Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Jo jo men vad tjänar den semantiska övningen till? Flyktingar används som en allmän benämning på alla som kommer och söker asyl. En del får asyl, andra inte. Formellt är alla asylsökande tills deras ärenden behandlas.
Vilken semantisk övning?
Då folk har så mycket issues med detta är det väl lämplig att vara tydlig med vad som avses.
Det startade med att jag skrev att lösning inte var att "stoppa 20 K flyktingar" per år.
Fnysington som har problem med verkligheten yrade om att det gällde på 80-talet.
Varvid jag replikerade att jag kollat upp insläppta flyktingar under Alliansen-tiden och sett att det låg på i snitt 18K per år.
Kollar jag nu är det 18477 i snitt per år. Jag var lite osäker och drämde till med 20 K vilket nu visar sig vara i överkant.
http://www.migrationsverket.se/downl...ngar+m.fl..pdf
Och rubriken är "Beviljade uppehållstillstånd 1980-2014 enligt Genèvekonventionen, krigsvägrare, de facto flyktingar, skyddsbehov, humanitära skäl, tidsbegränsade, kvotflyktingar, tillfällig lag, tidigare tidsbegränsat tillstånd och verkställighetshinder".
Jag har antagit att de redovisade siffrorna är de som rubriken visar. Gör det inte det?
Om det nu stämmer förstår jag inte varför det blir invändningar.
Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Migrationsverket lägger ut statistik över "asylsökande till Sverige". 2014 var antalet 81301, en uppgång från 2013 års siffra 54259.
Med "släppa in flyktingar" avsåg jag de som får beviljade uppehållstillstånd. Inte de som avvisas.
Är det där skon klämmer?
Räknar folk in avvisade i "släppa in"?
Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Adderar man dessa kolumner i 2014-raden får man 35.642+1.971+11.341+20.023+1.685+526 = 71.188. Jag förstår inte riktigt poängen med att ducka för den siffran genom semantiskt hårklyvande. "Flyktingar" låter som ett bra samlingsnamn, eller menar du att man måste skriva ut hela harangen "flyktingar eller motsvarande, kvotflyktingar, konventionsflyktingar och skyddsbehövande"?
Vad är det jag nu skulle ducka för?