Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-20, 21:27
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Till Källby är nog troligare, då pressträffen var där.

Jag menar den på senkvällen på Martorp, utomhus, då det bekräftades att LH troligen var hittad. Journalisten stod och mumlade om ivriga hundskall och ett uttalande som snart skulle komma, bara presstalesmannen var på plats. Strax därefter dök en kvinna upp och bekräftade att de hade hittat en avliden person och att det troligen var LH. Vem var då hon? Ur ledningsgruppen?
2015-06-20, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaDetArJag
Äntligen kan jag skriva i tråden. Jag har följt tråden sedan Lisa försvann och har läst nästan alla inlägg.
Så tänker jag grundad på FB-tråden och tidningarnas utlåtande.

Många har undrat vad som kan ha skett efter att LH lämnade jobbet. Det är ganska vanligt att arbetskollegor stannar kvar ett tag på parkeringen och pratar. Stannar kvar ett litet tag.

Jag är tveksam till MGM skuld. Vore mycket märkligt att gärningsmän sprider bevismaterial mot sig själva. Vore mycket dumt. Att MGM ska ha varit fulla, passar inte in. Människor från Baltikum dricker helger men söndagar sover ut sin bakfulla för att jobba igen på måndag. Om missbruksproblem är inblandat kan den misstänkta gärningen med psykos att göra. Inte ovanligt att missbruk leder till delirium.

Om mordet var planerat har det troligtvis utförd av någon psykopat eller sociopat men samtidigt psykopater planerar och kalkylerar väl sina brott (kan vara någon person som avsiktligt placerat föremål eller inte en psykopat). Sociopater utför brott i hast (ser en passande individ och utan att planera utför brottet (MGM eller en annan GM).

Det som talar emot MGM, är det som har diskuterats i tråden. Ifall MGM är dem rätta, så är de enormt korkade.

Det där låter logiskt Gm har säkert kort stubin kan inte ta ett nej nedsatt empatiförmåga eller ingen alls säkert klammeri med rättvisan förut. Samt från trakten rört sig fritt i omgivningen utan att väcka uppmärksamhet. Utåt sett säkert pratsam skrytsam och duktig inom något område. Kan ha fel på någon punkt. Är det däremot planlagt är det psykopati och ingen empati överhuvudtaget kan finnas i samhällets toppskikt ledare chefer eller dylikt...
2015-06-20, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Svårt att veta hur mördare tänker eller agerar. Beror på många faktorer, mer än själva motivet. Jämför t ex mordet på Sigrid Giskegjerde i Oslo 2012, där den dömde vettvillingen Giske tros ha kört på BO, sedan tagit hem den döende flickan och därefter svept in i plast och dumpat i närheten av en lokal han också frekventerade. Han bedömdes allvarligt psykiskt störd och hade kanske inget uppsåt, jag vet inte. Kanske blir det så, även med mer rationella mördare, om mordet eller dråpet saknat någon större planering initialt. Ingen aning beträffande fallet Lisa Holm.
2015-06-20, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Männen hade hade varit släppta för att de INTE haft skador på sin bil ska det vara. - kass motargument men ändå, jag är säker på att pressen nämnt om polisen forslat bort en bil med skydd för!

Nu tycker jag du går händelserna i förväg. Det behöver ju inte på något vis vara fastställt redan att det har gått till på det sättet jag föreslår även om det skulle visa sig att jag har rätt. Polisen ska naturligtvis utreda alla tänkbara möjligheter och inte låsa sig på en gång. Dödsorsaken är u dessutom så vitt jag vvet inte fastställd än. Vidare är det kanske inte ens så att man helt lyckats klargöra vilka fordon de här två haft tillgång till. Men just det här är alltså inte ett argument för mitt förslag; bara ett argument mot att de nödvändigtvis skulle ha varit släppta redan (eller att någon bil skulle ha beslagtagits) om jag har rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Det är inte ett tänkbart händelseförlopp pga alla bevis som hade spritts på platsen hade gjort att det funnits väldigt mycket bevispinnar vid och runt caféet, det hade vi isf haft bilder på!
Varför sitta och spekulera i något som absolut inte känns möjligt med det vi har idag?

Om bilen klippt benen (kanske bör förtydliga: jag menar inte klippt av) på henne mitt på fronten och hon studsat över motorhuven behöver det inte ha blivit sådana skador på bilen att det har lossnat några delar alls. En liten tjej är inte en älg. Eventuella klädfibrer kan mycket väl ha blåst bort omedelbart. På ett eventuellt fordon finns det säkert spår (eller fanns, lär väl vara redigt rengjort nu om det har gått till på det här sättet).

Det är ok om du tycker att det "absolut inte känns möjligt", hittills har jag inte sett någonting som övertygar mig om att det skulle vara osannolikt till den graden du menar. Men igen så vill jag understryka att jag inte sitter och säger att det är såhär det måste ha gått till - bara att det känns möjligt för mig. Uppenbarligen går våra åsikter isär här.
2015-06-20, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
De höll presskonferensen på "ledningscentralen", dvs idrottsplatsen.

Det är fortfarande inte officiellt bekräftat att det var Martorp hon hittades.
De har ju bara sagt "det aktuella sökområdet" och det var ju ganska stort, en radie på 5 km åt varje håll.

Man hörde hundarna mellan et rödvita och det vita huset närmast "slottet".
https://www.google.se/maps/@58.541348,13.343943,3a,75y,64.6h,84.98t/data=!3m6!1e1!3m4!1sTaOxjJH1LGJimT-ezL3iUg!2e0!7i13312!8i6656
En patrull drog ju iväg norrut med hundar, kan ju egentligen lika gärna vara där hon hittades och att MP såg bröderna vid martorp därav aktiviteterna där
2015-06-20, 21:33
Medlem
Lite info och bilder(4 st) inne på Cafet.

det är ganska så ny öppnat:
http://www.skovdenyheter.se/article/lena-svedung-oppnar-pa-nytt/
2015-06-20, 21:36
Medlem
SoFabulouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Polismannen på presskonferensen:

Kan inte släppa detta med hans eventuellt "avslöjande" (av misstag) eller inte;

Säger han Lisas ena

Eller Lisa senare ????

Han ser verkligen ut som att han försagt sig när han tittar neråt och gör den här grimasen..

Ska lägga till klippet strax

Edit: finns tydligen i inledningen av tråden, hittade ngn minutangivelse på 52 (?)

Jag tycker att han säger "ena" som du säger att han tittar ner och gör en grimas just för att han försagt sig.
http://unionen.de/temp/lisasena.mp4
http://unionen.de/temp/lisasena.mp3
2015-06-20, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Svårt att veta hur mördare tänker eller agerar. Beror på många faktorer, mer än själva motivet. Jämför t ex mordet på Sigrid Giskegjerde i Oslo 2012, där den dömde vettvillingen Giske tros ha kört på BO, sedan tagit hem den döende flickan och därefter svept in i plast och dumpat i närheten av en lokal han också frekventerade. Han bedömdes allvarligt psykiskt störd och hade kanske inget uppsåt, jag vet inte. Kanske blir det så, även med mer rationella mördare, om mordet eller dråpet saknat någon större planering initialt. Ingen aning beträffande fallet Lisa Holm.

Sant! Vi vet för lite. Vi vet inte ens om det har hänt "direkt" eller om hon blivit bortförd levande eller till och med blivit jagad levande. Skall bli oerhört intressant när vi får reda på vad polisen vet.
2015-06-20, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoFabulous
Jag tycker att han säger "ena" som du säger att han tittar ner och gör en grimas just för att han försagt sig.
Jag tycker nog oxå han säger ena och sen bryter damen ifråga in direkt
Lisas ena...
Eller Lisa sena....
2015-06-20, 21:41
Medlem
Att hon råkat ut för en olycka kan ni släppa det låter helt orimligt.. hon har blivit överfallen med största sannolikhet vid mopeden eller i ladan
2015-06-20, 21:42
Medlem
Jag har studerat bilderna på aftonbladet och jag fastnade på bilden som visar en gul utbyggnad med rött tak. Jag är övertygad att kvarlevorna fanns i den utbyggnaden, dels för att det är enda bilden som finns med när polisen har "full" mundering vid platsundersökningen samt att alla som har läst fup tidigare vet att det alltid är dubbla avspärrningar, en yttre och en inre. Den inre innehåller alltid "fynd".
Det kvarstår några märkliga saker i detta fall, ingen har nämt att kroppen har transporterats iväg på traditionellt sätt, vilket borde ha uppmärksammats med tanke på bevakningen från media. Åklagaren kunde inte precisera när dödsfallet hade inträffat vid häkningsframställan så tycker jag att detta tyder på att kroppen inte var intakt. Polisen letar febrilt efter något i ladan där Lisa jobbade och med tanke på att dom grävde med grävmaskin så är det ett föremål som eftersökts.

Med tanke på antalet platser som polisen har undersökt med platsundersökningar så tyder detta på att kroppen har flyttats ett antal gånger under veckan, vilket också verkar logiskt om det är så att kroppen slutligen hittades i den byggnad som jag nämnde ovan. Det borde varit folk i den byggnaden under veckan.
2015-06-20, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoFabulous

Tycker också att han säger lisas ena, att det sitter ihop lite så att det låter som lisa senare men ja tror de är lisasena. Undra vad bara? Blev hon styckad? Kanske hitta en arm eller ett ben.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in