Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-21, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Eftersom tråden är så lång så vet jag inte om jag missat något?
Men det här med att kvinnan städat caféet var ju över ett år sedan hon slutade med det. Och om jag förstått det rätt så har inte BO arbetat på caféet så länge. Så där är ju knappast en koppling, så det känns väldigt långsökt att ta upp det.......

Nu vet inte jag om det stämmer som du skriver att det var över ett år sedan. Men jag har sett i media att en orsak till att bröderna är misstänkta, är att de har en "koppling" till flera platser som brottsoffret haft med att göra, och att kvinnan städat på caféet är en av de saker som betraktas som misstänkt.
Man ska inte lita på allt som står i tidningen, men sådana här uppgifter gör att man anar ugglor i mossen minst sagt. Det låter som riktigt dålig amatördeckare. Guilt by association...
Jag tror egentligen ingenting, skyldiga eller oskyldiga, för av det som framkommit kan man inte dra några sådana slutsatser. Men kvällstidningarna, ialf Expressen, vill få det till att dem är skyldiga. Alltså skriver de att bröderna "kallt" satt och drack kaffe medan sökandet efter flickan pågick. Man ska alltså tänka att de är psykopater. Det kan lika gärna vara tvärtom, att en sån detalj tyder på att de är oskyldiga.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanderbeek
Nej det har du helt rätt i, börjar bli lite trötter tror jag.

Vi är bara amatörer vi sitter framför en dator och spekulerar, man behöver ett stor jäkla White-bord egentligen för att kunna skissa upp sina ideer och på ett begripligt sätt kunna överföra dessa till läsarna i denna tråden för jag märker att vi missförstår varandras tankar ganska så ofta. Pga att vi inte kan formulera oss med tal och det blir bara med ett par meningar som inte täckar allt vi vill säga.
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det fetade är såvitt jag förstått en trådmyt. I själva verket kom gripandet flera timmar efter det att man gjort någon slags fynd. Och det är inte heller klarlagt att det var fyndet i sig som ledde till gripandet. Det har bland annat påståtts att de misstänkta vistats i området där fyndet gjordes och då agerat konstigt.

Ja inledningsvis när de hämtades angavs att de hämtats för att höras upplysningsvis (och redan här uppges att MP avbrutit sökandet efter Lisa!?).
Att man tar in dem för att höra dem är kanske heller inte märkligt eller konstigt, de kanske behövde tolkhjälp?
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Men hur riskabelt är det inte att köra mopeden till caféet? Någon som vet vems mopeden är kan finnas där. Om man nu har en moped som man vill dumpa torde det vara riskfriare att köra och dumpa den den någon annanstans.

Exakt, vore lämpligare att dumpa den i en damm.

Enklaste förklaringen till att mopeden stod där man hittade den är att den aldrig har lämnat gårdsplanen.
2015-06-21, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det fetade är såvitt jag förstått en trådmyt. I själva verket kom gripandet flera timmar efter det att man gjort någon slags fynd. Och det är inte heller klarlagt att det var fyndet i sig som ledde till gripandet. Det har bland annat påståtts att de misstänkta vistats i området där fyndet gjordes och då agerat konstigt.

Ja så kan det vara, han kanske inte var och fiskade som modern sa i intervju utan var och botaniserade i terränglådan och hade spade istället för fiskespöet.

Händelsen blev i.a.f. att länsman snabbt tog sig till bostaden och de greps, sen fick jag känslan att de koncentrerade sig på stallarna/byggnaderna ganska direkt efter händelsen, något ledde dem dit, kan förvisso vara planerat att söka av dessa byggnader men det verkade som att man fick vittring på att just här kan hon finnas. Tror att det blir en "aha upplevelse" när FUP landar till hösten/vintern.
2015-06-21, 02:32
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RumleGaasegg
Har det vært snakk om en Mercedes her i tråden?
Förlåt frågan, jag orkar inte kolla 1000 sidor, men jag har för mej att jag lest något om en Mercedes.

Jag har kollat och jo en silverfärgad mercedes.
2015-06-21, 02:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Ja så kan det vara, han kanske inte var och fiskade som modern sa i intervju utan var och botaniserade i terränglådan och hade spade istället för fiskespöet.

Händelsen blev i.a.f. att länsman snabbt tog sig till bostaden och de greps, sen fick jag känslan att de koncentrerade sig på stallarna/byggnaderna ganska direkt efter händelsen, något ledde dem dit, kan förvisso vara planerat att söka av dessa byggnader men det verkade som att man fick vittring på att just här kan hon finnas. Tror att det blir en "aha upplevelse" när FUP landar till hösten/vintern.

Bröderna var redan föremål för polisens intresse när de togs in till förhör. Kanske hittades ett klädesplagg med spår av djurfoder eller avföring, kanske ett balband eller ensilageplast, inte konstigt om polisen i det läget tycker att Martorp kan vara värt ett besök.
2015-06-21, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Tja är väl lite väl nojjigt att tro det var en olycka som spårade ur? I så fall hade det sannolikt kommit fram redan nu, för vem vill bli häktad för mord när det möjligtvis har varit en olycka?
Visst de kan bli åtalade för vållande till annans död, men det är ju rätt liten chans om det skulle ha gått till så att BO plötsligt och oväntat korsat vägen. Nääääää inga troliga scenarion

Du har rätt i att det borde i så fall kommit fram ett erkännande om olyckshändelse.

Men om dom som det spekuleras om har delat hennes kropp i flera delar, kanske man inte vill erkänna olyckan för då åker du ditt för en massa andra saker också. Styckning.
2015-06-21, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
På Googlekartan är Cafet märkt på fel sida av vägen. Cafet ligger på västra sidan av vägen och ladan på den östra. Alldeles bakom ladan ligger ett röd bostadshus och eventuellt flera hus till. Mitt emot cafet ligger en parkeringsplats. Sedan ett gult hus i vägkorsninen. På Googlekartan står det att huset är en förmanbostad. Bor det en förman i huset och vem är han då i så fall?

På Hitta.se kartan bor det 4 personer (med flera ? kanske 12 personer) i den där stallet bredvid Cafet.

https://www.google.se/maps/place/Kinnekulle,+533+94+H%C3%A4llekis/@58.5472997,13.3324889,227m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x465b2356231913d5:0xb0ea9 2f5d8d22114

Dessutom hittade jag en 18-årig tjej boende ca en halv kilometer söder från godsägarens hus. Tjejen har smma efternamn som godsägaren. Bredvid det huset bor också en kvinna på 49-år, som har samma efternamn. Adressen är Gum Håkan Jönsgården.

Jga hittade en man boende i området som är 51-år gammal och har samma efternamn som godsägaren. Denne man bor söder om Cafet. Addressen är Järneklev Klevet Källby.

http://www.hitta.se/kartan!~58.53424,13.33620,14z/tr!i=FMQFuJqD/search!i=3002415969!q=J%C3%A4rneklev%20Klevet!t=si ngle!st=plc

I den här kartan syns även Gum tydligt, där den 18-åriga flickan och 49-åriga kvinnani var sitt hus bor. På kartan ser man också att det finns en hel del bostadshus i området, men man vet ju inte om det bor folk i dem.
Caféet ligger på östra sidan.
https://instagram.com/p/mk89jXv7fZ/?taken-by=cafepaklostret
Senast redigerad av softboll 2015-06-21 kl. 02:41.
2015-06-21, 02:39
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Nu vet inte jag om det stämmer som du skriver att det var över ett år sedan. Men jag har sett i media att en orsak till att bröderna är misstänkta, är att de har en "koppling" till flera platser som brottsoffret haft med att göra, och att kvinnan städat på caféet är en av de saker som betraktas som misstänkt.
Man ska inte lita på allt som står i tidningen, men sådana här uppgifter gör att man anar ugglor i mossen minst sagt. Det låter som riktigt dålig amatördeckare. Guilt by association...
Jag tror egentligen ingenting, skyldiga eller oskyldiga, för av det som framkommit kan man inte dra några sådana slutsatser. Men kvällstidningarna, ialf Expressen, vill få det till att dem är skyldiga. Alltså skriver de att bröderna "kallt" satt och drack kaffe medan sökandet efter flickan pågick. Man ska alltså tänka att de är psykopater. Det kan lika gärna vara tvärtom, att en sån detalj tyder på att de är oskyldiga.

Ja du har helt rätt i att man bör ta det med en nypa salt, det som står i tidningen. Men det är dock endast det vi kan förhålla oss till i väntan på att polisen skall göra några nya uttalanden eller att någon med insyn i utredningen skall råka kläcka ur sig något hemligt.
Men de här uppgifterna med kvinnan och städningen tror jag att jag läst på tre olika ställen alltså att det var över ett år sedan hon slutade med det. Jag tror det är en sådan sak som verkligen förstorats när någon hittat någon form av koppling. Jag tycker den är totalt ointressant eftersom om BO skulle träffat den här kvinnan så är det i alla fall inte via caféarbetet.

I övrigt har jag ingen åsikt om de här bröderna är skyldiga eller inte. Det är svårt att ta in att två skötsamma män helt plötsligt skulle bli mördare när de har så mycket att förlora
2015-06-21, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja inledningsvis när de hämtades angavs att de hämtats för att höras upplysningsvis (och redan här uppges att MP avbrutit sökandet efter Lisa!?).
Att man tar in dem för att höra dem är kanske heller inte märkligt eller konstigt, de kanske behövde tolkhjälp?

Oavsett vad polisen kallade det så såg det mer ut som ett gripande,
man hade satt handbojor på dom.
2015-06-21, 02:42
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon

Men de greps inte förrän efter de hämtats in för att höras upplysningsvis.. När de hämtades påtalades att det finns ingen misstanke mot dem. Men MP som då avbröt sökandet efter Lisa ska enligt en skribent här på tråden då ha körts till platsen där de senare misstänkta GM hämtades platsen var då inte avspärrad och man hittade tydligen fynd där varvid misstanke uppstod. Senare hittades Lisa 600 meter från den platsen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in