande på 6-7 dagar tror jag, mest pga yppandeförbudet.
Vi kan hoppas att de har bevis, vi kanske får reda på det imorgon isf.

Om bröderna släpps efter överklagandena så har de säkert bevis som pekar åt ett annat håll, så mycket kan vi nog säga.

Om inte de släpps så kan det bero på att åklagaren väntar in mer bevis som ännu inte undersökts (Speciellt om de inte uttalar sig konkret)

Om de däremot går ut och säger att man har bevis och männen är fortsatt häktade, så har vi svaret.
Men det tror jag dröjer till minst den 30e.
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jämförelsen med vatchareeyafallet haltar betänkligt. Där fanns bindande teknska bevis, det gör det inte i det här fallet. Om det finns folk med alternativa teorier i den tråden, vad är det som hindrar att folk med alternativa teorier i den här tråden har rätt? Kommer du alltid att dra upp Vatchareeya så fort någon ifrågasätter det korrekta i en häktning? I så fall kan jag dra upp ett otal exempel på folk som har blivit orätt häktade.

Det fanns endast bindande tekniska bevis för att Kristoffer befattat sig med kroppen, inte för själva mordet. Huruvida parallellen är relevant eller inte kan man förstås ha olika åsikter om. I det här fallet var det inte häktningen jag diskuterade. Jag förutsåg ett möjligt scenario där åtminstone några av alla "Jag tror inte litauerna är skyldiga"-postare kommer att hänga fast vid sin ursprungliga uppfattning trots en rad tunga indicier mot dem och sitta och bygga upp avancerade konspirationsteorier och bortförklaringskedjor med alternativa GM. DET hände i Vatchareeya-fallet och med tanke på hur många som redan investerat en hel del i sina "Tänka utanför ramarna"-teorier så är det verkligen inte otänkbart att det skulle kunna bli så här med.

Kommer det tyngre, direkt teknisk bevisning och dessutom erkännande från en eller bägge bröder så lär däremot diskussionen bli mer begränsad.

Angående om själva häktningen är korrekt: För att kunna bedöma det måste man dels ha tillgång till den information som förebringades rätten och dels ha relevanta expertkunskaper i vad som krävs i svensk rättspraxis för att nå upp till "sannolika skäl". Eftersom ingen av oss har det förstnämnda och få eller knappt nån det sistnämnda så går det inte att diskutera den frågan. Man kan givetvis ha allmänna åsikter om att det är för lätt att häkta folk i Sverige. Vi ser ju bl.a. en gammal fängelsekund som sitter och skriver en hel del inlägg på just detta tema. Personligen är jag inte särskilt intresserad av vad nuvarande eller fd kriminella individer har för uppfattning i frågan.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Som jag har förstått så bor GM ca 1 km från kafét. Halvvägs har man hittat rester av en mobiltelefon. Så nu när jag var ute och rastade min vovve så klockade jag hur lång tid det tar att gå 1 km. Det tog ca 11 minuter. Alltså halva den sträckan motsvaras ungefär av hur lång tid det skulle tagit att gå från kafét till stället där delar av mobilen hittades. Dvs ca 5-6 min. Det stämmer bra överens med tiden 7 min som det tar mellan sms och att mobilen dör.

Slutsats är att GM troligen har gått efter vägen med mobilen eller att LH har gått längs vägen av okänd anledning och där mobilen hittades så har mobilen gått sönder antingen pga av att GM valt att kasta den där. Eller så blev LH påkörd där.

Har mätt avståndet mellan Cafet och Martorp (Hitta-karta):

2,3 km, att gå 22 min, att cykla 8 min (MGM bostad ligger mitt imellan)

Om man kör moped borde det i alla fall ta ca hälften av tiden det tar att cykla.

de 7 min angående mobilen tycker jag är intressant om man ser på resetiderna ovan.
Senast redigerad av larsnilssonabcd 2015-06-21 kl. 15:10.
2015-06-21, 15:07
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Även om det såklart inte uppväger intrånget men om bröderna nu sitter häktade i väntan på analyssvaren och dessa kommer om en månad och pekar åt ett annat håll varvid de släpps då får de cirka 100 000 kr var för frihetsberövandet.

Såvida de inte är skyldiga på något annat sätt, "delaktiga" då kanske det inte blir några penningar, även om de inte bedöms vara skyldiga till mord. Någon av dem har väl gjort vissa medgivanden åt det hållet, såvida det nu är sant.
2015-06-21, 15:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Bra frågor allihop. Självklart är det nyckelfrågor i utredningen för polisen att försöka slå fast.

Ja, med tanke på att hon hittats på en privat gård så vore det nog bäst att nysta baklänges i detta garnystan med kaotiska trådar... den som känner till gården och ev. har nycklar är den skyldige.
Jag hoppas teknisk bevisning av fynd och obduktion påvisar DNA. Sen är det dags att topsa vidare eller så är det fullträff redan.
2015-06-21, 15:08
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Frågar igen...Är det verkligen BEKRÄFTAT från POLIS att BO hittades på Martorp?

Eller är det bara den gängse uppfattningen?

Det fanns ett flertal avspärrningar den kvällen/natten. Det "aktuella sökområdet" som polisen kallae det, var stort.
Hundpatruller fanns på flera platser.

Är det 100% säkert att Martorp är platsen där BO hittades?

Inte officiellt bekräftat såvitt jag vet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in