2015-06-18, 22:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Jag väljer att starta en ny tråd (trots att jag egentligen tycker att det räcker med SD-trådar, men då jag hela tiden får min frågeställning raderad pga off-topic känner jag mig tvungen).

Tänkte på detta när jag såg riksdagsdebatten som nyligen var. Allianspartierna och de rödgröna låtsas vara oeniga och "bråka" i riksdagen, men när det väl ska röstas lägger allianspartierna ned sina röster. Man agerar alltså inte som någon opposition, utan som ett passivt stöd till regeringen. Allt sker givetvis som ett resultat av Decemberövernskommelsen - DÖ. De rödgröna och alliansens kartell i syfte att stänga SD ute till varje pris. Just detta med att stänga SD ute får övriga partier att göra vad som helst, inkl att gå emot sin egen politik. Jag tycker det känns helt absurt.
Dessutom fattar man ju att det långsiktigt spelar SD rakt i händerna, då SD uppfattas som det enda oppositionspartiet.

Tar vi del av de senaste upinionsundersökningarna går SD starkt framåt. I Sentios undersökning får SD hela 22,1%.

http://avpixlat.info/2015/06/18/sent...all-time-high/

Intressant här är ju att både FP och KD åker ur riksdagen.
De rödgröna fångar cirka 37%.
Alliansen får cirka 30% om såväl FP och KD åker ur riksdagen.

Det hjälper föga om de rödgröna skulle få med sig Centern. De får ändå ingen majoritet. Inte ens Moderaterna och Sossarna får majoritet tillsammans. SD är verkligen absolut vågmästare.

Om detta blir valresultatet 2018, hur tusan skulle övriga partier agera då? Ska man fortsätta att stänga SD ute och säga att en fjärdedel av medborgarna är nazister och stänga dessa helt ute från det demokratiska systemet, eller kommer man börja samtala med SD?

Personligen tror jag det är det största inrikespolitiska misstaget i modern tid med DÖ. SD blir det enda oppositionspartiet. Kanske kan de tom få egen majoritet i valet 2022?
Citera
2015-06-18, 22:54
Medlem
Decemberöverenskommelsen förstärks.
De kommer ALDRIG samarbeta med SD. De väljer hellre att avgå/förlora än att SD ska få styra.

Se på Reinfeldt. Han offrade hela sin karriär. Idag är han på botten, singel och familjen splittrad. Bara för att SD skulle isoleras.
Citera
2015-06-18, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G.Zamani
De kommer ALDRIG samarbeta med SD. De väljer hellre att avgå/förlora än att SD ska få styra.

Se på Reinfeldt. Han offrade hela sin karriär. Idag är han på botten, singel och familjen splittrad. Bara för att SD skulle isoleras.
Idiot han offrade ingenting han va enbart för dålig för att väljarna skulle välja honom
OK
Citera
2015-06-18, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag väljer att starta en ny tråd (trots att jag egentligen tycker att det räcker med SD-trådar, men då jag hela tiden får min frågeställning raderad pga off-topic känner jag mig tvungen).

Tänkte på detta när jag såg riksdagsdebatten som nyligen var. Allianspartierna och de rödgröna låtsas vara oeniga och "bråka" i riksdagen, men när det väl ska röstas lägger allianspartierna ned sina röster. Man agerar alltså inte som någon opposition, utan som ett passivt stöd till regeringen. Allt sker givetvis som ett resultat av Decemberövernskommelsen - DÖ. De rödgröna och alliansens kartell i syfte att stänga SD ute till varje pris. Just detta med att stänga SD ute får övriga partier att göra vad som helst, inkl att gå emot sin egen politik. Jag tycker det känns helt absurt.
Dessutom fattar man ju att det långsiktigt spelar SD rakt i händerna, då SD uppfattas som det enda oppositionspartiet.

Tar vi del av de senaste upinionsundersökningarna går SD starkt framåt. I Sentios undersökning får SD hela 22,1%.

http://avpixlat.info/2015/06/18/sent...all-time-high/

Intressant här är ju att både FP och KD åker ur riksdagen.
De rödgröna fångar cirka 37%.
Alliansen får cirka 30% om såväl FP och KD åker ur riksdagen.

Det hjälper föga om de rödgröna skulle få med sig Centern. De får ändå ingen majoritet. Inte ens Moderaterna och Sossarna får majoritet tillsammans. SD är verkligen absolut vågmästare.

Om detta blir valresultatet 2018, hur tusan skulle övriga partier agera då? Ska man fortsätta att stänga SD ute och säga att en fjärdedel av medborgarna är nazister och stänga dessa helt ute från det demokratiska systemet, eller kommer man börja samtala med SD?

Personligen tror jag det är det största inrikespolitiska misstaget i modern tid med DÖ. SD blir det enda oppositionspartiet. Kanske kan de tom få egen majoritet i valet 2022?

Det ironiska är att om allianspartierna ska ha nån nytta av DÖ så måste de invänta nästa val. Detta talar för att de inte gör upp med SD.......i synnerhet inte när man investerat så mycket prestige i att isolera SD.

Men, allianspartierna kommer säkert att se över sin migrationspolitik.
Citera
2015-06-18, 23:00
Medlem
brutalares avatar
Decemberöverenskommelsen kan ju fortfarande gälla även om det bara blev S,M och SD i riksdagen tillslut. Det är ju bara att sossarna och moderaterna gör en ny överenskommelse där dom backar upp varandra och den som blir största utav dom två för styra och det andra blir stödparti.
Citera
2015-06-18, 23:00
Medlem
LiberalDemokratis avatar
För oss i moderaterna är jag ganska säker på att det kommer att handla om att markera ännu hårdare mot sd och deras människosyn. Sd är ett nyfascistiskt parti och de är så långt ifrån moderaterna man kan komma.

Alltså bör vi profilera oss ännu mer i mångfaldsfrågor, öppenhet, HBT och försvara vår positiva syn på migration. I sådana frågor åtnjuter också moderaterna redan ett väldigt stort förtroende från allmänheten. Ytterst handlar det om alla människors lika värde. Vi bör visa att vi är nyfikna och tar ansvar för Sverige.

Vi får inte glömma att även moderaterna gör succé i opinionen just nu, till inte så liten del på grund av Annas insatser.
Citera
2015-06-18, 23:03
Medlem
Ghibellinos avatar
Om detta blev valresultatet 2018 skulle DÖ få verka med full kraft och låta de rödgröna regera. Så länge SD inte når egen majoritet kommer övriga partier alltid kunna samarbeta i någon konstellation för att fortsätta DÖ.

Hur det skulle påverka övriga partiers politik är dock en annan fråga. Jag tror att man kommer att strama upp invandringen även utan SD's direkta medverkan.
Citera
2015-06-18, 23:08
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Decemberöverenskommelsen kan ju fortfarande gälla även om det bara blev S,M och SD i riksdagen tillslut. Det är ju bara att sossarna och moderaterna gör en ny överenskommelse där dom backar upp varandra och den som blir största utav dom två för styra och det andra blir stödparti.

Ja, så är det.

Dessutom, S + M = SM = Sadomasochism. Något som svenska folket i överförd mening tycks vara världsmästare på.
Citera
2015-06-18, 23:10
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalDemokrati
För oss i moderaterna är jag ganska säker på att det kommer att handla om att markera ännu hårdare mot sd och deras människosyn. Sd är ett nyfascistiskt parti och de är så långt ifrån moderaterna man kan komma.

Alltså bör vi profilera oss ännu mer i mångfaldsfrågor, öppenhet, HBT och försvara vår positiva syn på migration. I sådana frågor åtnjuter också moderaterna redan ett väldigt stort förtroende från allmänheten. Ytterst handlar det om alla människors lika värde. Vi bör visa att vi är nyfikna och tar ansvar för Sverige.

Vi får inte glömma att även moderaterna gör succé i opinionen just nu, till inte så liten del på grund av Annas insatser.
Yes! Fortsätt med HBTQ-frågor, allas lika värde och fri invandring. Ni vinner hela tiden nya poäng!
Ja, jag är ironisk.
Citera
2015-06-18, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalDemokrati

Herre Jesus vad lite du lever i verkligheten. Succé i opinionen?!?
Blir kul att vakna upp efter nästa val, även om vi nu får vänta till 2018.
Själv tror jag inte för en sekund att SD får något inflytande då heller men M utan KD och FP kommer inte heller få något inflytande. Fast det är väl på den nivån M är idag, utan någon vettig politik, ledare eller ambitioner att regera Sverige. Patetiskt!!!
Citera
2015-06-18, 23:21
Medlem
Jag tror de andra partierna kommer bli tvungna att diskutera hur många flyktingar de anser att Sverige kan ta emot. De behöver inte nödvändigtvis dra slutsatsen att SD:s politik är rätt. Det finns goda argument för att ta emot fler flyktingar än vad SD vill acceptera. Men man måste begripa att folk oroas av att man nu förutspår 100.000 per år under ett antal år framöver. Det kommer naturligtvis kosta. Även om invandrare kan bidra till samhället, är det svårt för dem att göra det som helt nyanlända flyktingar. Om de andra partierna kunde ge besked om hur stor flyktingström de anser vara rimlig, tror jag att många av de nya SD-anhängarna kan komma att tänka om. Jag tror inte alla dessa ställer upp helt på SD:s politik. Jag tror de snarare är irriterade på att de vanliga partierna vägrar ta i problemet ens med tång. Då markerar de genom att stödja ett parti som de vet framkallar panik inom etablissemanget.
Citera
2015-06-18, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G.Zamani

Precis, man kommer inför nästa val kalla sig för decemberpartiet (7klövern)
Allt för att stänga ute rasismen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in