Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-21, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Nu vet jag inte var du fått ifrån att BO skulle vara styckat? Men det är klart med alla dessa spekulationer så visst kan det vara så.
Men vad som inte tyder på det är ju att BO familj identifierade henne direkt när hon hittades. Jag är inte så säker på att de fått göra det om de enbart funnit delar? Låter osannolikt.

Sen tror jag att stycka en kropp inte är ett grövre brott om personen redan är död? Minns det där med allmänläkarna som styckade DaCosta. Men det där vet nog alla jurister här på sajten som har bättre kunskap i juridiken

Brott mot griftefriden, max 2år.
Om personen inte är död blir det mord
2015-06-21, 02:58
Medlem
Det stog ju någonstans att litauerna satte och drack kaffe på sin gård och inte deltog i sökandet. Vilket antagligen irriterade några frivilliga missing people medlemmar. Men litauerna hade ju jobbet att sköta.

På måndag morron hade de ju ett arbetsmöte i ladan, då godsägaren och hans kompanjon var med och när de då hittade handsken.
2015-06-21, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Jag hade hele tiden trott fel. Cafet verkar ligga på den östra sidan och ladan av den västra sidan av vägen. Då ligger det ju bostadshus direkt bakom cafet, och inte bakom ladan, som jag skrev först. Sorry.
Jo det ligger en del hus i Blomberg längs vägen, ett precis bakom caféet, där caféet ligger ser det ut som två hopbyggda lador och jag antar att det bara är den ena som är caféet. Den andra ser ut som om det kunde vara omgjort till någon sorts bostadsliknande, ordentliga dörrar men små fönster.
2015-06-21, 03:00
Medlem
Citat:
Jag läste ett resonemang om det där i något annat fall (domen beträffande styckmordet i Gävle ifjor?) och det resonerades att så kallade transportstyckningar kan vara en del i GM:s försök att undanröja bevis för ett annat, grövre brott, vanligen mord; i så motto en länkad händelse, en praktikalitet i förövarens gärningskedja. Är det föregående brottet grovt nog och straffvärdet högt nog så kan styckningen ibland anses konsumerad av det föregående brottet, annars inte. Om jag inte missminner ansågs det i Gävle-fallet vara en straffskärpande gärning, men samtidigt en så kallad knäppskallerabatt som neutraliserade varandra. (Kanske var det samma sak med Boden-fallet året innan?)
2015-06-21, 03:05
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Nu vet inte jag om det stämmer som du skriver att det var över ett år sedan. Men jag har sett i media att en orsak till att bröderna är misstänkta, är att de har en "koppling" till flera platser som brottsoffret haft med att göra, och att kvinnan städat på caféet är en av de saker som betraktas som misstänkt.
Man ska inte lita på allt som står i tidningen, men sådana här uppgifter gör att man anar ugglor i mossen minst sagt. Det låter som riktigt dålig amatördeckare. Guilt by association...
Jag tror egentligen ingenting, skyldiga eller oskyldiga, för av det som framkommit kan man inte dra några sådana slutsatser. Men kvällstidningarna, ialf Expressen, vill få det till att dem är skyldiga. Alltså skriver de att bröderna "kallt" satt och drack kaffe medan sökandet efter flickan pågick. Man ska alltså tänka att de är psykopater. Det kan lika gärna vara tvärtom, att en sån detalj tyder på att de är oskyldiga.

Ja, och att snack från närboende om att en av bröderna, som brukar vara social, var påtagligt inåtvänd under tiden söket pågick kan nog tas med en nypa salt.
Herregud, Lisas försvinnande berörde inte bara oss som skrivit i denna tråd utan i stort sett alla som hade kännedom om det.
De som varit närmast händelsernas centrum bör därför ha drabbats mest av detta hemska. Inte minst polisernas reaktioner vittnat om starkt känslomässigt engagemang.

Om nu någon av bröderna, som varit med om att hitta handsken och tidigt insett att Lisa nog är död, uppträder mer inåtvänt och fåordigt inför folk på bygden, är inte särskilt konstigt.
Betänk att han är lika beklämd över hennes död som vi är Och att han dessutom kanske är misstänkt (blev ju topsad tidigt) - Då är det fan inte lätt att vara en muntergök!
2015-06-21, 03:05
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75

Jag tackar för att Ni finns som kan rätta oss lek-kvinnor
(sorry men kvotering ligger mig varmt om hjärtat)

I övrigt så tror jag fortfarande inte att BO är styckat. Men jag tror att folk älskar makabra spekulationer
2015-06-21, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Jag läste ett resonemang om det där i något annat fall (domen beträffande styckmordet i Gävle ifjor?) och det resonerades att så kallade transportstyckningar kan vara en del i GM:s försök att undanröja bevis för ett annat, grövre brott, vanligen mord; i så motto en länkad händelse, en praktikalitet i förövarens gärningskedja. Är det föregående brottet grovt nog och straffvärdet högt nog så kan styckningen ibland anses konsumerad av det föregående brottet, annars inte. Om jag inte missminner ansågs det i Gävle-fallet vara en straffskärpande gärning, men samtidigt en så kallad knäppskallerabatt som neutraliserade varandra. (Kanske var det samma sak med Boden-fallet året innan?)

I Boden konsumerad 10år för dråp.

Gävle 17år mord+1år griftefrid.
2015-06-21, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75

Teoretiskt tänk
OM dom kört på henne, var hon död direkt eller dödade dom henne senare, eller trodde dom att dom styckade en död person, och i så fall dog p.g.a. av styckningen.

Kan bli kompliserat OM man vill göra det mycket teoretiskt.
2015-06-21, 03:12
Medlem
En fråga som fortfarande är obesvarad är vad som hände vid fiket?
Tre personer lämnade och låste ca 18.10, två åkte därifrån i bil, Lisa gick till moppen.
Sedan hittades delar av hennes mobil vid en traktorväg, den hade upphört att fungera 18.30.
Vad hände mellan 18.10 - 18.30? Det skickades ett SMS från Lisas mobil 18.23. Var befann sig Lisa då? Var det avtalat att hon skulle skicka något eller var det nödsignalen till föräldrarna.

Eftersom det inte fanns några spår runt moppen eller någonstans på parkeringen borde det tyda på att den eller de som är inblandade i detta var välkända personer för Lisa.

Pågick det några arbeten i ladan denna kväll?
2015-06-21, 03:17
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Ja, och att snack från närboende om att en av bröderna, som brukar vara social, var påtagligt inåtvänd under tiden söket pågick kan nog tas med en nypa salt.
Herregud, Lisas försvinnande berörde inte bara oss som skrivit i denna tråd utan i stort sett alla som hade kännedom om det.
De som varit närmast händelsernas centrum bör därför ha drabbats mest av detta hemska. Inte minst polisernas reaktioner vittnat om starkt känslomässigt engagemang.

Om nu någon av bröderna, som varit med om att hitta handsken och tidigt insett att Lisa nog är död, uppträder mer inåtvänt och fåordigt inför folk på bygden, är inte särskilt konstigt.
Betänk att han är lika beklämd över hennes död som vi är Och att han dessutom kanske är misstänkt (blev ju topsad tidigt) - Då är det fan inte lätt att vara en muntergök!

Nej och särskilt inte på ett så litet ställe, som "utböling" ligger det väl nära till hands att anta man är den det spekuleras först i. Kafeägaren sätter i ett par intervjuer fokus på det, dels att hon inte kan få ihop det till att detta skulle vara gjort av dem och att hon verkligen hoppas polisen får rätt (person). Med den i sammanhanget naturliga tanke jag tolkar in som den outtalade, farhågan att någon går kvar därikring som gjort det.
2015-06-21, 03:23
Medlem
Citat:
Jag tackar för att Ni finns som kan rätta oss lek-kvinnor
(sorry men kvotering ligger mig varmt om hjärtat)

I övrigt så tror jag fortfarande inte att BO är styckat. Men jag tror att folk älskar makabra spekulationer

Med tanke på hur en del poliser reagerat samt att vi inte fått dödsorsaken så är
det inte så konstigt att det blir spekulationer.

Själv framförde jag en teori om myrsyra för att förstöra DNAbevis.
2015-06-21, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
En fråga som fortfarande är obesvarad är vad som hände vid fiket?
Tre personer lämnade och låste ca 18.10, två åkte därifrån i bil, Lisa gick till moppen.
Sedan hittades delar av hennes mobil vid en traktorväg, den hade upphört att fungera 18.30.
Vad hände mellan 18.10 - 18.30? Det skickades ett SMS från Lisas mobil 18.23. Var befann sig Lisa då? Var det avtalat att hon skulle skicka något eller var det nödsignalen till föräldrarna.

Eftersom det inte fanns några spår runt moppen eller någonstans på parkeringen borde det tyda på att den eller de som är inblandade i detta var välkända personer för Lisa.

Pågick det några arbeten i ladan denna kväll?

Har funderat på om moppen inte startade...
Slut på batteri i mobilen. Tänker att hon ska låna telefonen i cafeet. Hon hämtar nyckeln till caféet i ladan. Inne på caféet möter hon GM...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in