Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Problemet i såna här trådar är när folk börjar vrida och vända på varenda liten bokstav, detaljerna får vi förhoppningsvis läsa i FUP.
Jag angav två alternativa förklaringar som skulle kunna vara vad som hände. Frivilligt in i bilen, med tvång in i bilen, vad är konstigt? Båda alternativen kan förklara hur Lisa hamnade i Ladan om hon nu gjorde det.
Hon har kanske pratat med någon som stod med sin bil bredvid mopeden, det tar några minuter och vädret gör att de sätter sig i bilen, hon sms:ar till pappan att hon strax ska köra hem så att de inte blir oroliga, tycker du att en sådan vardagshändelse är mer eller mindre sannolik än att en älg sparkade henne rakt över gatan eller att någon med vapenhot tvingar henne över gatan?
Helt obekant för Lisa var nog inte bröderna, det är ett antagande som jag gör med tanke på att tjejerna hade sett dem stirra, dessutom så har de utfört arbeten på cafébyggnaden och den enes fru städar där, de hör till normalbilden och måste inte nödvändigtvis upplevas som konstiga av Lisa.
Som jag tidigare har sagt, kanske hämtar de något bakom caféet lite då och då och Lisa kan ha träffat dem vid något tillfälle. Hur som helst så har gärningspersonen kommit nära Lisa utan att hon har flytt ifrån platsen, det kan tala för att hon inte var rädd för den här människan. Och precis som vissa säger, det finns inga kända tecken på strid och tumult bakom caféet.
Det är inget personligt mot dig. Jag ser inget fel i att ifrågasätta teorier. Varför svälja dem med hull och hår? Bra teorier tål att ifrågasättas. Och jag har inte alls svårt att erkänna att jag har fel, tänker fel eller lämnar fel info. Tycker jag lär mig mycket av att läsa olika teorier och fundera kring dessa.
Lisa har sammanlagt jobbat 6 dagar på tre veckor (gick ju i skolan på vardagarna) så hon har nog inte pratat med litauerna så många gånger. - om ens en gång. Vilken källa finns det på att tjejerna sett bröderna stirra?
Jag köper helt din idé om att sätta sig i bilen om det är någon hon känner, har förtroende för. Ber så mycket om ursäkt ifall det inte framgick, även om jag tycker det är märkligt att hon tar med sig hjälmen in i bilen och även smsar pappan från bilen (det vanliga är väl att man gör det när man ska köra så de vet när man kommer hem), men visst hon kan frusit om händerna. Däremot att sätta sig i en bil med en eller två gifta fullvuxna män som man knappt träffat och som dessutom som du påstår stirrar på en känns lite svårare för mig att tro på. De flesta tonåringar skulle nog tycka det var obehagligt.
Hade frun jobbat även det här året också som städerska? Vet att det stått att hon städade förra året, men jag måste ha missat att hon jobbade även i år. Har du nån källa på det?