Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-21, 13:13
Medlem
develis avatar

Det är inte kroppen jag funderar kring - det är fyndet i ladan. Att de inte sett henne om hon återfanns i skjulet finner jag inte konstigt. Däremot om det var ett klädesplagg (?) i en lada med djur som nån/några skött om. Har de inte daglig tillsyn och skötsel på djuren? Jag har ingen koll hur det går till, så det vore intressant att veta rutiner, tider och hur många som befunnit sig där. Låg det dessutom inte speciellt dolt är det än mer förunderligt. Det är detta jag inte begriper mig på. Och när nu dessa personliga ägodelar är på ett ställe, Lisa i en annan del - har de då glömt dessa?? Vore väl mer rimligt att de vore på samma ställe. Ska man tala om röda trådar relaterat till fynd så är den gemensamma nämnaren slarv och hafsverk från fyndplats 1 (handske). Om det skulle vara villospår utlagda från MGM så borde de väl ha lagt dem i ett helt annat väderstreck.
2015-06-21, 13:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är ju värt att tänka på. Någon som visste att kaféet stänger 18.00, och att det är unga flickor som arbetar där. Kanske Lisa blev offret, men det kunde lika gärna blivit en annan flicka.

Det verkar vara en "trådsanning" att Litauerna inte kunde svenska. Det är mer en ovilja att tala med folk, än att kunna prata svenska och förstå efter så lång till i Sverige. Jag utgår ifrån att de förstod det mesta som rörde jobbet, och då har man ett stort ordförråd. AJ talar ju inte deras språk, och de uppfattade omedelbart att någon letade efter en flicka!

Mycket möjligt att de kunde tala svenska, men varför gjorde de inte det med grannen då om de nu kan hantera språket?

Citat;

– De har varit hur trevliga och sociala som helst. Även om vi inte förstår varandra på grund av språkförbistring, sa grannen.

Källa:expressen.se

Trådsanning eller inte, jag kan inte hävda att bröderna inte förstår svenska men mycket talar för att de inte kunde göra sig förstådda med det svenska språket.
Senast redigerad av OY 2015-06-21 kl. 13:17.
2015-06-21, 13:14
Medlem
http://www.expressen.se/gt/brodernas-kyla-under-sokandet-efter-lisa/

http://www.expressen.se/gt/viktiga-fyndplatserna-i-lisa-holm-fallet/
2015-06-21, 13:15
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
http://www.expressen.se/gt/brodernas-kyla-under-sokandet-efter-lisa/

http://www.expressen.se/gt/viktiga-fyndplatserna-i-lisa-holm-fallet/
Är det något särskilt i de där länkarna som du vill peka på?
2015-06-21, 13:18
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
OK. Kan du tänka dig möjligheten att gästerna som tycker sig ha observerat underligt beteende från Lisa kan ha läst in allt möjligt nu i efterhand? Ungefär som en del postare här läser in underligt beteende från hennes kollegor när de intervjuades i TV?

Nej, det är inga nya uppgifter för mig och det finns andra iakttagelser som jag inte postat.

Lisas beteende på söndagen kan naturligtvis ha en helt naturlig förklaring.
2015-06-21, 13:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Nej, det är inga nya uppgifter för mig och det finns andra iakttagelser som jag inte postat.

Lisas beteende på söndagen kan naturligtvis ha en helt naturlig förklaring.

Varför postar du inte och beskriver iakttagelserna, det är av intresse vågar jag påstå.
2015-06-21, 13:20
Medlem
Jag har inte hunnit med att läsa hela tråden.

Snacket som går här på Kinnekulle är att det är den yngre litauiske mannen som mördat henne.
Ladan hon hittades i, innehåller grisar och de har skötts om som vanligt hela veckan, och djuren har även fått mat och halm under tidsperioden avspärrningarna varit där. Den gården ägs inte av AJ.
Bröderna har hjälpt till med renovering även på den gården

Tråkigt att privatpersoner hängs ut som presumtiva mördare.

Vi får vänta på svaren på alla våra frågor, meningslöst att sitta och spåna.
2015-06-21, 13:21
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Hmm känns som bitarna börjar falla på plats för min del. Den märkliga videon, prylarna man hittat, inläggen här om att LH hade försvunnit självmant enligt hennes vänner osv...

Det jag baserat scenariot på är att mobildelarna är hittade på samma avstånd som det tar att gå från kafét till mobildelarna.

Scenario:
Det tar slut mellan LH och hennes ex. LH blir djupt deprimerad av detta och försöker vinna tillbaka exet. Vi vet alla hur kärlek kan påverka oss i ung ålder. LH beatämmer aig för att livet inte är värt att leva. Hon lägger upp filmen 13 med nedräkningen för hon har bestämt sig för att ta sitt liv om 13 dagar. Nedräknaren hämtad från en släktings företagssida till LH?

Ingen uppmärksammar filmen. LH får tyvärr utföra sin handling. tjejerna slutar jobba och låser och åker iväg. Alla utom en. LH som sitter kvar och samlar mod några minuter. Sen skickar hon sms till sin pappa. Väljer sen att gå längs vägen för att hoppa framför nästa fordon som kommer. Efter ca 5 min kastar hon ringen som är kopplad till exet. Ytterligare ett par minuter går och ser ett fordon som kommer och bestämmer sig där och då för att nu är det dags.

GM som är den som råkar ut för självmordet får panik och försöker gömma undan kroppen i sitt chocktillstånd. Resten vet vi.

Istället för att bygga din storry på logik så bygger du den på TRE osannolikheter som tillsammans blir fullkomligt osannolika. Du kan lika gärna bygga den kring tre gröna gubbar från Mars.
2015-06-21, 13:22
Medlem
missmones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Istället för att bygga din storry på logik så bygger du den på TRE osannolikheter som tillsammans blir fullkomligt osannolika. Du kan lika gärna bygga den kring tre gröna gubbar från Mars.

Ok. Du får gärna peka på var min "storry" är jämförbar med gröna gubbar från Mars?
2015-06-21, 13:23
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazzmon
Jag har inte hunnit med att läsa hela tråden.

Snacket som går här på Kinnekulle är att det är den yngre litauiske mannen som mördat henne.
Ladan hon hittades i, innehåller grisar och de har skötts om som vanligt hela veckan, och djuren har även fått mat och halm under tidsperioden avspärrningarna varit där. Den gården ägs inte av AJ.
Bröderna har hjälpt till med renovering även på den gården

Tråkigt att privatpersoner hängs ut som presumtiva mördare.

Vi får vänta på svaren på alla våra frågor, meningslöst att sitta och spåna.

Du menar alltså att bröderna inte var anställda på Martorp vid tillfället för Lisas försvinnande, intressant i så fall. Då bör de inte heller ha nycklar till byggnaderna kan jag tycka.

EDIT; Med tanke på att grisar finns i byggnaden så kan jag ha en viss förståelse för att någon polis menar att det inte var en trevlig syn, eller hur han nu uttryckte sig, vågar knappt spekulera i vilket skick man hittade kvarlevorna.
Senast redigerad av OY 2015-06-21 kl. 13:27.
2015-06-21, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Min tanke var att det var något som gjorde att Lisa gick med sin baneman, i stället för att åka hem. En bra story som lockade med henne. Just för att det fanns inga tecken på bråk runt kaféet.

Jag hade följt med om någon påstått att de behövde hjälp med en skadad hund eller katt!
Det är ungefär så jag också tänker. I en sån situation tar nam av sig hjälmen och bär den med sig om man inte lämnar den vid moppen. I ett senare skede kan den ha använts för att försvara sig. Eller av GM. Eftersom det då finns DNA på den så har GM sett till att den inte hittas.
2015-06-21, 13:24
Medlem
David-Humes avatar
Enligt kollegorna så var Lisa helt normal på söndagen så lägg ner snacket om att något skulle vara fel.

Citat:
Den som senast såg Lisa Holm på söndagen är kollegan Lowa Andersson. Enligt henne verkade Lisa glad och normal när de sade hejdå för kvällen. – Det här är jättejobbigt, säger hon.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/kollegan-var-den-som-senast-sag-flickan

Citat:
Polisen har fått ta del av ett tips om att en person uppträtt ovanligt i kaféet under helgen.
– Det var en kund som var besvärlig. Det finns knasbollar överallt. Jag vet inte om det har något med försvinnandet att göra, säger Lena.
En som jobbade med den försvunna tonårsflickan berättar vidare om händelsen.
– Jag stod i kassan och fick höra att det var någon störig kund. Men hon var lika glad som vanligt efter det.
http://www.expressen.se/gt/flickans-van-i-chock-det-ar-helt-ofattbart/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in