Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-21, 09:17
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
man bygger en spannmålstork
därför så har man grävskopa inne i ladan där den stora porten är, man har gjutet och grävt osv

bild 70:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20958580.ab

Men det är byggnaden bredvid i som man bygger spannmålstork. Om det var denna ladugårdsdörr ( den röda till höger om det gula fönstret med polisen (?) och detta inte tillhör AJ:s byggnader så kanske det förklarar varför de var tvungna att bryta sig in där.
2015-06-21, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Jag har svårt att se att hennes föräldrar oavsett vad som diskuterats i tråden eller vad som ev har skrivits i media skulle kunna påstå att de är säkra på att de kom från sin dotter och ingen annan som behöver vinna lite tid innan någon anar oråd.
Det kan ju vata så att det var sms utformning som fick pappan att ana oråd och åka ut så fort och leta.

~20:00 - Föräldrar oroliga, pappan kör hemifrån till kaféet i motsatt riktning, om något hänt, för att leta.
2015-06-21, 09:19
Medlem
Citat:
Jag tror inte det här fallet är så komplicerat. sms behöver absolut inte vara skickat av Lisa. Något kan ha hänt före 18.10. Brottsplatsen är caféet eller strax intill. Att hon sedan hittas på annan gård visar ju bara på att någon fått i uppdrag att ta hand om den döda kroppen. Så jag är alldeles övertygad att fler är inblandade, några som verkar och bor i området. Jag tror varken på våldtäkt eller överfall eller bortrövade. Hjälmen är mordvapnet.
Dessutom tror jag att gärningsmannen kommer visa sig vara en kvinna !

Tror du att arbetskamraterna tagit livet av henne?
2015-06-21, 09:20
Medlem
Ligger MGM:s hus och kanske där dom satt och fikade - 300 m från cafeet?
100 m från cafeet ligger ladan där man hittade Lisas handske

Mobilskalet hittades på en grusväg - på vägen mot handske-ladan?

Kan tänkbar "väg" vara mopeden, mobilskal på grusväg mot ladan med handsken (100 m), därefter ligger MGM:s bostad (300 m) och ytterligare en bit bort hittar man Lisas döda kropp?
2015-06-21, 09:21
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Men det är byggnaden bredvid i som man bygger spannmålstork. Om det var denna ladugårdsdörr ( den röda till höger om det gula fönstret med polisen (?) och detta inte tillhör AJ:s byggnader så kanske det förklarar varför de var tvungna att bryta sig in där.

Det är nog samma byggnad trots allt ....
Om vi utgår ifrån att det var i den gula delen av byggnaden som Lisas kropp påträffades, mittemot caféet, och i den omtalade ladan som sitter ihop med denna gula byggnad, där handsken hittades, hur ändrar detta våra teorier om vad som hänt?
Senast redigerad av Titiana 2015-06-21 kl. 09:25.
2015-06-21, 09:27
Medlem
Citat:
Jag har svårt att se att hennes föräldrar oavsett vad som diskuterats i tråden eller vad som ev har skrivits i media skulle kunna påstå att de är säkra på att de kom från sin dotter och ingen annan som behöver vinna lite tid innan någon anar oråd.
Det kan ju vata så att det var sms utformning som fick pappan att ana oråd och åka ut så fort och leta.

Som jag ser det fick mördaren mindre tid
på sig tack vare SMS.
2015-06-21, 09:30
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
På Googlekartan är Cafet märkt på fel sida av vägen. Cafet ligger på västra sidan av vägen och ladan på den östra. Alldeles bakom ladan ligger ett röd bostadshus och eventuellt flera hus till. Mitt emot cafet ligger en parkeringsplats. Sedan ett gult hus i vägkorsninen. På Googlekartan står det att huset är en förmanbostad. Bor det en förman i huset och vem är han då i så fall?

På Hitta.se kartan bor det 4 personer (med flera ? kanske 12 personer) i den där stallet bredvid Cafet.

https://www.google.se/maps/place/Kinnekulle,+533+94+H%C3%A4llekis/@58.5472997,13.3324889,227m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x465b2356231913d5:0xb0ea9 2f5d8d22114

Dessutom hittade jag en 18-årig tjej boende ca en halv kilometer söder från godsägarens hus. Tjejen har smma efternamn som godsägaren. Bredvid det huset bor också en kvinna på 49-år, som har samma efternamn. Adressen är Gum Håkan Jönsgården.

Jga hittade en man boende i området som är 51-år gammal och har samma efternamn som godsägaren. Denne man bor söder om Cafet. Addressen är Järneklev Klevet Källby.

http://www.hitta.se/kartan!~58.53424,13.33620,14z/tr!i=FMQFuJqD/search!i=3002415969!q=J%C3%A4rneklev%20Klevet!t=si ngle!st=plc

I den här kartan syns även Gum tydligt, där den 18-åriga flickan och 49-åriga kvinnani var sitt hus bor. På kartan ser man också att det finns en hel del bostadshus i området, men man vet ju inte om det bor folk i dem.

Jo några hus i området finns det. Men man behöver kanske åka förbi där själv för att förstå hur det ser ut på platsen.
Har svårt att tro att någon som befinner sig i de husen som ligger runt caféet skulle ha sett om något hänt vid caféet. Det är nära men ändå inte tillräckligt.
2015-06-21, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Recce
jag har ingen korv i öronen men kan fan inte höra "re" i senare. Det finns inte där men betvivlar inte det ni påstår. Han avslutar ordet senare slarvigt.

Jo, "det" finns där. Slarvigt kan jag inte heller hålla med om men eftersom han är i slutklämmen av sin mening, blir sista orden och framförallt sista änden av det ord vi tvistar om, avklingande men fortfarande hörbart om man lyssnar.
Sedan ser man på mimiken att han är på väg mot slutet av mening och han blir inte på något sätt avbruten.
Men att han säger senare, är för mig oerhört tydligt. Om det sen har med dialektala skillnader att somliga inte hör det må så vara.

Ber om ursäkt för korven.
2015-06-21, 09:33
Medlem
missmones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Som jag ser det fick mördaren mindre tid
på sig tack vare SMS.

Jag misstänker att smset var utformat på ett ovnligt sätt för att vara LH. Kanske felstavat eller märklig meningsuppbyggnad. Så antingen är det en 90-talist eller någon med sämre språkkunskaper som författat smset.
2015-06-21, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Ligger MGM:s hus och kanske där dom satt och fikade - 300 m från cafeet?
100 m från cafeet ligger ladan där man hittade Lisas handske

Mobilskalet hittades på en grusväg - på vägen mot handske-ladan?

Kan tänkbar "väg" vara mopeden, mobilskal på grusväg mot ladan med handsken (100 m), därefter ligger MGM:s bostad (300 m) och ytterligare en bit bort hittar man Lisas döda kropp?

när jag tittar på googlemaps så får jag det till omkring 900 meter mellan fiket och MGM bostad

prylarna är utslända på grusvägen söder om fiket:
http://i.imgur.com/dzWz66G.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Det är nog samma byggnad trots allt ....
Om vi utgår ifrån att det var i den gula delen av byggnaden som Lisas kropp påträffades, mittemot caféet, och i den omtalade ladan som sitter ihop med denna gula byggnad, där handsken hittades, hur ändrar detta våra teorier om vad som hänt?

att lisa aldrig flyttades till Martorp
hennes utslängda prylar håller trots detta samma spår
2015-06-21, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Jag misstänker att smset var utformat på ett ovnligt sätt för att vara LH. Kanske felstavat eller märklig meningsuppbyggnad. Så antingen är det en 90-talist eller någon med sämre språkkunskaper som författat smset.
Finns absolut INGET som tyder på detta. Sluta hitta på.
2015-06-21, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missmone

Nej, tvärtom. Polisen har sagt att föräldrarna vet att SMS: et kom från Lisa. Det måste ha funnits någonting i det som bara Lisa kunde skriva till sin pappa. Det är också sannolikt att pappan och Lisa hade kommit överens om hon ska höra av sig när hon börjar åka hemåt. Hur skulle någon annan fått veta det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in